Quiz: Ekonomisk historia
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag har försökt att minnet skulle få fram namnet, men tänker man inte på det under en tid så dyker det till slut upp i minnet; Kondratieff, mannen med kurvorna, då man läste ekonomikursen på CTH så var han enkel att förstå ur vår danade matematiska synpunkt, till skillnad från andra ekonomer som mest tyckte fritt om hur dåtiden och framtiden skulle hänga ihop...
Tackar för bilden på honom.
Tackar för bilden på honom.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En ledtråd till för att få grepp om vad det handlar om.
Albert Einstein var på en middag och ville veta vilka samtal han kunde vänta sig runt bordet. Frågan till den första löd:Vilket IQ har ni min herre?
Första middagsgästen: 165
Albert: O, vad trevligt. Ser fram emot våra samtal om kvantfysik, abstrakt matematik och kemi.
Albert till följande gäst: Vilket IQ har ni?
Andra middagsgästen: 145
Albert: O, vad trevligt. Ser fram emot våra samtal om politik, samhällsvetenskap, historia och filosofi.
Albert till den tredje gästen: Vilket IQ har ni min herre?
Tredje middagsgästen: 65
Albert: Hur står det till på börsen idag?
Herrarna på bilderna var inte (tror jag) själv mäklare, men historien kan leda in någon på rätt spår
Albert Einstein var på en middag och ville veta vilka samtal han kunde vänta sig runt bordet. Frågan till den första löd:Vilket IQ har ni min herre?
Första middagsgästen: 165
Albert: O, vad trevligt. Ser fram emot våra samtal om kvantfysik, abstrakt matematik och kemi.
Albert till följande gäst: Vilket IQ har ni?
Andra middagsgästen: 145
Albert: O, vad trevligt. Ser fram emot våra samtal om politik, samhällsvetenskap, historia och filosofi.
Albert till den tredje gästen: Vilket IQ har ni min herre?
Tredje middagsgästen: 65
Albert: Hur står det till på börsen idag?
Herrarna på bilderna var inte (tror jag) själv mäklare, men historien kan leda in någon på rätt spår
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gubbarna är nog lite äldre än Einstein, det var mera fenomenet som sådant jag försökte väcka uppmärksamhet på. Tydligen ett misslyckat försök.
Som min gamla modersmålslärarinna i gymnasiet skrev som kommentar i en av mina uppsatser. "Du skriver väl, men har en underlig humor som skymmer ditt budskap".
Frugan påstår att jag är en av de utvalda få som har papper på att de har en underlig humor.
Nåja, tillbaks till frågan Kepler och Bentham är tyvärr fel.
De här herrarna gav som sagt upphov till ett fenomen som har kopplats till 90-talet. En blomstrande rörelse, om än inte längre så lukrativ.
Nu måste ni ta det
Som min gamla modersmålslärarinna i gymnasiet skrev som kommentar i en av mina uppsatser. "Du skriver väl, men har en underlig humor som skymmer ditt budskap".
Frugan påstår att jag är en av de utvalda få som har papper på att de har en underlig humor.
Nåja, tillbaks till frågan Kepler och Bentham är tyvärr fel.
De här herrarna gav som sagt upphov till ett fenomen som har kopplats till 90-talet. En blomstrande rörelse, om än inte längre så lukrativ.
Nu måste ni ta det