Hej Glim,
Tiger i metall: mellan 140 - 170kg
Tiger av plast: ca 60 - 70kg
Har du tillgång till en firma som försändelsen kan skickas till så blir frakten bra mycket billigare.
(fråga mig inte varför men så är det.........)
Har vagnen en startpistol inmonterad så se till att den plockas bort för annars kommer tullen att konfiskera och destruera modellen som illegalt vapen

.
I Sverige är det förbjudet att använda startpistoler i detta sammanhang samt att vapenlicens krävs.
När min 1/6 T34-85 skickades tog vi bort startpistolen och tur var det för tullen hade inte bara öppnat utan även lekt med vagnen i 3 dagar.
Tyvärr hade de lyckats riva ut några sladdar och det tog en vecka innan vi fixat allt - själv nekade tullen i sten att någon lekt förekommit

.
Se också till att modellen skickas i en ordentlig plywoodlåda och att den ligger på en stötdämpande bedd av tex emballage flingor eller mineralull och sedan helt övertäckt med dämpande naterial för lådan
kommer att utsättas för stötar

.
Så här såg lådan som min 1/6 T34-85 kom i ut:

(mannen i bakgrunden är inte jag utan min högpresterande

hjälpreda)
Allt detta är inte billigt och du som köpare måste stå för kostnaden så rent krasst är det nog både säkrare och billigare att själv åka och hämta stridsvagnen - om man nu inte bor allt för långt norrut...................
Mvh
/ Kent