Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 20 april 2007, 11:35

Beställde lite från Modellersloft igår. Man kunde köpa Peter Griem för £19,90 eller en DiD Ketten + Peter Griem för £120. Beställde själv en Adolf och en Bauer plus lite smått.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 20 april 2007, 18:25

Cyber Joker skrev:Beställde lite från Modellersloft igår. Man kunde köpa Peter Griem för £19,90 eller en DiD Ketten + Peter Griem för £120. Beställde själv en Adolf och en Bauer plus lite smått.
Ja för Peter Griem för £19,90 är ju inte helt fel, man kanske skulle ta o slå till?

Användarvisningsbild
Alwyn
Medlem

Inlägg av Alwyn » 20 april 2007, 18:42

Två frågor,först,vet någon var man kan fåtag på delar till en Italiensk ww1 figur eller delar till en??
Också undrar jag om någon har Battle gear toys "Thinn mesh" till den amerikanska ww2 "M1" hjälmen och om det ser snyggt ut på hjälmen,
köppte deras vanliga nät men det var aldeles för tjockt// Tacksam för hjälp :)

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 20 april 2007, 18:57

Sitter å tittar lite på AH, o då ser jag att han har en woundbadge in black med hakkors på?
Nu har jag inte fårskat så mycket i detta.
Men borde inte hans se ut som denna?
För den fick han ju i WW1.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 20 april 2007, 21:24

Alwyn: Tror tyvärr inte att det har gjorts någon italiensk figur utav någon av tillverkarna, så det blir mycket custom-arbete då. Skicka PM om du behöver referenser!

Snorre: Mycket riktigt! Det märket som kom med AH är det från WW2, och min teori är att DiD helt enkelt inte orkade göra en WW1-version...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 april 2007, 22:23

panzerIV skrev:Snorre: Mycket riktigt! Det märket som kom med AH är det från WW2, och min teori är att DiD helt enkelt inte orkade göra en WW1-version...
...eller så tabbade de sig - det skulle inte vara första gången de bommat på insignier. Om man inte har en 1VK-uniform från SST, så får man väl helt enkelt fila ner hakkorset och måla om medaljen.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 21 april 2007, 11:41

B Hellqvist skrev:
panzerIV skrev:Snorre: Mycket riktigt! Det märket som kom med AH är det från WW2, och min teori är att DiD helt enkelt inte orkade göra en WW1-version...
...eller så tabbade de sig - det skulle inte vara första gången de bommat på insignier. Om man inte har en 1VK-uniform från SST, så får man väl helt enkelt fila ner hakkorset och måla om medaljen.
Kunde tro att det var så, Fila ned den behöver jag inte göra, den finns ju att köpa utan hakkors.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 22 april 2007, 13:31

Bättre bilder på Allgemeine SS axelklaffar. Dessa visade inte på den exakta rangen utan istället inom vilket rang område bäraren befann sig.
Den första svart/vita är för manskap och underofficerare, den andra är för Untersturmführer till Hauptsturmführer, den tredje är för Sturmbannführer till Oberführer, den fjärde är för Brigardeführer till Obergruppenführer. (Oberstgruppenführer fanns inte mig veterligt i Allgemeine SS)
Bilagor
Allgemeine SS axelklaffar.jpg
Allgemeine SS axelklaffar.jpg (131.28 KiB) Visad 514 gånger

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 22 april 2007, 14:00

När det gäller Allgemeine SS kragspeglar så förhöll det sig som så: före oktober 1934 hade kragspeglarna snodd aluminiumvit tråd runt om, efter oktober 1934 hade de svart/vit snodd tråd. Den svart/vita snodda tråden gällde mig veterligt bara för manskap och underofficerare, officerare har aluminiumvit tråd runt sina kragspeglar så som alla hade före oktober 1934.
Bilagor
SS kragspeglar.jpg
SS kragspeglar.jpg (104.96 KiB) Visad 511 gånger

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 22 april 2007, 19:02

snorre70 skrev:Sitter å tittar lite på AH, o då ser jag att han har en woundbadge in black med hakkors på?
Personligen Snorre så ser jag mer än gärna om du skriver ut varifrån du har tagit bilden om du ska posta såna bilder som inte du tagit på andra ställen än där de hör hemma. Det är jag som tagit bilden och uppskattar därför om källan angivs.....

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 22 april 2007, 20:16

Lasse skrev:
snorre70 skrev:Sitter å tittar lite på AH, o då ser jag att han har en woundbadge in black med hakkors på?
Personligen Snorre så ser jag mer än gärna om du skriver ut varifrån du har tagit bilden om du ska posta såna bilder som inte du tagit på andra ställen än där de hör hemma. Det är jag som tagit bilden och uppskattar därför om källan angivs.....
Sorry
Jag har tagit bort bilden då jag inte kom i håg vart jag tagit hitta den.
Men den va bra tagen i alla fall.
Men du har helt rätt man skall föröka i bästa mån, tala om var källen kommer ifrån.
Mvh Snorre

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 23 april 2007, 18:59

Cool bössa till Kenneth Laird
Bild
Finns att skåda på http://www.war-toys.com

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 23 april 2007, 20:53

Har beställt en från Stridsnoshörningen. Vet inte vilken figur jag ska använda den till - kanske kommer jag att byta ut en M1 Carbine mot den.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Förvirring ?

Inlägg av Ori » 24 april 2007, 08:55

Är gevären till Charles Black och Norman White samma ?

Så vitt jag kan se på bilderna är dom samma, men på Dragons hemsida (USA) står det i specen att Charles gevär är ett SMLE No 1 Mk II (samt att det är ett nytt vapen) och Normans ett SMLE No 1 Mk III (ingen kommentar om att det är nytt).

Jag har sökt runt på internet och lusläst mina böcker, men det verkar inte som om det funnits ett SMLE No 1 Mk II ?

Är det ett skrivfel på Dragons hemsida helt enkelt ?

Tacksam för hjälp till minskad förvirring,
--
Jörgen

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

DiD Hermann Weber Hitler Jugend - Hitler Youth

Inlägg av snorre70 » 26 april 2007, 21:54

Läste lite om denna på Monkys sida.
DiD Hermann Hitler Youth will be shipping soon.
We will NOT be breaking him up for parts.
Make sure you get your boxed preorder in.
Så dom som vill bara köpa denna figur i lösa delar ska kanske tänka om.
Dom är troligen inte ensam om att inte splitta denna figur.

Skriv svar