Världens högsta inflation

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Världens högsta inflation

Inlägg av Martin Lundvall » 13 mars 2007, 19:51

I samband med de senaste händelserna i Zimbabwe och gripandet av Morgan Tsvangirai har återigen landets ekonomiska kris kommit i blickfånget. Det talas om 80% av befolkningen som arbetslös och en inflation på 1700%. Siffrorna är ogripbara, för att sätta det i relation till något undrar jag om någon vet vad den högst uppmätta inflationen är. Hur mycket var till exempel inflationen i mellankrigstidens Tyskland?

/Martin

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 13 mars 2007, 19:58

Inflationen i Zimbabwe - vilken mätperiod gäller det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 13 mars 2007, 20:05

Adekvat fråga av Wooster - jag har i min barndomsamling av frimärken ett från Tyskland under mellankrigstiden som är ostämplat och på miljardbelopp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 mars 2007, 07:19

Jag vet inte vilken mätperiod de avser, men jag tror det avser den årliga procentuella förändringen i priser.

Tack för länken Hans jag fick svar på min fråga
The Post-WWII hyperinflation of Hungary holds the record for the most extreme monthly inflation rate ever — 41,900,000,000,000,000% (4.19 × 1016%) for July, 1946, amounting to prices doubling every fifteen hours.
Det stod mycket intressant på sidan, min favorit är detta
The island of Yap in the Pacific Ocean used varying sized stones as money, of which the largest weighing several tons were the most valuable. The stones had been brought by sea from the Island of Palau 210km away. The journey was very perilous given the length of the voyage and the rough seas between the islands of Palau and Yap. Many of the stones were lost at sea. The risk associated with procurement of the "money stones" initially made them highly valuable. The Yapese valued them because large stones were quite difficult to steal and were in relatively short supply. However, in 1874, an enterprising Irishman named David O'Keefe hit upon the idea of employing the Yapese to import more "money" in the form of shiploads of large stones, also from Palau. O'Keefe then traded these stones with the Yapese for other commodities such as sea cucumbers and copra. Over time, the Yapese brought thousands of new stones to the island, debasing the value of the old ones. Today they are almost worthless, except as a tourist curiosity.
/Martin

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 mars 2007, 20:21

Martin Lundvall skrev:
The island of Yap in the Pacific Ocean used varying sized stones as money, of which the largest weighing several tons were the most valuable. The stones had been brought by sea from the Island of Palau 210km away. The journey was very perilous given the length of the voyage and the rough seas between the islands of Palau and Yap. Many of the stones were lost at sea. The risk associated with procurement of the "money stones" initially made them highly valuable. The Yapese valued them because large stones were quite difficult to steal and were in relatively short supply. However, in 1874, an enterprising Irishman named David O'Keefe hit upon the idea of employing the Yapese to import more "money" in the form of shiploads of large stones, also from Palau. O'Keefe then traded these stones with the Yapese for other commodities such as sea cucumbers and copra. Over time, the Yapese brought thousands of new stones to the island, debasing the value of the old ones. Today they are almost worthless, except as a tourist curiosity.
Påminner lite om avsnittet i Liftarens Guide till Galaxen när Jordens nuvarande befolkning just har anlänt och börjar använda löv som betalningsmedel.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 april 2007, 13:58

Var i en liten skithamn i Grekland för länge sedan - och 'drog' cirka $20 som blev, vad jag minns 180 000 'gamla drakmas' (allt dom hade på banken i stan...)
Jag hade aldrig varit så 'rik' i hela mitt liv! Och efter taxifärder, tavernor och bordeller - hade jag fortfarande kvar buntvis av gamla smutsiga sedlar med fantasisiffror.... I sista minuten före avseglingen - byttes dom mot många flaskor vin...trodde jag :roll: . Det var nån sorts djävla likörer...jag nyktrade inte till ordentligt förrän i Gibraltar sundet :D , Varjag

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Världens högsta inflation

Inlägg av cats » 12 april 2007, 14:29

Martin Lundvall skrev:I samband med de senaste händelserna i Zimbabwe och gripandet av Morgan Tsvangirai har återigen landets ekonomiska kris kommit i blickfånget. Det talas om 80% av befolkningen som arbetslös och en inflation på 1700%. Siffrorna är ogripbara, för att sätta det i relation till något undrar jag om någon vet vad den högst uppmätta inflationen är. Hur mycket var till exempel inflationen i mellankrigstidens Tyskland?

/Martin
Kan någon räkna ut hur mycket min investering i zimbabwedollars är värd. Lönar det sig att sälja, eller skall jag hålla den ännu en tid? 8-)
Bilagor
dollars.jpg
dollars.jpg (63.61 KiB) Visad 5113 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 april 2007, 14:30

Påminner mig om en historia som berättats för mig [sant] :lol:

Detta varunder mitten av sjuttiotalet då en vän med några kompisar åkte till Polen på en vecka. De hade hört att man skulle växla lite vitt men huvudsakligen svartväxla på plats. De gjorde ett överslag på budget med tanken på resan till Spanien de nyligen hade gjort.

Båt till Danz...ehrmm Gdansk och tåg till Warzawa. De genomför växlingarna som planerat och var och en har en redig bunt pengar. De letar reda på en trevlig resturang och beställer in det de vill ha - när de skall betala märks det inte överhuvudtaget i pengabunten. Nu börjar de leva ungefär som Varjag och försöker desperat lyckas bränna alla pengar - men när veckan närmar sig slutet är huvudelen kvar. De börjar desperat leta efter något att shoppa - men det finns inget som unga svenska män vill ha med sig hem. De missar inte tåget till Gdansk och nu har de någon timme kvar innan båten går. De letar desperat i Gdansk men hittar inget. Nu börjar de bli riktigt desperata. Glöm inte att det var högst olagligt att föra ut valuta under kommunisttiden. De samla ihop pengarna som blev över i en plastkasse och funderar på att kasta dem då en kvinna med barnvagn passerar. En av de unga svenska männen tar ett snabbt beslut, går fram till kvinnan, ler och lägger pengasäcken i barnvagnen och springer med de andra till båten.

Min fråga har alltid varit vad kvinnan sade till sin man när hon kom hem :lol: -Jaa älskling, de bara gav mig pengar sådär... :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 12 april 2007, 14:39

köpt för 18 år sedan
Bilagor
andrasid.jpg
andrasid.jpg (68.87 KiB) Visad 5125 gånger

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 12 april 2007, 14:44

Måste erkänna att jag har en hel del valuta i skrivbordet som är olagligt utfört ur diverse länder, men många av valutorna är inte existerande längre, så det är väl preskriberat.
Har haft som vana att stoppa undan den minsta valören som ett reseminne ur varje land vi varit i. Tyvärr har jag tappat bort några, men en hel del är kvar. Kul minne, och en historisk kuriositet i sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 april 2007, 14:48

Det vore skojigt att se din samling. Har du lite tid över kan du väl starta en tråd och lägga in lite bilder?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2261
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 12 april 2007, 15:42

Jo, jag är hemma och sjukledig just nu så, jag kan göra lite skanningsarbete senare

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Zimbabwe's Dollar i fritt fall

Inlägg av varjag » 23 juni 2007, 12:28

I dagarna, har den redan praktiskt taget värdelösa Zimbabwe-dollarn pejlat nya djup.
Detaljhandeln och bensinstationerna vägrar ta emot 'Zim-dollars' då de inte hinner till banken med pengarna innan inflationen ätit upp eventuell vinst.

http://www.theaustralian.news.com.au/st ... 03,00.html

En US $ kostar numera omkring ZIM$ 300 000 - 'men kursen ändras varje timme'. Inflationen räknas efter det sista raset till omkring 9000% och president Mugabes tryckpressar hinner inte med att trycka nya sedlar i den takt de gamla förlorar i värde.

Ekonomin går snabbt mot en total kollaps men det 'räddningspaket' innehållande omkring US$ 3 000 000 000 (tre miljarder) - som hålls i beredskap i väst, lär inte öppnas förrän landet blivit av med Mugabe.

http://edition.cnn.com/2007/WORLD/afric ... mbabwe.ap/

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Prissänkningar genom Presidentdekret

Inlägg av varjag » 7 juli 2007, 23:28

Tragedin i Zimbabwe rullar vidare.....I ett desperat försök att hejda hyperinflationen har president Mugabe nu utfärdat dekret, att alla priser skall sänkas med hälften - eller 50%! Ja för bensin med 70% :roll: Grupper av militia följer köparna till butiker och varuhus, där lagren snabbt tar slut då innehavarna vid hot om arrest, tvingas 'sälja' varorna med enorma förluster. Man väntar att handeln och serviceindustrier helt enkelt måste slå igen då varuflödet snart kommer att strypas. Varjag


http://www.newzimbabwe.com/pages/jonath ... 16641.html

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 10 juli 2007, 12:32

Hans skrev:[....]Glöm inte att det var högst olagligt att föra ut valuta under kommunisttiden. De samla ihop pengarna som blev över i en plastkasse och funderar på att kasta dem då en kvinna med barnvagn passerar. En av de unga svenska männen tar ett snabbt beslut, går fram till kvinnan, ler och lägger pengasäcken i barnvagnen och springer med de andra till båten.

Min fråga har alltid varit vad kvinnan sade till sin man när hon kom hem :lol: -Jaa älskling, de bara gav mig pengar sådär... :lol:
Väldigt roligt att läsa :)

Min farmor var i Estland under 70-talet eller 80-talet och när hon skulle åka tillbaka till Finland märkte hon att hon hade pengar kvar så hennes lösning var ungefär likadan. Första bästa människan som kom emot henne fick pengarna. :D

Inflation eller pengavärde, men priserna i Estland var väldigt låga under 90 talet. Så många finländare åkte till Estland och levde som kungar med några hundra FIM. :D

Skriv svar