Allmän skala 1/6-figursdiskussion

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 8 april 2007, 15:11

Cyber Joker skrev:PanzerVI, har din ytterrock till Albrecht också en tryckknapp på insidan av halslinningen där bak som inte verkar ha någon funktion?
Hm, jag minns inte riktigt, Jakob har den i sin ägo nu, men det kan nog mycket väl stämma.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 8 april 2007, 22:45

Ifall någon har gjort eller ska göra ett diorama i 1/6 och vill visa upp det så får ni gärna göra det här:viewtopic.php?t=29288

//Alexander

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 8 april 2007, 22:55

:D
Senast redigerad av 2 Reinhard, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

??

Inlägg av snorre70 » 9 april 2007, 08:29

Var hos en kompis i helgen i vi satt o titta lite på tv, han har massor med kanaler, det va någon dokumentär om tyskland runt krigsslutet. Lite förvånad jag blev när det dök upp lite Heer soldater här och där i camo Leibertanmuster?
trodde bara att det var SS som hade dessa uniformer men har va det en hel hög med Heer som bar dessa. Några av uniformerna såg exat lika ut andra va lite mera grönare i färgen ( kan ha varit gammal film som gjorde detta?)
Någon som vet något om detta??

Är det någon som vet vad detta är för uniform?
Tycker att jackan ser lite för ljus ut, Tänkte först att det var än trännings uniform, men dom va ju hel vita boxor och jacka, och att dom använde dom vita tränings byxorna i strid vet jag om att dom gjorde pga dessa va mer vatten avstötande.
Bild

Denna uniform skulle DML eller DID komma ut med tycker jag, dök upp först mars 1945 men snygg.
Bild

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Re: ??

Inlägg av Reinhard » 9 april 2007, 11:01

snorre70 skrev:Är det någon som vet vad detta är för uniform?
Tycker att jackan ser lite för ljus ut, Tänkte först att det var än trännings uniform, men dom va ju hel vita boxor och jacka, och att dom använde dom vita tränings byxorna i strid vet jag om att dom gjorde pga dessa va mer vatten avstötande.
Är det kanske en ökenuniform eller en sommaruniform sedd bakifrån?

//Alexander :D

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2007, 12:12

snorre70 skrev: Denna uniform skulle DML eller DID komma ut med tycker jag, dök upp först mars 1945 men snygg.
Bild
Det där är ju en Bundeswehr-jacka i Flecktarn, d.v.s. lika mycket 2VK som den svenska m/90. Dessutom har den en Heer-örn på ärmen, SS-kragspeglar, samt Heer-divisionen Grossdeutschlands axelklaffar. Lika äkta som en thailändsk Rolex.

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 9 april 2007, 12:40

B Hellqvist skrev:
snorre70 skrev: Denna uniform skulle DML eller DID komma ut med tycker jag, dök upp först mars 1945 men snygg.
Bild
Det där är ju en Bundeswehr-jacka i Flecktarn, d.v.s. lika mycket 2VK som den svenska m/90. Dessutom har den en Heer-örn på ärmen, SS-kragspeglar, samt Heer-divisionen Grossdeutschlands axelklaffar. Lika äkta som en thailändsk Rolex.
Ifall det hade varit en ss-örn och jacka, skulle inte örnen sitta lite högre upp? Eller är det bara fickan som får det att se ut så?

//Alexander :D

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 9 april 2007, 12:40

Och så har den ju ett par GD-axelklaffar, ett praktexempel på en "farby item".

Angående den ljusa jackan; soldaten ser ut att komma från GD och de stred aldrig på någon tropisk front, det kan dock vara en HBT-jacka i ljus färg, som dessa uniformer:
Bilagor
GDhbt.JPG
GDhbt.JPG (133.05 KiB) Visad 460 gånger
GDhbt2.JPG
GDhbt2.JPG (69.42 KiB) Visad 460 gånger

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 9 april 2007, 12:52

panzerIV skrev:Och så har den ju ett par GD-axelklaffar, ett praktexempel på en "farby item".
Och GD-axelklaffarna är påsydda på några andra axelklaffar(de under är påsydda på fabriken). :lol: Det syns tydligt.

//Alexander

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 9 april 2007, 13:14

B Hellqvist skrev:
snorre70 skrev: Denna uniform skulle DML eller DID komma ut med tycker jag, dök upp först mars 1945 men snygg..
Där ser man, mycket på webben bullshit, synd för den så cool o kanske om man tänker efter för ny ut.
Å det är sant ju mer man tittar på den ju skumare blir det, Örnen förstör ju allt hihihihi

synd att jag inte hittar tillbaka till länken där jag fan jackan fanns mer skumma saker där!
Senast redigerad av 2 snorre70, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 9 april 2007, 13:16

Då får du ta och göra en modern tysk soldat. :wink:

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 9 april 2007, 13:20

panzerIV skrev:Då får du ta och göra en modern tysk soldat. :wink:
Nej det kommer aldrig att hända. Ja om nu inte månen faller ned då?

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 9 april 2007, 14:00

Bild
Var hittade du detta praktexemplar på hoptotat hittepå? 8O Har själv en sådan jacka utan löjliga kopie kragspeglar och örnar. En liten tysk flagga på båda ärmarna är allt. Ska använda den nu i vår när det blir varmare. :D

Användarvisningsbild
Reinhard
Medlem

Inlägg av Reinhard » 9 april 2007, 15:49

Har någon fått hem Willi Baver än? Min borde VERKLIGEN komma imorgon, annars måste jag ta kontakt med företaget och fråga om de verkligen har skickat figuren.

//Alexander :?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 april 2007, 18:31

Jag fick hem min förra veckan från min plastlangare i USA.

Skriv svar