Då fanns det jukebox i ganska många cafeér, konditorier och vägkrogar samt även på andra inrättningar som exempelvis nattklubbar(jag var för liten för att gå på sådana då). Tänker sätta igång en tråd om jukebox eftersom att jag dels minns dom själva(trots att jag var i unga år då och dels kunde välja en egen musik. När krogen eller cafeét var fullsatt så var det lätt hänt att det blev bråk om vilken musik som spelades. Jag minns en gång när jag stod lutande över en jukebox så kom en man fram till mig och sade; Om du skall lyssna på musik så gör det nu när det är lite folk, annars är det lätt gjort att det blir bråk. Jag kan föreställa mig att det var alltid någon som skrek; inte den där j_ _ _a låten. .
Hoppas att tråden blir en liten nostalgi eftersom det finns sådana som är äldre än 1970 på forumet. Så jag bifogar en information från NE också.
Stefan
jukebox, myntautomat för spelande av musik, med anor från en automatisk fonograf presenterad i San Francisco 1889. En av pionjärerna var svensken Justus Sjöberg (1871-1958) med märket Seeburg. Andra kända märken är Wurlitzer och Rock-Ola. Guldåldern i USA började på 1930-talet, och följande decennium var jukeboxar vanliga i biljardhallar, restauranger m.fl lokaler, där de ersatte mekaniska pianon och levande dansmusik. De bidrog till att ge skivindustrin ett uppsving men även till att sprida musikformer, t.ex. rhythm & blues, som inte spelades i radio i vissa områden. 1940-talets utveckling av höljet, med bl.a. glas, krom och ljuseffekter fortsatte på 1950-talet, då även 78-varvsskivorna byttes ut mot 45-or. På 1950-talet tog jukeboxen också steget in i den svenska ungdomskulturen, men från mitten av 1960-talet vek populariteten. - Ordet kommer av am.eng. juke, benämning på ett sjaskigt värdshus, eftersom j. uppställdes på dylika ställen (ibland kallade juke joints). Ordet juke är troligen upptaget från kreolspråket gullah juke, joog 'oordnad', 'bråkig', i sin tur från ett västafrikanskt språk.