Skala 1/6-figursgalleri (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Låst
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 11 april 2007, 20:36

Reinhard skrev:
Cyber Joker skrev:Långt innan DiD släppte någon paradfigur så fanns det folk som själv knåpade ihop något av det som fanns att tillgå. För 15 år sedan fick jag denna utstyrsel av en amerikansk samlarkollega. Det är Action Mans engelska MC polis uniform med svartmålad tysk officersmössa med 17 Lansiärernas dödskallemärke. Kragspeglarna och axelklaffar har han gjort själv liksom sårad utmärkelsen. Armbindeln har jag gjort av rött filttyg. Tänk vad utvecklingen gått framåt. :lol:
Ursäkta om jag är petig, men ska inte armbindeln ha två svarta streck, eller? :?

//Alexander :?
Helt rätt, men med tanke på hur resten ser ut så tyckte jag nog inte att det spelade någon roll då, för 15 år sedan. Det var svårt nog att måla dit hakkorset.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 11 april 2007, 20:53

Cyber Joker skrev:
Reinhard skrev:
Cyber Joker skrev:Långt innan DiD släppte någon paradfigur så fanns det folk som själv knåpade ihop något av det som fanns att tillgå. För 15 år sedan fick jag denna utstyrsel av en amerikansk samlarkollega. Det är Action Mans engelska MC polis uniform med svartmålad tysk officersmössa med 17 Lansiärernas dödskallemärke. Kragspeglarna och axelklaffar har han gjort själv liksom sårad utmärkelsen. Armbindeln har jag gjort av rött filttyg. Tänk vad utvecklingen gått framåt. :lol:
Ursäkta om jag är petig, men ska inte armbindeln ha två svarta streck, eller? :?

//Alexander :?
Helt rätt, men med tanke på hur resten ser ut så tyckte jag nog inte att det spelade någon roll då, för 15 år sedan. Det var svårt nog att måla dit hakkorset.
Ok, var det så länge sen, då levde inte ens jag, det viste jag inte.

//Alexander

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Fler bilder

Inlägg av Reinhard » 11 april 2007, 21:02

Här kommer lite fler bilder. Den här gången försökte jag ta bilderna i samma höjd som figurerna. En "sned" bild, igen. :x

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vad tycker ni än en gång? Alla synpunkter och åsikter välkommnas gladeligen. :D

//Alexander :D

Användarvisningsbild
Alwyn
Medlem

Inlägg av Alwyn » 12 april 2007, 15:09

Det ser bra ut,ett tipps om du fottar innomhus är att ha en stor bild/tavla i bakgrunden som föreställer landsbygden eller en äldre stad

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 12 april 2007, 19:07

Alwyn skrev:Det ser bra ut,ett tipps om du fottar innomhus är att ha en stor bild/tavla i bakgrunden som föreställer landsbygden eller en äldre stad
Ok, tack for tipset, då är det bara att skaffa en sådan tavla eller leta upp en, vi kanske har en sådan, jag vet inte säkert. :D

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 12 april 2007, 19:48

Reinhard skrev:
Alwyn skrev:Det ser bra ut,ett tipps om du fottar innomhus är att ha en stor bild/tavla i bakgrunden som föreställer landsbygden eller en äldre stad
Ok, tack for tipset, då är det bara att skaffa en sådan tavla eller leta upp en, vi kanske har en sådan, jag vet inte säkert. :D

Gärna en stor bild föreställande ett härjat ruinlandskap i dystert gråa färgtoner. :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 april 2007, 21:40

Mer figurer (gårdagens och dagens skörd):

BildBild

DML:s "Anton Wessel" med MP44 utrustad med "Vampir" IR-sikte. 310 sådana enheter levererades, och sågs i bruk på östfronten från februari 1945 till krigsslutet. Enda modifikationerna är nya remmar till snuskburk och fältflaska, samt stridssele från DiD.

BildBild

"Ferdinand Mauss", tänkt att vara en soldat i SS-Kampfgruppe "Nord", sommaren 1941. Mössa från Cyber-Hobbys "Das Reich Radio Team", smocken kommer nog från samma set. Övriga prylar DML, med undantag för gasskyddsfodralet från DiD.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 12 april 2007, 22:21

Smocken ser ut som den som kom med DML:s smock set 3. Snygg båtmössa! Är det med det lilla runda dödskallemärket i metall? Kan man köpa denna mössa lös?
Bra idé med tygrem till snuskburken. Nu vet jag vad jag ska göra med mina kasserade. :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Fler bilder

Inlägg av MD650 » 12 april 2007, 23:13

Reinhard skrev:Här kommer lite fler bilder. Den här gången försökte jag ta bilderna i samma höjd som figurerna. En "sned" bild, igen. :x

[

Vilket område täcker kartan?
:)

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 12 april 2007, 23:24

Det kan väl vara rätt okey med tygrem på ett StuG 44? Har en känsla av att läder var en bristvara hösten 44 och våren 45?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 april 2007, 01:15

Cyber Joker skrev:Smocken ser ut som den som kom med DML:s smock set 3. Snygg båtmössa! Är det med det lilla runda dödskallemärket i metall? Kan man köpa denna mössa lös?
Bra idé med tygrem till snuskburken. Nu vet jag vad jag ska göra med mina kasserade. :D
Mössan fick jag från Välitalo i en bytesaffär, och den har det lilla runda metallmärket + örn på ett trekantigt märke på mössans vänstersida. Smocken är - om jag inte missminner mig - något rymligare än den ifrån set #3. Vävda remmar på snuskburkar förekom, och då inte bara i Nordafrika. Anledningen till varför jag fixade en vävd rem var att remmen som följde med burken var av en rätt dålig läderimitation (för att inte tala om stridsselen...)

Användarvisningsbild
Schwedenzug
Medlem

Inlägg av Schwedenzug » 13 april 2007, 08:38

Björn! Jag gillar din SS-Kampfgruppe "Nord" figur. Har själv inga figurer från tiden innan 1943.
Men när man ser sådana här praktexemplar som din Ferdinand och C-J's PaK servis så kan man inte bli annat än sugen. Riktigt snyggt det där poly dot camot, synd bara att det är från en C-H release.

/magnus

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 13 april 2007, 08:53

MD650 skrev:
Reinhard skrev:Här kommer lite fler bilder. Den här gången försökte jag ta bilderna i samma höjd som figurerna. En "sned" bild, igen. :x

[

Vilket område täcker kartan?
Det vet jag inte, eller rättare sagt så minns jag inte, det var den enda de hade när jag beställde den, den är nog inte historiskt korekt för de där figurerna.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 13 april 2007, 09:23

B Hellqvist skrev:
Cyber Joker skrev:Smocken ser ut som den som kom med DML:s smock set 3. Snygg båtmössa! Är det med det lilla runda dödskallemärket i metall? Kan man köpa denna mössa lös?
Mössan fick jag från Välitalo i en bytesaffär, och den har det lilla runda metallmärket + örn på ett trekantigt märke på mössans vänstersida. Smocken är - om jag inte missminner mig - något rymligare än den ifrån set #3. Vävda remmar på snuskburkar förekom, och då inte bara i Nordafrika. Anledningen till varför jag fixade en vävd rem var att remmen som följde med burken var av en rätt dålig läderimitation (för att inte tala om stridsselen...)
Ja man kan inte påstå att DML:s tidiga smockar var rymliga, fick man väl på dem så var det nästan omöjligt att få av dem igen.
Var den dåliga remen DML? Har märkt att deras läderimitations Y-remar många gånger är dåligt gjorda. Hålen är inte centrerade, kan ibland sitta ända ute i kanten vilket försämrar hållbarheten. DiD:s Y-remar är däremot mycket bra gjorda, speciellt den som kom med Zeller. Köpte på mig ett gäng lösa sådana.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 april 2007, 10:35

Reinhard skrev: Det vet jag inte, eller rättare sagt så minns jag inte, det var den enda de hade när jag beställde den, den är nog inte historiskt korekt för de där figurerna.

Aha, jag trodde den var hemmagjord.
Går det att läsa vad som står på den?

Låst