Paris-Portsmouth och passpanik
Paris-Portsmouth och passpanik
I tjänsten var jag tvingad att bege mig till Paris. Ja, jag säger tvingad då man inte kan dra så mycket fördel av att vara just i Paris då man sitter fast i möten med efterföljande gemensamma middagar.
Jag fick då tillfälle att åka den nyöppnade TGV linjen. TGV står för "Train à grande vitesse" ungefär "höghastighetståg" vilka har en marschhastighet på över 300 knyck! Här har ni en kort video som jag tog där man i alla fall kan få en uppfattning om hastigheten.
http://www.youtube.com/v/TL4VX-1v7mU
Hursomhelst är ju trots arbetet Paris alltid Paris. Här illustrerat med en katt som får sin mjölk vid bardisken, samma bardisk där man inte får ha askkoppar av hygieniska orsaker, det är därför alla askar på golvet. Frankrike är fortfarande ett civiliserat land där man får röka utan att bli skjuten på plats. F.ö. är ju mat och dryck alltid utmärkta.
Jag fick då tillfälle att åka den nyöppnade TGV linjen. TGV står för "Train à grande vitesse" ungefär "höghastighetståg" vilka har en marschhastighet på över 300 knyck! Här har ni en kort video som jag tog där man i alla fall kan få en uppfattning om hastigheten.
http://www.youtube.com/v/TL4VX-1v7mU
Hursomhelst är ju trots arbetet Paris alltid Paris. Här illustrerat med en katt som får sin mjölk vid bardisken, samma bardisk där man inte får ha askkoppar av hygieniska orsaker, det är därför alla askar på golvet. Frankrike är fortfarande ett civiliserat land där man får röka utan att bli skjuten på plats. F.ö. är ju mat och dryck alltid utmärkta.
- Bilagor
-
- Katt.jpg (54.26 KiB) Visad 2450 gånger
-
- Fimpar.jpg (93.41 KiB) Visad 2452 gånger
-
- Snart mat.jpg (107.94 KiB) Visad 2451 gånger
Re: Paris-Portsmouth och passpanik
TGV
- Bilagor
-
- TGV2.jpg (80.4 KiB) Visad 2443 gånger
-
- TGV1.jpg (102.88 KiB) Visad 2445 gånger
Efter mötet for jag med Eurostar på lördagen mot London. Det var lite som att flyga med säkerhetskontroller, check in och boarding.
http://www.youtube.com/v/oNkTo7TxYIo
Det gick också undan som ni kan ana. Sedan så åkte jag för första gången under kanalen i Chunneln.
http://www.youtube.com/v/vks2VjILJOA
Naturligtvis började det regna när vi kom upp på den engelska sidan.
Det gick på bara drygt två och en halv timme men det var dyrt som tusan. Väl i London vände jag och tog tåget till Portsmouth. Väl framme inkvarterade jag mig i ett enkelt rum på Puben Lady Hamilton – 25 £ - och man fick den standarden man betalde för. Maten har inte samma standard som i Frankrike och så är den dyrare - men det fanns ett stånd vid vattnet där man kunde köpa små bägare med diverse olika färska skaldjur, mums. Övrig shopping var billigt speciellt då sommarrean var i full fart. Gunwharf Quays i skuggan av Spinnaker Tower var där jag gjorde mina inköp. Den snart påföljande aftonen dracks det för många öl, en stund i sällskap av några tatuerade typer från Royal Navy, på ett antal olika pubar vilket gjorde den efterföljande morgonen lätt ansträngande. Men vad botar inte en riktig engelsk frukost.
http://www.youtube.com/v/oNkTo7TxYIo
Det gick också undan som ni kan ana. Sedan så åkte jag för första gången under kanalen i Chunneln.
http://www.youtube.com/v/vks2VjILJOA
Naturligtvis började det regna när vi kom upp på den engelska sidan.
Det gick på bara drygt två och en halv timme men det var dyrt som tusan. Väl i London vände jag och tog tåget till Portsmouth. Väl framme inkvarterade jag mig i ett enkelt rum på Puben Lady Hamilton – 25 £ - och man fick den standarden man betalde för. Maten har inte samma standard som i Frankrike och så är den dyrare - men det fanns ett stånd vid vattnet där man kunde köpa små bägare med diverse olika färska skaldjur, mums. Övrig shopping var billigt speciellt då sommarrean var i full fart. Gunwharf Quays i skuggan av Spinnaker Tower var där jag gjorde mina inköp. Den snart påföljande aftonen dracks det för många öl, en stund i sällskap av några tatuerade typer från Royal Navy, på ett antal olika pubar vilket gjorde den efterföljande morgonen lätt ansträngande. Men vad botar inte en riktig engelsk frukost.
- Bilagor
-
- Eurostar.jpg (94.06 KiB) Visad 2440 gånger
Ett stenkast från puben så finns Royal Naval Museum vilket är inte bara för båtmaffian är värt resan!
Jag slänger in lite bilder från framför allt de tre huvudattraktionerna, HMS Warrior, HMS Victoria och i något mindre mån Mary Rose. Man spenderar lätt en hel dag där utan att ha tråkigt och boklådorna riskerar att göra ett rejält hål i reskassan.
Jag slänger in lite bilder från framför allt de tre huvudattraktionerna, HMS Warrior, HMS Victoria och i något mindre mån Mary Rose. Man spenderar lätt en hel dag där utan att ha tråkigt och boklådorna riskerar att göra ett rejält hål i reskassan.
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 24 gånger.
Warrior
- Bilagor
-
- W2.jpg (112.3 KiB) Visad 2438 gånger
-
- W1.jpg (64.59 KiB) Visad 2438 gånger
Mary Rose
- Bilagor
-
- Mary Rose Museum3.jpg (57.94 KiB) Visad 2434 gånger
-
- Mary Rose Museum2.jpg (98.13 KiB) Visad 2435 gånger
-
- Mary Rose Museum1.jpg (156.26 KiB) Visad 2439 gånger
Mer Mary Rose
- Bilagor
-
- Mary Rose.jpg (55.69 KiB) Visad 2435 gånger
Blandat
- Bilagor
-
- Monitor2.jpg (102.82 KiB) Visad 2430 gånger
-
- Monitor1.jpg (69.53 KiB) Visad 2429 gånger
-
- Spinnacker.jpg (90.01 KiB) Visad 2428 gånger
Mer blandat
- Bilagor
-
- LST.jpg (98.76 KiB) Visad 2428 gånger
-
- Flattop.jpg (85.89 KiB) Visad 2426 gånger
-
- Gammalt och nytt.jpg (70.54 KiB) Visad 2427 gånger
Victory 1
- Bilagor
-
- V3.jpg (78.78 KiB) Visad 2422 gånger
-
- V2.jpg (124.79 KiB) Visad 2423 gånger
-
- V1.jpg (130.13 KiB) Visad 2425 gånger
Victory 2
- Bilagor
-
- V5.jpg (121.3 KiB) Visad 2421 gånger
-
- V4.jpg (86.68 KiB) Visad 2421 gånger
-
- flinta.jpg (57.25 KiB) Visad 2419 gånger
Senast redigerad av 2 Hans, redigerad totalt 24 gång.
Victory 3
- Bilagor
-
- svenskar ombord.JPG (20.77 KiB) Visad 2418 gånger
-
- Till Varjag.jpg (34.08 KiB) Visad 2419 gånger
Nåja, efter denna mycket intressanta upplevelse så tog jag färjan över till Isle of Wight och hann med ett dopp och en öl innan jag träffade en väninna…till hustrun… där jag tillbringade natten. Anledningen till min lilla englandsresa är att jag skall hämta hem äldsta grabben från en språkkurs. När jag ringer honom på kvällen säger han med lätt darrande röst att de inte hittar hans pass. Här får man som förälder stoppa den första instinkten som säger att jag måste gå den knappa kilometern dit där han bor. Hittar han med hjälp av värdfamiljen inte passet så lär jag inte heller göra det. Hmm… men i huvudet börjar man naturligtvis fundera då vi har ett ganska tight program för att hinna med flyget från London 15:10 – detta utan tappade pass. Bestämmer tidigare revelj och hämtar grabben och far till hamnen i Ryde. Just den färjeturen är inställd så jag bommar tåget jag tänkt och hamnar på ett mjölktåg istället. Här var ett tillfälle då det var bra med mobil. Ambassaden blev förvarnad och fick faxat kopior från ambassaden här nere m.m. men fortfarande var det imponerande då jag bokstavligt och bildligt talat klev in fem minuter i tolv och klev ut 12:15 med ett nytt nödpass i handen. Jag är mycket imponerade av det och deras trevliga bemötande. Sedan hade jag och sonen en diskussion om vikten av att hålla ordning på sina papper – framförallt då notan för det nya passet var 85 £.
Vi hann med planet.
MVH
Hans
Vi hann med planet.
MVH
Hans
De sista bilderna.
- Bilagor
-
- Nödpass.jpg (88.71 KiB) Visad 2416 gånger
-
- Wight 2.jpg (173.81 KiB) Visad 2414 gånger
-
- Wight1.jpg (65.86 KiB) Visad 2416 gånger
Tackar Hans - för superba bilder av 'alla flottors' Mecka. Samt inte minst lågflygningen med TGV över la belle France.
Men allra mest imponerad blir man över att...
Men allra mest imponerad blir man över att...
......fan, man borde kanske sticka dit och njuta lite igen. Med Mat, Prat, Dryck och RÖK - alla saker som intimt hört samman......innan Nikotin-Nazisterna fick makten , VarjagFrankrike är fortfarande ett civiliserat land där man får röka utan att bli skjuten på plats. F.ö. är ju mat och dryck alltid utmärkta.