TV-serien om Elizabeth I

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Spaceanimal
Medlem

TV-serien om Elizabeth I

Inlägg av Spaceanimal » 20 juni 2007, 01:01

Vad tycker ni om den? Verkar bra (Helen Mirren är alltid suverän), men hur är det med den historiska äktheten?

Vet iaf att mötet mellan Elizabeth och Maria av Skottland är ett tillägg för dramatikens skull.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 20 juni 2007, 07:07

Såg slutet. Mycket realistisk halshuggning.

Sonderling

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 21 juni 2007, 22:31

jag såg bägge avsnitten men jag blev nog lite besviken. Visst - hon spelar jättebra, men det var för mycket kärlekstrams tyckte jag..

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 juni 2007, 23:57

Såg delar av serien men är besviekn, hade hoppats på mer örlog och slagsmål med armadan i Kanalen.

Får min dos Bettan genom Slaghöken.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 24 juni 2007, 12:51

Ja tyvärr var den allt för inriktad på Elizabeths kärleksliv så den historiska kontexten gick lite förlorad.

Spaceanimal
Medlem

Inlägg av Spaceanimal » 26 juni 2007, 01:18

sonderling skrev:Såg slutet. Mycket realistisk halshuggning.

Sonderling
Usch ja, det var grymma tider. Ännu värre med dem som fick inälvorna utslitna innan de dog. Den hemska halshuggningen i två hugg var iaf inte avsiktligt klantig.

Elizabeth tvekade länge, men det verkar inte vara av humanitära skäl utan för att Maria var drottning.

Andra delen var för mycket Essex. Elizabeth framstod verkligen som en kärlekskrank toka. Man fick känslan att det var bättre med en kung; han placerar iaf inte sina älskarinnor i rådet. Och även när det gäller drottningar så gäller det "förliten eder icke på furstar".

Helen Mirren är en mycket bra skådespelerska men manus kunde varit mindre inriktad på drottningens kärleksliv. Men de resonerar väl som så att det är det folk vill ha.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 26 juni 2007, 13:35

Serien är säkert bra, men jag har svårt för alla serier som handlar om England och dess historia. Jag hyser en patologisk avsky mot allt brittiskt och ser Storbritanien som en symbol för allt vad kolonialism och förtryck heter.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 29 juni 2007, 10:01

Helen Mirren skulle enligt SVT krävt att det skulel spegla privatlivet om hon skulle vara med. Det där att älskare hamnar i högt uppsatta positioner stämmer ju faktiskt väldigt bra med historien. En chans för män att gå sängvägen kanske:)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 29 juni 2007, 10:01

Cyber Joker skrev:Serien är säkert bra, men jag har svårt för alla serier som handlar om England och dess historia. Jag hyser en patologisk avsky mot allt brittiskt och ser Storbritanien som en symbol för allt vad kolonialism och förtryck heter.
Till skillnad från tyskland då?:)

Skriv svar