Quiz: Ekonomisk historia
Inte de heller. Professor Kalkyl skulle säga "mer åt sydväst".
Lite mer om tidig valfångst utanför Nordamerika:
Första skrifliga uppgiften om denna grupps valfångst daterar sig till år 1059, men då tycks valfångsten haft mest lokal betydelse. Vid 1100-talets mitt omtalas handel med valprodukter. Under senmedeltiden spreds denna grupps fångstfartyg över alla västeuropeiska vatten. De nådde Nordamerika före 1500-talets mitt och till vattnen runt Island senast i början av 1600-talet. Sedan gick det utför på grund av stormaktskonflikter, arga eskimåer och konkurrens från engelsmän och nederländare. Gruppen tycks ha lämnat fångstområdena runt Island och Svalbard i samband med Sjuårskriget och har därefter inte varit speciellt känd som valfångare.
/ Probstner
Lite mer om tidig valfångst utanför Nordamerika:
Ledtrådar:Between 1530 and 1600, X whalers from Y and Z launched at least 15 whaling ships and 600 men a season, capturing whales migrating the Strait of Belle Isle waters between the island of Newfoundland and the Labrador coast. Red Bay first came to the attention of the X in the 1520s, when they were fishing the waters nearby for cod. However, attention soon shifted to whales that migrated through the straits.
Första skrifliga uppgiften om denna grupps valfångst daterar sig till år 1059, men då tycks valfångsten haft mest lokal betydelse. Vid 1100-talets mitt omtalas handel med valprodukter. Under senmedeltiden spreds denna grupps fångstfartyg över alla västeuropeiska vatten. De nådde Nordamerika före 1500-talets mitt och till vattnen runt Island senast i början av 1600-talet. Sedan gick det utför på grund av stormaktskonflikter, arga eskimåer och konkurrens från engelsmän och nederländare. Gruppen tycks ha lämnat fångstområdena runt Island och Svalbard i samband med Sjuårskriget och har därefter inte varit speciellt känd som valfångare.
/ Probstner
Senast redigerad av 1 Probstner, redigerad totalt 15 gånger.
- Belisarius
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: