"Det okända"
"Det okända"
Det här är första gången jag tar upp ett ämne. Jag undrar över avkristningen och sekulariseringen av Sverige och "alliansen" mellan vetenskap och "religion" idag. Som etnolog är jag intresserad av folklore. Det fanns ju förr - men också idag - många gengångarberättelser. Förr gavs de en negativ tolkning, dvs. att man gick igen för att de inte fick ro. Numera har de oftare en mer positiv tolkning, dvs. som bevis för ett liv efter detta eller de avlidna som skyddsänglar. I programmet "Det okända" får oftast förekomsten av gengångare en sådan positiv tolkning. Istället för att förlita sig på Gud har vi alltså fått ett slags förfädersdyrkan. Är det ett tecken på att pendeln har slagit tillbaka till tidigare religionsformer? Vad medierna påstår är detta ingen mumbojumbo eller religion utan vetenskap. Jag skulle i alla fall tolka detta som folklore som gjorts till religion, en form av New Age eller dyl. Jag skulle inte våga påstå likt Humanisterna: "Nej, det är ingen kär anhörig som har kontaktat dig för att be om förlåtelse för att du skall komma vidare i livet". Då skulle ju jag verka som en bov. Medierna tycks i alla fall verka vara ett slags hjältar. Man undrar över de ekonomiska drivkrafterna inom denna företeelse.
Ja det är märkligt. Och det verkar inte sällan vara välutbildade människor också. Man har inte bara vetenskapliggjort det utan även ruckat på sanningsbegreppet och dyl.Det fanns ju förr - men också idag - många gengångarberättelser. Förr gavs de en negativ tolkning, dvs. att man gick igen för att de inte fick ro. Numera har de oftare en mer positiv tolkning, dvs. som bevis för ett liv efter detta eller de avlidna som skyddsänglar.
Re: "Det okända"
Det rör sig väl i praktiken om vanligt hederligt bondfångeri. Att pengar är drivkraften, och att det inte har någonting med vetenskap att göra, är solklart. Samtidigt tycks det ju finnas människor som finner tröst i detta. Astrologi och tron på nära döden upplevelser är närbesläktade. Att det finns ett visst samband med sekulariseringen verkar också klart, fast allt detta fanns ju redan innan avkristningen satte fart. Nu är väl marknadsnischen bara större, det är en lämpligt diffus form av andlighet, som inte förutsätter någonting av individen, förutom att man kanske lättar på plånboken.Tigranes skrev: Vad medierna påstår är detta ingen mumbojumbo eller religion utan vetenskap. Jag skulle i alla fall tolka detta som folklore som gjorts till religion, en form av New Age eller dyl. Jag skulle inte våga påstå likt Humanisterna: "Nej, det är ingen kär anhörig som har kontaktat dig för att be om förlåtelse för att du skall komma vidare i livet". Då skulle ju jag verka som en bov. Medierna tycks i alla fall verka vara ett slags hjältar. Man undrar över de ekonomiska drivkrafterna inom denna företeelse.
Personligen tycker jag det är vidrigt att slå mynt av människors godtrogenhet och sorg. Men det allra värsta är nog ändå de vedervärdiga kräk som utnyttjar t.ex. desperata föräldrar vilkas barn försvunnit genom att påstå sig kunna hjälpa dem återfinna dem..
I absolut bästa fall är "medier" självbedragna stackare som faktiskt tror att det de gör fungerar. Men det mått av godtrogenhet som måste vara nödvändigt att besitta för att kunna göra det får mig att tro att andelen 100% ärligt självbedragande "medier" är ganska litet; de flesta är nog åtminstone på något plan medvetna om att vad de gör inte fungerar så bra som de påstår. Och för att vara 100% ärliga, faktiskt inte alls.
Kom just att tänka på en vits jag hörde någonstans..
-Why is it called a "medium"?
-Because it's neither "well-done" nor "rare".
I absolut bästa fall är "medier" självbedragna stackare som faktiskt tror att det de gör fungerar. Men det mått av godtrogenhet som måste vara nödvändigt att besitta för att kunna göra det får mig att tro att andelen 100% ärligt självbedragande "medier" är ganska litet; de flesta är nog åtminstone på något plan medvetna om att vad de gör inte fungerar så bra som de påstår. Och för att vara 100% ärliga, faktiskt inte alls.
Kom just att tänka på en vits jag hörde någonstans..
-Why is it called a "medium"?
-Because it's neither "well-done" nor "rare".
apropå medium är detta en informativ länk http://www.skepdic.com/medium.html
Vad sägs om bondfångeri med djupa rötter. Det är tydligt att Bibeln och olika slags medier står mot varandra. I 3 Mos. 19:26, 31 står "Ni skall inte befatta er med spådom eller teckentyderi", "Ni skall inte vända er till andar som talar genom besvärjare eller spåmän". Vet någon hur Karl XI:s kyrkolag från 1686 ställer sig till sådana fenomen. Om häxprocesserna hade med dem att göra?
I Sverige har ju folktron "alltid" levat. Nu påstår jag inte att det skulle vara en obruten tradition från hedenhös till skrivande stund även om anciennitet är eftersträvansvärt bland New Ageare. Man vill påvisa traditioner som är äldre än Bibeln osv. Traditioner som endast ett fåtal (medier t.ex.) är invigda i. Tips om traditionsbärarnas självbild?
Bibeln förnekar ju inte förekomsten av andar. I Bibeln står till på köpet att Gud är starkare än medierna och deras andar (2 Mos. 7). Det står faktiskt också om mediernas girighet (Apostlag. 8:9-24). Särskilt en Simons beredvillighet att köpa apostlarnas gåvor är belysande för attityden: "Förbannelse över dig och dina pengar, om du tror att du kan köpa Guds gåva."
Detta anspråk på hegemoni som Bibeln gör är ytterst provocerande för en del. Sanningsanspråket som anförs i dagens sekulariserade värld av vetenskapen är ett annat aber. Här har New Ageare ett standardsvar: Din sanning och min sanning.
Tankar och tips?
I Sverige har ju folktron "alltid" levat. Nu påstår jag inte att det skulle vara en obruten tradition från hedenhös till skrivande stund även om anciennitet är eftersträvansvärt bland New Ageare. Man vill påvisa traditioner som är äldre än Bibeln osv. Traditioner som endast ett fåtal (medier t.ex.) är invigda i. Tips om traditionsbärarnas självbild?
Bibeln förnekar ju inte förekomsten av andar. I Bibeln står till på köpet att Gud är starkare än medierna och deras andar (2 Mos. 7). Det står faktiskt också om mediernas girighet (Apostlag. 8:9-24). Särskilt en Simons beredvillighet att köpa apostlarnas gåvor är belysande för attityden: "Förbannelse över dig och dina pengar, om du tror att du kan köpa Guds gåva."
Detta anspråk på hegemoni som Bibeln gör är ytterst provocerande för en del. Sanningsanspråket som anförs i dagens sekulariserade värld av vetenskapen är ett annat aber. Här har New Ageare ett standardsvar: Din sanning och min sanning.
Tankar och tips?
- David Asplund
- Medlem
Finns en filosofisk utveckling bakom: Postmodernismen och dess fragmentariserade och snuttifierade värld. Sanningen har blivit relevant samtidigt som det finns ett behov av en andligt holitisk världsbild. New Age tror sig besitta sanningen men deras försvarsmekanism är nog som du beskriver: din saning och min sanning.Sanningsanspråket som anförs i dagens sekulariserade värld av vetenskapen är ett annat aber. Här har New Ageare ett standardsvar: Din sanning och min sanning.
Glöm inte den numera obligatoriska (och totalt irrelevanta) hänvisningen till kvantfysik, i ett försök att legitimera flummeriet. "Det är.. öhh.. liksom kvantfluktuationer och vibrationer och sånt.. Heisenberg, vettu.. spooky interaction.. ja.. och.. sånt.."David Asplund skrev:Finns en filosofisk utveckling bakom: Postmodernismen och dess fragmentariserade och snuttifierade värld. Sanningen har blivit relevant samtidigt som det finns ett behov av en andligt holitisk världsbild. New Age tror sig besitta sanningen men deras försvarsmekanism är nog som du beskriver: din saning och min sanning.Sanningsanspråket som anförs i dagens sekulariserade värld av vetenskapen är ett annat aber. Här har New Ageare ett standardsvar: Din sanning och min sanning.
- David Asplund
- Medlem
Sedan också det här engelska programmet om hemsökta slott där det förekommer sådana orbs, dvs ljusfenomen som tolkas som förekomsten av andlig närvaro. Och sedan denna kvinna som blir så rädd att hon börjar gråta. Kräkmedel.
Sedan finns det otaliga tv-serier om fenomenet: Ghost whisperer, Medium osv. som populariserar sådant bland allmänheten. En skrämmande, skrämmande värld. Jag erkänner att jag kollat eftersom familjen gillar det. Ghost whisperer är kass, Medium bättre p.g.a. Patricia Arquette. Men sådana program säljer som smör. Vilken utveckling.
Sedan finns det otaliga tv-serier om fenomenet: Ghost whisperer, Medium osv. som populariserar sådant bland allmänheten. En skrämmande, skrämmande värld. Jag erkänner att jag kollat eftersom familjen gillar det. Ghost whisperer är kass, Medium bättre p.g.a. Patricia Arquette. Men sådana program säljer som smör. Vilken utveckling.
Ja, det verkar dels vara bondfångeri, dels en konkurrenssituation med ett annat trossystem som framträder i Bibeln. Jag skulle även vilja klassificera folktron i det gamla bondesamhället som en kompletterande trossystem till kristendomen snarare än konkurrerande.Vad sägs om bondfångeri med djupa rötter.
I Sverige har ju folktron "alltid" levat. Nu påstår jag inte att det skulle vara en obruten tradition från hedenhös till skrivande stund även om anciennitet är eftersträvansvärt bland New Ageare. Man vill påvisa traditioner som är äldre än Bibeln osv.
Häxprocesserna handlade också om något annat än att den lutherska ortodoxin vände sig mot rester av en annan tro. Det var snarare så att häxtron inte var nordisk till en början utan framträdde i den där boken vad den nu hette. Jag är faktiskt inte på det säkra med orsakerna till häxprocesserna när allt kommer omkring.
När det gäller den långa traditionen så är det nog "hog-wash". Visserligen förutsätter tradition att ngt traderas över generationer. Men riktigt så långa traditioner som man kan se i amerikanska filmer tror jag inte att de har. Det hör nog mer till någon slags konspirationsteoriernas värld, där sanningen sägs vara undertyckt av kyrkans män för att rädda Kyrkan från undergång ifall sanningen skulle uppenbaras och dyl. Ett slags esoterism ställer jag mig ytterst tveksam till.
Glad midsommar!
Nyheten om prinsessan Märtha Louises paranormala förmåga platsar säkert i den här tråden. Göteborgs-Posten skriver:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=380&a=359990Norges kronprinsessa Mette-Marit säger sig ha blivit helad av sin svägerska, prinsessan Märtha Louise.
En smart reklamkupp för Märtha Louise, konstaterar medieanalytiker.
Tidigare i veckan blev det känt att Märtha Louise startar en skola för att lära ut konsten att få kontakt med änglar.
Påståendet om healing, liksom utsagorna om att Märtha Louise skulle vara synsk, uppmärksammas nu av alla massmedier och väcker livliga reaktioner.
- David Asplund
- Medlem
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
För min del tror jag det, till att börja med, kan vara bra att sortera upp diverse fenomen och utsagor enloigt nâgot slags system.
Kända naturlagar är en sâdan grund.
Vi tycker - till exempel - inte att det âr konstigt att se en person i direktsând TV frân ett fjârran land.
Däremot kan vi kanske inte inse hur vi skulle kunna se eller tala med vederbôrande utan telefonlänkar o. likn men bortsett frân just det (om det i övrigt vore möjligt) vore det faktiskt inte pâ nâgot sâtt stridande mot nâgra naturlagar.
Inte heller skulle vi förvânas av att se pâ TV nâgot som hänt i det förflutna. Däremot vore det oerhôrt omskakande (och stridande mot allt vi vet i övrigt) om vi ocksâ skulle kunna kommunicera över tidsgapet.
Alltsâ: En del pâstâdda fenomen är t.v. oförklarade men i sig fullt rimliga.
Andra strider mot det vi faktiskt tror oss veta.
Inom klassen esoteriska upplevelser finns det en delmängd som om vi bara kunde förklara den inte alls skulle stâ i strid med det vi tror oss veta i övrigt. Annat framstâr som "orimligt".
Kända naturlagar är en sâdan grund.
Vi tycker - till exempel - inte att det âr konstigt att se en person i direktsând TV frân ett fjârran land.
Däremot kan vi kanske inte inse hur vi skulle kunna se eller tala med vederbôrande utan telefonlänkar o. likn men bortsett frân just det (om det i övrigt vore möjligt) vore det faktiskt inte pâ nâgot sâtt stridande mot nâgra naturlagar.
Inte heller skulle vi förvânas av att se pâ TV nâgot som hänt i det förflutna. Däremot vore det oerhôrt omskakande (och stridande mot allt vi vet i övrigt) om vi ocksâ skulle kunna kommunicera över tidsgapet.
Alltsâ: En del pâstâdda fenomen är t.v. oförklarade men i sig fullt rimliga.
Inom klassen esoteriska upplevelser finns det en delmängd som om vi bara kunde förklara den inte alls skulle stâ i strid med det vi tror oss veta i övrigt. Annat framstâr som "orimligt".
Intressant. Bibeln t.ex. avvisar inte esoteriska upplevelser som osanna.Alltsâ: En del pâstâdda fenomen är t.v. oförklarade men i sig fullt rimliga.