Telefon spårning
Telefon spårning
Hej
Ifilmer så ska man ibland spåra telefonsamtal. Men hur funkar det och hur lång tid tar det? För i film så måste man hålla Den man pratar med ha spårat en viss tid för att det ska funkar. Eller hur är det?
Ifilmer så ska man ibland spåra telefonsamtal. Men hur funkar det och hur lång tid tar det? För i film så måste man hålla Den man pratar med ha spårat en viss tid för att det ska funkar. Eller hur är det?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Telefon spårning
För att tala om hur det var på 1980-talet så kunde man spåra upp ett telefonsamtal.predator skrev:Hej
Om man själv blev spårad, så kan man upptäcka det själv också.
Om jag minns rätt, så kunde man spåra om man antingen ringde upp Televerket direkt(journummer då eller till polisen) eller väntade i några minuter. Under 1990-talet togs den där tjänsten bort.
Stefan
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Som jag förstått det av en nyligen visad svensk dokumentär på TV8 om det nya "övervakningssamhället", är det med graden av digitalisering inget problem att hålla koll på vart en viss mobiltelefon befinner sig. Den har väl kontakt med mobilmasterna inom räckhåll, och mobilmaster finns det ju överallt, så inga problem att pejla in en viss mobil, och sedan koppla abonemang med innehavaren. Voila.
Och samtalet kan man väl koppla in sig på när som helst med ett musklick...
Mvh -Dan
Och samtalet kan man väl koppla in sig på när som helst med ett musklick...
Mvh -Dan
- Mathias Forsberg
- Medlem
Man behöver inte ens ringa, mobiltelefonen tar "kontakt" med mobilmaster eftersom man förflyttar sig.Dûrion Annûndil skrev:Som jag förstått det av en nyligen visad svensk dokumentär på TV8 om det nya "övervakningssamhället", är det med graden av digitalisering inget problem att hålla koll på vart en viss mobiltelefon befinner sig. Den har väl kontakt med mobilmasterna inom räckhåll, och mobilmaster finns det ju överallt, så inga problem att pejla in en viss mobil, och sedan koppla abonemang med innehavaren.
MVH
Om samtalet utväxlades inom samma 500-väljar station "hängde" kopplet tills båda abbonenterna lagt på luren.Mathias Forsberg skrev:På den "gamla" tiden var väl samtalet tvunget att vara igång för att vara möjligt att spåra.
Om samtalet kom från annan växel inom samma riktnummerområde fanns en tidsfunktion som kopplade ner kopplet efter en tid.
Denna tid var bortåt 10min om minnet inte sviker. Kortare tid om samtalet kom från annat riktnummerområde.
mvh Christer
Vad jag vet behöver man igentligen inte ens ha ett nummer för att kunna spåra en mobiltelefon. Telefonerna har samtliga en egen hårdvarukodad adress det har all teknik som ska fungera i nätverk spelar ingen roll om det är en mobil, dator, smart kylskåp eller ett xbox dom har samtliga en unik mac adress som går att spåra. Har dock ingen aning om polisen har praktisk möjlighet att använda mobilers mac adresser för att spåra dom, men det verkar rimligt att dom har den möjligheten, andra organisationer har den iaf utan tvekan. Med sms/mms är det ännu lättare alla sms sparas i en längre tid hos leverantörerna på deras servrar (minns inte hur länge men har för mig att det är 2-3 år någon som vet?) så skickar man något känsligt över sms/mms så kommer det sparas i åratal till fritt förfogande för kling o klang säpo och diverse andra. För ett par år sen var det dessutom på tapeten att man kunde använda folks mobiler till att avlyssna tex ett möte, vet dom nummret och mobilen är påslagen så kan man aktivera telefonen och den fungerar då som en vanlig mic och sänder samtalet utan att det går att se för ägaren. Inte att glömma hur lätt det är att skicka en trojan eller mask till en annan telefon som sen gör vad man nu vill att den ska göra.[/quote]
Jag tror inte att myndigheterna så där utan vidare kan utnyttja mobilers hårdvaruadresser för telefonspårning. Det skulle ju förutsätta ett register som håller koll på, vart den ena eller andra telefonen är levererad, och vem som har köpt just den nallen, och något sådant register finns ju inte. Köper man en apparat med kontanter, och sätter i ett pre-paid kort, likaså köpt med kontanter, så är mobilen ganska "anonym". Hårdavaruadressen har visst använts mest till att spärra vissa apparater från vissa specifika nätverk, om kunden bryter ett "slavkontrakt" t.ex.
Nu är det väl så att mobilen alltid sänder till nätet och alltså så vet den lokala stationen att den finns där och därmed så behöver man vad jag vet inte veta vart den befiner sig eftersom den konstant talar om det. Fast jag skrev ju också att jag inte hade någon aning om polisen hade den möjligheten men tekniskt är det inte något större problem utöver att det är ett par extra steg. Mac adresser används ofta för att bekräfta identitet på enheter av olika slag. Men visst sen finns ingen praktisk möjlighet att hålla reda på vem en mobil är såld till då dom går att köpa anonymt men har du nummret till telefonen så kan jag tänka mig att det är praktisk eftersom en hel del är så naiva att dom tror att det räcker med att stoppa in ett nytt oregistrerat simkort för att kunna ringa anonymt.
Ja, jag antar att också hårdavaruadresserna har utnyttjats vid utredning av grova brott. Det finns ju en hel del lagstiftning som begränsar myndigheternas möjligheter att spåra telefonsamtal, så allt som är tekniskt möjligt görs inte i praktiken. Teoretiskt kunde ju hårdvaruadresserna utnyttjas också till att enkelt spåra, eller åtminstone spärra, stulna mobiltelefoner, men vad jag vet, så gör man inte det heller.
- J.K Nilsson
- Medlem
Om du anmäler din telefon stulen och uppger IMEI-nummret så skall den gå att spärra. Enklast är om du anmäler telefon till någon form av stöldskyddsregister först när du köper den. När den sedan blir stulen så går det enkelt att spärra den utan uppvisande av kvitton och annat trams.
Den som är lite händig i den andra änden av den illegala transaktionen av telefon ser då naturligtvis till att få den omprogramerad med annat IMEI-nummer.
J.K Nilsson
Den som är lite händig i den andra änden av den illegala transaktionen av telefon ser då naturligtvis till att få den omprogramerad med annat IMEI-nummer.
J.K Nilsson