Skala 1/6-figursgalleri (stora bilder)

Diskussioner kring modeller som bygger på vår historia.
Låst
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 27 mars 2007, 19:41

snorre70 skrev:
Cyber Joker skrev:Det beror på när. I början av kriget var de guldfärgade sedan bytte de till silver. Hittade i en bok att silver pips användes upp till Stubaf. Ostubaf - Staf guld pips. Oberf guld pips till -41 silver pips 42 - 45 antar att detta gällde alla grader över Oberf också.
Johan Sigler hade tre pips och inga streck på kragspegeln alltså Untersturmführer medan axelklaffen hade en pips eller rangstern som det heter på tyska alltså Obersturmführer.
Jo jag vet att han hade kragspeglar till en Untersturmführer och axelklaffar till en Obersturmführer fast han säljs som en Obersturmführer... skumt av DML´s
Men va är det för bok du tittat i o sätt att dom blev silvriga senare då.
Skulle vara intressan.
För jag kan tyvärr inte finna någon bild som tyder på att Obersturmführer skulle ha silvriga pips.
kan ju vara roligt att lära sig något nytt, finns mycket att lära sig inom detta område.
Det var Osprey - Men at Arms Series - The Waffen-SS (Revised Edition), reprint 1989

PerMilitaria
Ny medlem

Inlägg av PerMilitaria » 28 mars 2007, 13:30

Hej igen. Det var riktigt skoj att gräva en liten skyttegrav och placera figuren.
Ska ta fler bilder idag och jag ska använda mej av något stöd då! :)
Det är min första figur och funderar på att köpa en till, riktigt rolig hobby är det iallafall!

MVH Per.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 28 mars 2007, 17:15

PerMilitaria skrev:Hej igen. Det var riktigt skoj att gräva en liten skyttegrav och placera figuren.
Ska ta fler bilder idag och jag ska använda mej av något stöd då! :)
Det är min första figur och funderar på att köpa en till, riktigt rolig hobby är det iallafall!

MVH Per.
Passa dig, det är lika vanebildande som knark. En figur blir snabbt tjugo. 8O

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 28 mars 2007, 17:21

Tog några nya bilder på min PAK.
Bilagor
PAK bakifrån.jpg
PAK bakifrån.jpg (88.14 KiB) Visad 608 gånger
PAK framifrån.jpg
PAK framifrån.jpg (74.55 KiB) Visad 608 gånger
PAK sidan.jpg
PAK sidan.jpg (74.12 KiB) Visad 608 gånger

Användarvisningsbild
Alwyn
Medlem

Inlägg av Alwyn » 28 mars 2007, 18:09

Den va himla fin,specielt med de kamouflerade soldaterna till,det gav lite färg bland allt grått

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 28 mars 2007, 19:19

Sjysst servis CJ!

Här kommer en figur som ni sett förr, då som DAK-korrenspondent, han har uppdaterats till en löjtnant, använde mig av prylar som jag hade liggandes hemma. Nätterna i öknen kan vara kalla så han har med sig sin varma kofta ihoprullad och fastspänd i bältet, redo att tas på när mörkret faller. :wink:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 mars 2007, 23:19

And now for something completely different...

Bild

Jag har som kanske är bekant ett projekt jag kallar "krigare genom historien", där jag tänkt att varje viktigare historisk epok ska representeras av en soldatfigur. Senaste förvärvet är en viking, "Olaf" från Dragon. Figuren är helt OK som den är direkt ur kartongen, men jag ville modifiera den efter eget tycke och smak. Med ett antal delar från Ignites serie vikingafigurer kunde jag få ihop en viking jag gillade. Följande delar byttes ut: sköld, skor, byxor/hosor, svärd. Yxan byttes mot ett spjut. En bältesväska anskaffades, och ett bälte tillverkades. Två ringspännen, ett till tunikan och ett till manteln, förfärdigades. Det hjälpte att ha hållit på med vikinga-reenactment en gång i tiden...

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 30 mars 2007, 12:05

Tjusig viking Björn, men hör han inte hemma i tråden för övrig tid. Har för mig att det fanns en sådan men den tynade bort i floden av tyska soldater :D
Har själv varit sugen på att iköpa Ignites viking med blå/gul sköld, Modellersloft har den för £20.

Användarvisningsbild
Välitalo
Medlem

Inlägg av Välitalo » 30 mars 2007, 12:49

Trevlig DAK, Magnus!

& vikingen har jag funderat själv på att införskaffa, den brukar ofta finnas billigt både här & där....

Kul & se den!

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 30 mars 2007, 15:20

Snygg figur B! Har själv funderat på att göra någon figur från romartiden, kanske en kelt eller en german.

CJ, jag tror att alla figurer är välkomna, eftersom tråden inte har nån historisk epok med i trådens namn, den heter ju bara "Skala 1/6-figursgalleri". :)

Användarvisningsbild
snorre70
Medlem
Kontakt:

Inlägg av snorre70 » 30 mars 2007, 19:32

panzerIV skrev:Snygg figur B! Har själv funderat på att göra någon figur från romartiden, kanske en kelt eller en german.

CJ, jag tror att alla figurer är välkomna, eftersom tråden inte har nån historisk epok med i trådens namn, den heter ju bara "Skala 1/6-figursgalleri". :)
Vad är då denna tråd tänk för då?????
viewtopic.php?t=25497

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 30 mars 2007, 19:41

Helt rätt snorre70! Tråden har hamnat på sidan 3 då ingen postat något i den på mycket lång tid.

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 30 mars 2007, 20:36

Eftersom både jag, Hellqvist och Jakob har postat bla. moderna figurer i denna tråd så ser jag inga problem med att posta figurer från alla epoker. Sen verkar det (tyvärr) som att den andra tråden självdog, så då är det väl bättre att vi postar här, eftersom vi alla kollar denna tråd ofta, och då får man större chans att få feedback för sina figurer.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 30 mars 2007, 20:40

what ever...:D

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 30 mars 2007, 20:47

Haha, jo bara vi får se figurer så! :wink:

Låst