Senast sedda historiska film
- Belisarius
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Den senaste filmen jag såg (på DVD) var den tyska filmen om "Sophie Scholl".
Jag måste tyvärr sägga att jag blev besviken, då filmen till största del är ett rättegångsdrama och inte som jag trodde en dramatisering hur den tyska motståndsrörelsen Vita Rosen kom till och hur den verkade.
Som det framställdes i filmen så gjorde de en aktion och åkte fast men så var det väl inte?
Annars tycker jag det är intressant med alla dessa tyska andravärldskrigs skildringarna som kommit. Har tidigare sett "Kvinnorna på Rosenstrasse" och "der untergang" och nästa på listan är "Dresden", "Fuhrerns elit" och "Attentatet"
Sonderling
Jag måste tyvärr sägga att jag blev besviken, då filmen till största del är ett rättegångsdrama och inte som jag trodde en dramatisering hur den tyska motståndsrörelsen Vita Rosen kom till och hur den verkade.
Som det framställdes i filmen så gjorde de en aktion och åkte fast men så var det väl inte?
Annars tycker jag det är intressant med alla dessa tyska andravärldskrigs skildringarna som kommit. Har tidigare sett "Kvinnorna på Rosenstrasse" och "der untergang" och nästa på listan är "Dresden", "Fuhrerns elit" och "Attentatet"
Sonderling
- Bromma_Herman
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Har precis sett "Frostbiten", och även om den inte är en historisk film, så har den en inledande sekvens som utspelar sig 1944. Då jag känner regissören (vi umgicks en del för 15-20 år sedan), så vet jag att ett av hans drömprojekt var att göra en spelfilm om svenska SS-frivilliga. Detta vävdes in i handlingen, men känner man inte till den bakgrunden kan det verka lite malplacerat. Två forummedlemmar har varit inblandade på ett hörn i tillkomsten av den historiska biten, Välitalo och Lars Gyllenhaal. ...och så tokig var väl inte filmen - lite "Lost Boys"-känsla över den, vilket säkert var meningen.Franq skrev:Svensk film är sällan speciellt högkvalitativ och den här håller flera snäpp högre kvalle än mycket annat jag sett på sistone (såg du föressten Frostbiten, på tal om dålig svensk filmproduktion?).
Det är väl just den delen i uppbyggnaden av berättelsen som är intressant även om stridsscenerna känns väldigt konstiga. Sen blir filmen värre och värre för att få ett kalkonliknande slut.B Hellqvist skrev:Har precis sett "Frostbiten", och även om den inte är en historisk film, så har den en inledande sekvens som utspelar sig 1944. Då jag känner regissören (vi umgicks en del för 15-20 år sedan), så vet jag att ett av hans drömprojekt var att göra en spelfilm om svenska SS-frivilliga. Detta vävdes in i handlingen, men känner man inte till den bakgrunden kan det verka lite malplacerat. Två forummedlemmar har varit inblandade på ett hörn i tillkomsten av den historiska biten, Välitalo och Lars Gyllenhaal. ...och så tokig var väl inte filmen - lite "Lost Boys"-känsla över den, vilket säkert var meningen.Franq skrev:Svensk film är sällan speciellt högkvalitativ och den här håller flera snäpp högre kvalle än mycket annat jag sett på sistone (såg du föressten Frostbiten, på tal om dålig svensk filmproduktion?).
Lost boys gick ju härom kvällen och jag kan inte se några direkt likheter mellan dem?
Möjligtvis den humoristiska biten som slår helt fel.
Det gör väl vilket som, Mr var ju kontym i det dagliga tilltalet ombord mellan officerare.Belisarius skrev:Funderade på en sak ang. Master and Commander - i början tituleras ju grabben Lord Blakeney (som sig bör), men senare byter man till Mr. Blakeney. Som kadett antar jag att "Mr." är rätt tilltal, men kunde man verkligen släppa på titeln i tilltalet även om han är en underofficer?
Dessutom kan pojken troligtvis vara son till Lord Percy Blakney, baronet dvs den Röda Nejlikan, men hans mamma kan ju då inte vara så blödig som Capt O'Brian vill påskina, hon sände ju sin familj till giljotinen