Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
http://www.economist.com/finance/displa ... id=9448015
och mer här:
http://www.economist.com/markets/Bigmac/Index.cfm
Jag tycker det är ett intressant sätt att se på saken - vad säger de som begriper ekonomi?
MVH
Hans
-
G:son
- Medlem
Jag tycker också, att tabellen är intressant. Men jag tror, att den sista spalten "över-/undervärdering mot dollarn" inte säger någonting om just det. När det gäller valutor som fritt kan växlas, finns ju bara dagens pris, någon över- eller undervärdering finns inte, annat än i analytikernas åsikter. Däremot kan den berätta någonting t.ex. om villkoren för att driva ett företag i respektive land. T.ex. är det riktigt billigt i Kina, och riktigt dyrt i Island, Schweiz och Sverige. Konkurrensläget på respektive marknad påverkar ju också. I strikt bemärkelse är det förstås rena nonsens-siffrorna, men jämförelserna kan nog ändå vara belysande.
-
Belisarius
- Medlem
Jo, tanken med indexet var ju att eftersom burgarna produceras av lokala råvaror gav de ett direkt mått på den relativa prisnivån för olika länder, vilket kunde jämföras med växelkursen. Nu är det dock inte så enkelt längre, allt är inte lokalproducerat och sedan spelar många andra marknadsfaktorer in i prisbilden, som G:son säger. Idag tar man inte indexet på så stort allvar, det är mest en kul jämförelse.
-
varjag
- Saknad medlem †
Första gången jag såg 'hamburgervalutan' tabulerad var ngn gång på 90-talet.
Det fina med d e n statistiken, var att det fanns en kolumn till; om hur länge genomsnittsknegaren i varje land måste ARBETA för sin 'Big Mac' i timmar och minuter.
Jag minns i alla fall att ryssarna - låg djäkligt till.......

, Varjag
-
varjag
- Saknad medlem †
Hittade 'hamburgerindex'!
Här - har vi realiteten, hur länge måste en svenk, kines, australier o.s.v. - knega för sin BigMac! Det är ju det som verkligen gäller, inte sant?
Scroll down - och klicka
table - och där (visserligen från 2003 - men i alla fall) har vi levnadsstandarden bland hamburgerälskare.
Jag ser att dom ligger risigt till i Venezuela under han Chavez

...Varjag
(Jag köpte en för 8-10 år sedan - det var nog, aldrig mera, yuck!)
http://stlouisfed.org/publications/re/2 ... _econ.html
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Här är den tabellen.
Då jag har tre ungar kan man inte helt och hållet undvika den - beställ utan sås så får man den färskgjord och då är den inte så illa.
MVH
Hans
-
varjag
- Saknad medlem †
Hörrdu - dom får nog käka många flera - innan Furstendömet - kommer med i statistiken! Varjag
-
Belisarius
- Medlem
varjag skrev:Första gången jag såg 'hamburgervalutan' tabulerad var ngn gång på 90-talet.
Det fina med d e n statistiken, var att det fanns en kolumn till; om hur länge genomsnittsknegaren i varje land måste ARBETA för sin 'Big Mac' i timmar och minuter.
Jag minns i alla fall att ryssarna - låg djäkligt till.......

, Varjag
Tilläggsfakta: "Big Mac Index" introducerades av tidningen
The Economist 1986.
-
Wooster
- Medlem
Big Mac Index är illustrativt och pedagogiskt, men har enligt mig framförallt en svaghet: ett marknadspris sätts utifrån tillgång och efterfrågan - och olika tillgång respektive efterfrågan på hamburgare kan skapa skevheter i indexet trots att köpkraften, vilket indexet avser visa, är densamma.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
av Spaningsledaren » 22 september 2007, 22:42
Ibland är det bra med grova och snabba mâtt. Om man pâ en arbetsplats studerar hur mânga som just dâ arbetar -och inte- fâr man ett visst grepp om produktiviteten. Jämfôr man tvâ likartade produkter kan vikten, och antalet ingâende komponenter ge ett grepp om deras resp. tillverkningskostnad. Vilopulsen hos en individ kan ge ett visst hum om vederbörandes allmânna kondition. Och sâ vidare. Jag tror att detta Big Mac index spelar i den här divisionen: Det ger ett visst hum om hur det ena landets kostnadsläge förhâller sig till ett annats. Mâtt av det hr slaget skall sedan inte övertolkas och göras till föremâl för djupsinnigheter. Men just i branschen fort-och-litet-fel fyller de ofta en uppgift. Använda med omdöme. Detta senare utvecklas ofta - men inte alltid - under intryck av den egna erfarenheten. Kallas ibland LHS, uttytt "livets hârda skola".
-
Den stegrande kamelen
- Medlem
-
Kontakt:
av Den stegrande kamelen » 22 september 2007, 23:43
Jag noterade när jag var i Norge nyligen att en Bic Mac kostade ungefär som i Sverige, fast i norska kronor (som står i typ 1,15). Men däremot var frittarna och läsken extremt mycket dyrare, med resultat att en Bic Mac-meny låg på typ 75-80 norska spänn.
Om man bara kollar vad själva burgaren kostar så är alltså Big Mac-index rejält missvisande i det här fallet. Det mesta i Norge är mycket dyrt jämfört med Sverige!
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
av Spaningsledaren » 23 september 2007, 08:40
Jaa... Det mesta är alltsâ, enl. inex, dyrare i Norge, jämfört med i Sverige.
Längre än ungefâr dit skall vi nog inte förvânta oss att just detta index leder oss. Sedan gick du alltsâ in pâ en enskild varugrupp och jâmförde. Där sâg du en ännu mycket större skillnad i dryckespriser. Sâ där kan man hâlla pâ och bygga upp en allt bâttre bild. F.ö. tror jag detta Mig Mac index framförallt är behändigt om vi skulle vilja jâmföra tvâ ganska olika länder. Här är Norge och Sverige sâpass lika att vi ofta bara kan direkt jâmföra priset för samma sak pâ de tvâ ställena. Hâr skulle det nog fungera lika bra med priset pâ, type, en stor stark eller en kvâllstidning. Fördelen med Big mac är att just den finns i nästan alla länder.