Jag har först nu kunnat se filmen. Kvaliten på den jag såg var inte så bra, så jag ska nog köpa den på dvd senare och kolla om den är så bra visuellt som alla säger.
Det roliga är bara att jag såg History channels version först. Den hette typ: "300 vs a Million- true heroes or hollywood hype?"
Ska skriva mer om detaljer, men först om filmen i helhet. Tyckte att den versionen som History channel visade var bättre. Kanske för att de försökte beskriva filmens händelser mer historiskt korrekt (dokumentären är väl gjord efter filmen).
i filmen gick det nästan för snabbt och för mycket fantasiutseenden.
Några detaljskillnader mellan dokumentären och filmen: tydligen samlades krigare från hela grekland för att försvara mot perserna. Spartarnerna hade väl en sådär 6-7 tusen krigare, men tilläts bara ta med 300 st för att det inte skulle kunna bli inbördeskrig igen. Övriga Grekland var tydligen för rädda för spartanerna. Det var väl 5 olika provinser i Grekland som bistod med krigare så totalt tror jag det var kring 6tusen. Spartanernas stridsteknik lär ha varit att bilda en mur vid smalaste passagen, de kunde ses som greklands insatsstyrka. Persernas anfall gick i vågor och mellan varje anfall städades området framför spartanerna på lik, men spartanerna provade aldrig avancera, det var så att muren var så stabil att när det lätta infanteriet stormade rätt in i muren så rördes den inte en bit, likt vågor mot klippor. Spartanerna hade full skyddsmundering som någon tidigare påpekat. Dessutom bättre spjut än fienden. "De odödliga" ska ha kallats så för att de dolt sina ansikten, varit helt tysta och så fort någon blev dödad ersattes denna med en ny "odödlig". Perserna använde ett flertal elefanter, men som filmen visar hade blodet gjort det för halkigt för att vara effektivt. Grekerna visste tidigt om "fårstigen" och hade placerat soldater där, minns inte hur många, men kanske så mycket som 2tusen. När de sedan såg en enorm mängd persiska krigare komma uppefter fårstigen trodde de att deras hemstäder skulle invaderas och flydde dit för att försvara.
När den spartanske kungen inser detta ber han alla andra att dra sig bakåt, varna resten. men de stannar inte ensamma. tydligen stannar 1000 st till kvar, minns inte vilka. de strider fortfarande på bra men förlorar till slut. Nämnvärt är att då kungen dog så pågick tydligen hårda strider om hans lik, spartanerna försvarade, perserna fick tag i det, spartanerna gick till våldsamt anfall och fick tillbaka liket osv
Innan striden ser man hur persiska armén kommer med sin flotta och går i hamn innan de anfaller. Det stämmer inte heller, de hade byggt en enorm bro byggd av gamla båtar som dom bundit ihop med snören. efter kriget var slut förstördes bron men repen behölls och förvarades i ett tempel..
Varför striden blivit så känd är väl för att den enade Grekland och skapade grunden till den första demokratin?
Var ju slag till sjöss också men det var inte med i filmen så jag ger mig här
jag kan säker ha kommit ihåg fel, stavat fel, eller nåt annat. tacksam för synpunkter