//Alexander
Skala 1/6-figursgalleri (stora bilder)
- Cyber Joker
- Medlem
Nej, inte än. Jag undrar om den hittar hit, vi har nyss flyttat så jag är inte säker, men jag hoppas att den gör det.Cyber Joker skrev:Ja, Alexander det är det. Har du fått din pansaruniform?Reinhard skrev:Är det där smocken du köpte ut av mig?Cyber Joker skrev:Camo till underofficeren
//Alexander
//Alexander
- Cyber Joker
- Medlem
Jag skrev avsändare bakpå kuvertet så jag hoppas posten returnerar brevet om dom inte hittar din adress, för det var väl den nya du gav mig?Reinhard skrev:Nej, inte än. Jag undrar om den hittar hit, vi har nyss flyttat så jag är inte säker, men jag hoppas att den gör det.Cyber Joker skrev:Ja, Alexander det är det. Har du fått din pansaruniform?Reinhard skrev:Är det där smocken du köpte ut av mig?Cyber Joker skrev:Camo till underofficeren
//Alexander
//Alexander
- Cyber Joker
- Medlem
- Cyber Joker
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Låter bekant. Tyget ger ett "fylligare" intryck.Cyber Joker skrev:Typ Slavko Jurics uniform eller Fritz Müllers?B Hellqvist skrev:Njae, det är mer som mollskinn/mocka, och ser inte ut som vanligt tyg. Jag tror DiD har gjort uniformer av det tyget tidigare.Cyber Joker skrev:Ser ut som Bauer har samma uniform som Grimminger?
Ja. jag vet, det var snöstorm och regn om vart annat igår, så jag hade inte så mycket att göra och jag kunde inte ta kort på det utomhus. Men jag har tänkt att kanske ta några kort idag utomhus, det är solsken idag.Cyber Joker skrev:Det hade nog varit lite bättre om den utspelade sig ute i naturen än på köksbordet därhemma. Lite svårt med en blommig duk som bakgrund, stämmer inte riktigt med det sorgliga temat.Reinhard skrev:Jag vill gärna ha fler åsikter om min "berättelse" med bilder.
//Alexander
//Alexander
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Alex, man kan väl säga att det i varje fall är en början. Du har greppat grunden i att berätta något med figurerna, och att man kan uttrycka känslor genom hur de poseras. Ett knep för att ge mer närvarokänsla är att hålla kameran på figurernas ögonnivå eller lägre. Foton snett ovanifrån använder man bara för att belysa detaljer som inte skulle synas annars, eller när betraktaren verkligen ska befinna sig högre upp.
Ok, tack för tipsen. Jag såg det här efter att jag var ute och tog kort, så ett ut av fotona är taget uppifrån.B Hellqvist skrev:Alex, man kan väl säga att det i varje fall är en början. Du har greppat grunden i att berätta något med figurerna, och att man kan uttrycka känslor genom hur de poseras. Ett knep för att ge mer närvarokänsla är att hålla kameran på figurernas ögonnivå eller lägre. Foton snett ovanifrån använder man bara för att belysa detaljer som inte skulle synas annars, eller när betraktaren verkligen ska befinna sig högre upp.
Jag har varit ute och tagit foton nu på innergården av hyreshuset, Gerhard(han i grått) blev lite stel, men det är jobbigt med alla som är på sina balkonger och tittar.

Så, vad tycker ni? Det är första gången jag gör det här också.
//Alexander
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Skärpan och ljuset är OK, men som du själv säger, så är de lite stela. Nu är det ofta väldigt knepigt att posera figurer i terräng, men testa med att böja till en kraftigare ståltråd (ca 1,5 mm diameter, ca 20-25 cm lång) så att du får en böj/krok som kan greppa om låret under uniformsjackan. Med den nedkörd i marken kan figuren få det stöd som behövs för att underlätta poseringen, men se till att den döljs av figurens ben (man kan böja den så att den följer benets linje).
- Cyber Joker
- Medlem
Långt innan DiD släppte någon paradfigur så fanns det folk som själv knåpade ihop något av det som fanns att tillgå. För 15 år sedan fick jag denna utstyrsel av en amerikansk samlarkollega. Det är Action Mans engelska MC polis uniform med svartmålad tysk officersmössa med 17 Lansiärernas dödskallemärke. Kragspeglarna och axelklaffar har han gjort själv liksom sårad utmärkelsen. Armbindeln har jag gjort av rött filttyg. Tänk vad utvecklingen gått framåt. 
- Bilagor
-
- Action Man SS.jpg (37.79 KiB) Visad 532 gånger
Ursäkta om jag är petig, men ska inte armbindeln ha två svarta streck, eller?Cyber Joker skrev:Långt innan DiD släppte någon paradfigur så fanns det folk som själv knåpade ihop något av det som fanns att tillgå. För 15 år sedan fick jag denna utstyrsel av en amerikansk samlarkollega. Det är Action Mans engelska MC polis uniform med svartmålad tysk officersmössa med 17 Lansiärernas dödskallemärke. Kragspeglarna och axelklaffar har han gjort själv liksom sårad utmärkelsen. Armbindeln har jag gjort av rött filttyg. Tänk vad utvecklingen gått framåt.
//Alexander