Begreppet kapitalism

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 mars 2007, 16:07

Uppenbarligen läser vi Wikipedia på olika sätt för det du påstår hittar belägg för i artikeln känner jag inte alls igen.

Ett exempel, du säger att Wikipedia hävdar att de flesta utvecklade länder är kapitalistiska men nämner inget om utvecklingsländer, ändå hittar jág detta:
Most developed countries are usually regarded as capitalist, but some are also often called mixed economies[11
Du har accepterat min sammanfattning av kapitalism som jag gjorde den 26:e mars. Utifrån de kriterierna tänker jag nu gå genom några av de mest betydelsefulla länderna. All fakta är hämtad från svenska exportrådets landfakta, jag skriver inte ner enskilda sidhänvisningar då det lätt skulle bli rörigt med så många citat. Finns det tvivel ska jag givetvis komplettera med hänvisningar. Tyvärr så är exportrådet inte utformat för att bara stödja mig och mina åsikter så det står ingenstans att detta land är kapitalistiskt utan istället får man tolka texten. Däremot så används det närbesläktade marknadsekonomi relativt flitigt.

Följande skriver exportrådet om Sydafrika:
Då Sydafrika till stora delar är ett modernt industriland som kan jämföras med Västeuropa, har landet blivit något av en motor i södra Afrika. Många svenska företag använder därför landet som en språngbräda in på de afrikanska marknaderna i söder.
Bara en sådan sak som att de jämför med Västeuropa är väl talande nog. Som alltid är allt inte positivt. Afrika har precis som Europa står problem och det är ju en anledning till varför länder, även Sverige, gör översyn över sin ekonomi och ständigt reformerar den. I Afrikas fall är problemen så mycket större då man under lång tid följt en felaktig utvecklingsväg. Allt finns inte på plats men det är på väg.
Fortfarande finns påtagliga inslag av statskapitalism, men successiva privatiseringar av statligt ägda företag, såsom Telkom, Transnet och Eskom har delvis genomförts. Regeringen har dock för avsikt att behålla majoritetsägandet i statliga företag som hanterar nyckelverksamheter som transport, energi och försvar.
Egypten:
Den nya regeringen från 2004 har vidtagit en rad åtgärder som varit ägnade att liberalisera ekonomin och skapa tillfälle för ökad handel och ökade utländska investeringar samt även för att stärka den viktiga intäktskällan som turismen utgör. Samtidigt har gasutvinningen ökat och ökade gas- och oljepriser har snabbt förstärkt intäkterna från denna sektor.

Mycket återstår dock fortfarande att göra för att få en bra fungerande marknadsekonomi. Byråkrati och krånglig administration utgör stora problem för utländska investerare och subventioner och statliga företag hämmar statens intäkter. Det finns ändå en genomgående optimism i den egyptiska marknaden idag, och affärsmän tycks i allmänhet ha stor tillit till regeringen och dess förmåga och vilja att liberalisera och ta itu med kvarvarande problem i ekonomin. IMFs rapport från dess reguljära undersökning i juni i år fastslår också att Egyptens makroekonomi för närvarande gör avsevärda framsteg och att dessa sannolikt kommer att fortsätta.
Som sagt, allt är inte just men det visar än en gång att mycket av det som behövs redan finns och att utvecklingen går åt rätt håll.

Algeriet:
Efter nästan tre decennier av planekonomi och ett decennium med interna våldsamheter har Algeriet hamnat på efterkälken internationellt sett. Beslutet att gå över till marknadsekonomi togs i slutet av 1980-talet, i samband med det demokratiska genombrottet. Sedan dess har Algeriet, långsamt men säkert, styrt i den nya riktningen och successivt anpassat lagar och bestämmelser. Strävandena att öppna sig för världsmarknaden, med en tydlig orientering mot EU och WTO-medlemskap, har lett till åtgärder för att underlätta inhemska och utländska investeringar och, särskilt, sanera de trassliga tullbestämmelserna. Genom associationsavtalet med EU, som trädde i kraft 2005-09-01, kommer det inhemska näringslivet att bli betydligt mer konkurrensutsatt under de närmaste åren, något som är under livlig debatt inrikespolitiskt.
Tycker det är rätt talande. Man har anpassat lagar (institutioner), marknadsekonomi finns (även om den kanske inte är felfri), fritt ägande och vinst är en viktig motor.

Nigeria:
Åtgärder för att liberalisera oljeekonomin har också vidtagits under den senaste tiden, i linje med fondens rekommendationer. Härigenom har inhemska subsidier inom oljesektorn fasats ut. Utländska aktörer inkl. EU och IMF har givit starkt stöd till reformprogrammet NEEDS. Samtidigt har den tidigare finansministern Okonjo-Iwealas frånträde naggat den tillit Nigeria uppnått internationellt och som hon personligen skall ha mycket av äran för. Efterträdaren som finansminister, Nenadi Usman, fd statssekreterare, bedöms mer gå i presidentens ledband än sin företrädare. Regeringen arbetar nu med att utarbeta en fortsättning på NEEDS med fokus på perioden 2007-2011.

Privatisering ochäven om korruptionen fortfarande är hög så är det inget hinder som gör att Nigeria inte kvalar in som ett kapitalistiskt land, lagarna finns men åsidosätts ibland.

Tunisien
Genom marknadsorienterade reformer och en försiktig makroekonomisk politik har Tunisien, särskilt under det senaste decenniet, placerat sig bland de mest framgångsrika länderna i Afrika.
Med en BNP per capita på USD 3000 överträffas Tunisien i Nordafrika endast av Libyen. Nyckeln till den tunisiska utvecklingen har framförallt varit att öppna upp landet mot omvärlden. Som första Medelhavspartner undertecknade Tunisien 1995 EUs associationsavtal. Gradvisa strukturella reformer i kombination med en flexibel växelkurspolitik har bidragit till ökad konkurrenskraft och stigande export. Den reella ekonomiska tillväxten beräknas, trots ogynnsamma villkor för jordbruket och MFA-avtalets upphörande, ha uppgått till 4,2 procent 2005 (2004: 6%) och har sålunda varit relativt stark. Över den senaste tioårsperioden har ekonomin i reella termer i genomsnitt ökat med 5 procent per år. IMF beräknar att tillväxten innevarande år kommer att öka med 5,8 procent tack vare en återhämtning inom jordbruket och en fortsatt stark utveckling inom tjänste- och industrisektorerna.
Den utländska privata sektorn ser ett bättre affärs- och investeringsklimat i Tunisien.
Också rätt talande, markandekonomi, privata aktörer anser att det är säkert att investera i landet liberalisering och tillväxtfrämjande.
Ghana:
Ghana har under senare år med framgång arbetat för att uppnå makroekonomisk stabilitet och lyckades komma ur valåret 2004 utan stora ekonomiska obalanser, vilket annars har karakteriserat tidigare ghananska valår. Standard & Poor ger Ghana B+ i kreditvärdighet vilket är i nivå med Turkiet och Brasilien. Den ekonomiska stabiliteten har under de senaste åren medfört ökade investeringar. Inflationen för 2006 beräknas uppgå till 10 %.
Privata aktörer väljer att investera, hög trovärdighet.

Marocko:
Ansträngningarna att bygga upp en rättsstat och att säkerställa mänskliga rättigheter har nått långt i Marocko jämfört med andra länder i regioner.
Regeringen har aktivt och inte utan framgång genomdrivit en rad ekonomiska reformer, bl.a. avseende privatisering av statliga företag. Man har också varit framgångsrik genom att med olika incitament locka utländska företag till Marocko. Regeringens prioriteringar på det ekonomiska området är tillväxt och sysselsättning, diversifiering av inkomstkällor, förbättrat företags- och investeringsklimat, förbättring av de statliga finanserna, samt stärkande av jordbruksektorn.
Återigen, rättstat, privatisering, investeringar och tillväxtorienterad.

/Martin

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 29 mars 2007, 18:31

Martin Lundvall skrev:Uppenbarligen läser vi Wikipedia på olika sätt för det du påstår hittar belägg för i artikeln känner jag inte alls igen.

Ett exempel, du säger att Wikipedia hävdar att de flesta utvecklade länder är kapitalistiska men nämner inget om utvecklingsländer, ändå hittar jág detta:
Most developed countries are usually regarded as capitalist, but some are also often called mixed economies[11
Förlåt jag vill inte vara oförskämd eller så, men är det inte så att du råkade läsa fel helt enkelt? "Developed countries" betyder iländer (typ iallfall, jag vet inte om det finns någon subtil skillnad) och inget annat. Du kanske läste "developing countries"?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 mars 2007, 18:36

Blixten skrev:Jag har aldig påstått att världshandel har något att göra med om ett land är kapitalistiskt eller inte. (Iallfall inte i teoretisk mening, förmodligen finns inget kapitalistland som står utanför världshandeln.) . Det är Durion som menar att deltagande i världshandel implicerar kapitalism. I allfall ibland menar han så.
Det är du som envisas med att tolka mig så. Vad jag skrev var att bland de afrikanska länder som deltar i världshandeln (de som möjligen inte deltar kan vi nog utesluta), är nog de flesta kapitalistiska. Varför? För att de praktiserar marknadsekonomi.
Blixten skrev:Däremot säger wikipedia att de flesta av de utvecklade länderna är kapitalistiska och nämner inget om kapitalism i utvecklingsländer. Varför står ordet utvecklad med om det inte betyder något?
Ja, det är ju en intressant formulering... Vilka utvecklade länder menar man inte är kapitalistiska, och vad är det artikelnförfattaren vill uppmärksamma med att de flesta utvecklade länderna är kapitalistiska? Är det någon politisk poäng som försöks göras av artikelnförfattaren (eller källorna som använts)?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 mars 2007, 19:44

Du har rätt, efter att letat fram exempel på kapitalistiska tecken i Afrika snubblade jag över citatet på wikipedia och var väl lite för snabb.Vilket dock inte ändrar faktumet att jag inte delar din tolkning av artikeln.
Har du någon kommentar till resten av mitt inlägg?

/Martin

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 29 mars 2007, 21:00

Dûrion Annûndil skrev:
Blixten skrev:Jag har aldig påstått att världshandel har något att göra med om ett land är kapitalistiskt eller inte. (Iallfall inte i teoretisk mening, förmodligen finns inget kapitalistland som står utanför världshandeln.) . Det är Durion som menar att deltagande i världshandel implicerar kapitalism. I allfall ibland menar han så.
Det är du som envisas med att tolka mig så. Vad jag skrev var att bland de afrikanska länder som deltar i världshandeln (de som möjligen inte deltar kan vi nog utesluta), är nog de flesta kapitalistiska. Varför? För att de praktiserar marknadsekonomi.
Nej jag förstår dig inte riktigt, det stämmer. Tidigare hade du en utmärkt uppräkning av vad som definierar kapitalism. Nu helt plötsligt är det igen marknadsekonomi=kapitalism.

Så att vi inte missförstår varandra igen: Håller du med om att ett land kan delta i världshandeln utan att praktisera marknadsekonomi?
Dûrion Annûndil skrev:
Blixten skrev:Däremot säger wikipedia att de flesta av de utvecklade länderna är kapitalistiska och nämner inget om kapitalism i utvecklingsländer. Varför står ordet utvecklad med om det inte betyder något?
Ja, det är ju en intressant formulering... Vilka utvecklade länder menar man inte är kapitalistiska, och vad är det artikelnförfattaren vill uppmärksamma med att de flesta utvecklade länderna är kapitalistiska? Är det någon politisk poäng som försöks göras av artikelnförfattaren (eller källorna som använts)?

Mvh -Dan
På A säger jag:
Förr iallfall räknade man tex DDR som ett land som var iland och inte kapitalistiskt. Nu är jag inte helt säker på hur de menar.

På B säger jag:
Lek med tanken bara för ett ögonblick att det faktiskt är som Blixten säger, ordet kapitalism har aldrig någonsin syftat på förhållanden i utvecklingsländer. Då blir inte meningen konstig.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 29 mars 2007, 21:29

Martin Lundvall skrev:Du har rätt, efter att letat fram exempel på kapitalistiska tecken i Afrika snubblade jag över citatet på wikipedia och var väl lite för snabb.Vilket dock inte ändrar faktumet att jag inte delar din tolkning av artikeln.
Har du någon kommentar till resten av mitt inlägg?

/Martin
Självklart Martin glömmer jag inte att följa upp det du skrivit och skall besvara frågor till mig! (Om det där uppfattades som en pik till Durion så var det så :wink: )

Jag bara tyckte det var bäst att reda ut ett, som jag trodde, helt grundläggande missförstånd först.

Som jag skrev tidigare så menar vi med Afrika "sub-saharan Africa" utom Sydafrika. Då har vi två länder kvar av dem su skrivit om. (Sorry, det känns otacksamt när du kollat så noga. Jag uppskattar det får jag säga.) Alltså, två länder av femti(?) som nyligen reformerat sina ekonomier till något som liknar kapitalistisk standard. Om detta är det närmaste kapitalism man kommer i Afrika så kan vi väl helt enkelt slå fast att Afrikas länder överlag inte är kapitalistiska?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 29 mars 2007, 22:27

Jag trodde Afrika innefattade alla 53 länder som ligger i Afrika. Men visst jag får väl acceptera det och återkomma med samma fakta om flera länder.
Alltså, två länder av femti(?) som nyligen reformerat sina ekonomier till något som liknar kapitalistisk standard
Tre länder av 41. I hela Afrika finns det 53 länder, i Sub-Sahara ingår det 41 och sedan har du räknat bort Sydafrika också. Hur många länder är det då sammanlagt som behöver ha kapitalistiska tecken? Ghana, Nigeria och även Tanzania, till detta kommer några länder till som jag exemplifierar.

Jag hade kunnat göra en översikt över alla länder i Afrika men även jag har inget överflöd av fritid. Att jag inte har tagit med alla länder innebär inte på något sätt att jag räknar bort majoriteten av dem som ickekapitalistiska.
Här är ytterliggare sex länder där jag tycker informationen är rätt talande. Räcker det fortfarande inte får jag återkomma med information från IMF men deras hemsida är jämfört med exportådet rörig. Hur löd den ursprungliga frågan? Om majoriteten av länderna var kapitalistiska eller om det överhuvudtaget fanns kapitalism?

Uganda
These successes were due to a number of factors. The first was the policies that have been put in place by the NRM government since 1986 aimed at economic reconstruction. These included the tightening of monetary and fiscal policy in order to control inflation and achieve macroeconomic stability. The second was foreign aid inflows, which played an important role in rehabilitating infrastructure, delivering social services and supporting the balance of payments - all key components in fostering growth.
Angola
Omvärldens ögon har öppnats för Angola. Inom oljesektorn har utländska företag förvisso varit verksamma också under kriget, men nu är utbyggnadstakten än snabbare. De utländska aktörerna märks idag också i övriga sektorer. Det mest iögonfallande draget är det kinesiska engagemanget. År 2004 erbjöds en kinesisk kredit om USD 2 mrd, förra året späddes den på med ytterligare USD 3 mrd och nu talas det om en kredit på USD 10 mrd för de kommande fem åren. Andra länder har, men då i mindre format, kopierat den kinesiska modellen. Ofta är inmutningen av framtida oljeleveranser den primära drivkraften från utlandets sida. Krediter och deltagande i återuppbyggandet av landet är ofta en bieffekt. Resultaten börjar dock märkas. I första hand gäller detta i huvudstadsområdet Luanda.
Flera svenska företag är redan etablerade i Angola och ytterligare är på väg.
Zambia
God tillväxt, måttlig inflation och politisk stabilitet skapar möjligheter för ökade affärer i Zambia. Regeringen för också en konsekvent politik för att stimulera investeringar och företagande. Villkoren för de prioriterade sektorerna (gruvor, jordbruk, turism och tillverkningsindustri) är mycket förmånliga. Intresset för Zambia ökar nu bland företagen.
Benin
början av 80-talet befann sig landet i förfall. Denna trend bröts av ett ekonomiskt återuppbyggnadsprogram som implementerades med hjälp av ett antal biståndsgivare. Efter en turbulent utveckling under 80-talet blev Benin ett föregångsland i Afrika för övergången till marknadsekonomi och demokrati. I dagsläget anses Benins ekonomiska tillväxt vara i princip tillfredsställande. Den makroekonomiska och finansiella situationen i landet rör sig mer eller mindre i linje med de mål som ställts upp av Världsbanken och IMF. Till följd av en tillväxt i bl.a. tjänste-, industri-, telekommunikations och byggnadssektorn, har BNP ökat under 2001. Inflationen minskade under samma period. P.g.a. det förväntade fallet i priset på Benins främsta exportprodukt, bomull, i kombination med nedgången i den globala ekonomin, har den estimerade tillväxten för 2002 reviderats från 6% till 5,3%.
Botswana
Flera svenska eller svensk-anknutna företag - t.ex. Scania, Volvo, Atlas Copco, Ericsson och ABB – finns representerade i Botswana. Främsta orsakerna är närheten till den sydafrikanska marknaden i kombination med låga tullar samt lägre skatter än i exempelvis Sydafrika. Andra anledningar till utländska företags intresse för att etablera sig i Botswana har varit det demokratiska och stabila politiska klimatet samt landets positiva ekonomiska utveckling, i kombination med relativt låg brottslighet (särskilt jämfört med Sydafrika) samt den låga korruptionen.
Arbetet med att privatisera ett antal av bolagen som Air Botswana, Botswana Building Society, Botswana Telecommunications Corporation och National Development Bank (NDB) kommer att fortsätta under 2007.
/Martin

Turandil
Medlem

Inlägg av Turandil » 30 mars 2007, 11:39

Kapitalism är väl kort och gott generaliserad varuproduktion och generaliserat lönearbete. Detta gäller idag de allra flesta länder i världen, med några outvecklade länder som undantag, där ekonomin fortfarande till största delen är agrar.

Jag menar för övrigt att det är fel att likställa kapitalism med marknadsekonomi, historiskt sett så har ju marknadsekonomin och kapitalismen inte alltid gått hand i hand, ofta tvärt om.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 30 mars 2007, 16:52

Martin Lundvall skrev:Jag trodde Afrika innefattade alla 53 länder som ligger i Afrika. Men visst jag får väl acceptera det och återkomma med samma fakta om flera länder.
Alltså, två länder av femti(?) som nyligen reformerat sina ekonomier till något som liknar kapitalistisk standard
Tre länder av 41. I hela Afrika finns det 53 länder, i Sub-Sahara ingår det 41 och sedan har du räknat bort Sydafrika också. Hur många länder är det då sammanlagt som behöver ha kapitalistiska tecken? Ghana, Nigeria och även Tanzania, till detta kommer några länder till som jag exemplifierar.

Jag hade kunnat göra en översikt över alla länder i Afrika men även jag har inget överflöd av fritid. Att jag inte har tagit med alla länder innebär inte på något sätt att jag räknar bort majoriteten av dem som ickekapitalistiska.
Här är ytterliggare sex länder där jag tycker informationen är rätt talande. Räcker det fortfarande inte får jag återkomma med information från IMF men deras hemsida är jämfört med exportådet rörig.
Offra inte ditt sociala liv! (Se nedan.) Nej det var inte tecken på kapitalism som var grejen. Och du har gett mig vatten på min kvarn med citat såsom:
Efter en turbulent utveckling under 80-talet blev Benin ett föregångsland i Afrika för övergången till marknadsekonomi och demokrati.
Det tyder väl starkt på att kapitalism är långt från normen i Afrika?

Martin Lundvall skrev: Hur löd den ursprungliga frågan? Om majoriteten av länderna var kapitalistiska eller om det överhuvudtaget fanns kapitalism?
Hela diskussionen började med att jag skrev såhär:
Fattiga människor i kapitalistiska länder, typ EU, Nordamerika, Japan och Taiwan är rikare än fattiga i icke-kapitalistiska länder typ Afrika, Kina och Kuba.
Jag fick påhugg för att jag använd ordet kapitalistisk på ett felaktigt sätt, Afrikas länder skulle visst vara kapitalistiska sades det. Jag försökte backa för att inte hamna i en lång diskussion om en definition och misslyckades med urbackningen. Så här är vi! Lite "sandlåda" så offra inte för mycket av din fritid om du inte tycker det är kul! (Det är inte innehållet i meningen som diskuteras, bara hur jag använde ordet "kapitalism",)

Det ena sättet att komma till klarhet är ju att kolla situationen och jämföre den med definitionen i tex wikipedia. Jag tror vi har kommit en bit och skulle vi hitta fler exempel på marknadreformer så skulle jag nog ändå tycka: "jaja lite reformer gör väl ingen kapitalism mer än på sikt kanske".

Det andra sättet är att visa tex en artikel som kallar Afrikas länder kapitalistiska. Jag har hittat flera exempel på motsatsen (som jag länkat till) men väntar fortfarande på en länk till något där det står om "kapitalistländerna i Afrika". Kolla de två sista styckena i mitt svar till Gutekrigaren. En sådan artikel skulle iallfall få mig att gå från inställningen "jag har rätt, de andra har fel" till att "det kan finnas flera sätt att se det " iallafall.

En fråga till: Hur uppfattar du nu den där meningen med "developed countries" i wikipedia?

/Flash

PS Det är inte vänsterretorikvarianten av ordet som är intressant heller.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 mars 2007, 17:58

Efter en turbulent utveckling under 80-talet blev Benin ett föregångsland i Afrika för övergången till marknadsekonomi och demokrati.
Det tyder väl starkt på att kapitalism är långt från normen i Afrika? [/quote]

Du väljer ju att tolka det hur du vill, men jag måste emellertid säga att det är en märklig tolkning att du kan göra om en mening med att ett land är ett föregångsland till att resten av kontinenten är ickekapitalistiskt.
Det ena sättet att komma till klarhet är ju att kolla situationen och jämföre den med definitionen i tex wikipedia. Jag tror vi har kommit en bit och skulle vi hitta fler exempel på marknadreformer så skulle jag nog ändå tycka: "jaja lite reformer gör väl ingen kapitalism mer än på sikt kanske".
Det beror ju helt på, står det att kapitalistiska reformer har gett effekt så tyder det ju mer än att det ger kapitalism på sikt. Jag skulle vilja påstå att jag redan har bevisat att det har genomförts reformer som förändrat samhället. Att det finns mycket kvar förnekar jag inte.
Det andra sättet är att visa tex en artikel som kallar Afrikas länder kapitalistiska. Jag har hittat flera exempel på motsatsen (som jag länkat till) men väntar fortfarande på en länk till något där det står om "kapitalistländerna i Afrika". Kolla de två sista styckena i mitt svar till Gutekrigaren. En sådan artikel skulle iallfall få mig att gå från inställningen "jag har rätt, de andra har fel" till att "det kan finnas flera sätt att se det " iallafall.
Då ska du få några artiklar. Söker du på anti capitalism och Africa så lär du hitta ännu fler.
Modern slavery, global capitalism & deproletarianisation in West Africa av Manzo Kate
Angola from Afro-Stalinism to Petro-Dollar Capitalism (review) av Ohaegbulam, Festus Ugboaja
Sub-Saharan Africa in Global Capitalism av Saul, John S.; Leys, Colin varav bara abstrakten är intressant
Explains the global capitalism in sub-Saharan Africa. Perspectives of global capitalism; Africa through Capital's Eyes; Economic position of Africa; Politics of marginalization; Socialism and South Africa; Alternatives.
The Development of Capitalism in Africa av John Sender; Sheila Smith
Som pratar om kapitalism så tidigt som 1960 och det i hela Afrika.

African Capitalism, Back Again av Morna Colleen Lowe

How capitalism has caused famine Nigeria http://www.anarkismo.net/newswire.php?story_id=1174

Jag väntar på ett erkännande. :P
En fråga till: Hur uppfattar du nu den där meningen med "developed countries" i wikipedia?
Det har jag ju svarat på, jag uppfattar det som att de flesta utvecklade länder är kapitalistiska. Därmed inte sagt att underutvecklade inte är det.

/Martin

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 31 mars 2007, 12:38

Martin Lundvall skrev:
Det tyder väl starkt på att kapitalism är långt från normen i Afrika?
Du väljer ju att tolka det hur du vill, men jag måste emellertid säga att det är en märklig tolkning att du kan göra om en mening med att ett land är ett föregångsland till att resten av kontinenten är ickekapitalistiskt.
Benin är ett föregångsland i övergång till marknadsekonomi som är en komponent i kapitalism.

Föregångsland tyder på att det är ett undantag eller hur? Om undantaget är utveckling mot kapitalism så är väl regeln frånvaro av kapitalism. Eller? Hur tänker du? Jag tycker något annat sätt att se verkar märklig.
Martin Lundvall skrev:
Det beror ju helt på, står det att kapitalistiska reformer har gett effekt så tyder det ju mer än att det ger kapitalism på sikt. Jag skulle vilja påstå att jag redan har bevisat att det har genomförts reformer som förändrat samhället. Att det finns mycket kvar förnekar jag inte.
Då ska du få några artiklar. Söker du på anti capitalism och Africa så lär du hitta ännu fler.
Modern slavery, global capitalism & deproletarianisation in West Africa av Manzo Kate
Angola from Afro-Stalinism to Petro-Dollar Capitalism (review) av Ohaegbulam, Festus Ugboaja
Sub-Saharan Africa in Global Capitalism av Saul, John S.; Leys, Colin varav bara abstrakten är intressant
Explains the global capitalism in sub-Saharan Africa. Perspectives of global capitalism; Africa through Capital's Eyes; Economic position of Africa; Politics of marginalization; Socialism and South Africa; Alternatives.
The Development of Capitalism in Africa av John Sender; Sheila Smith
Som pratar om kapitalism så tidigt som 1960 och det i hela Afrika.

African Capitalism, Back Again av Morna Colleen Lowe

How capitalism has caused famine Nigeria http://www.anarkismo.net/newswire.php?story_id=1174

Jag väntar på ett erkännande. :P
Det var inte artiklar som innehåller orden kapitalism och afrika jag frågade efter. Jag frågade efter artiklar där afrikas läner kallas kapitalistiska. Jag frågade framförallt inte efter artiklar som innehåller antikapitalism och Afrika eftersom såvitt jag vet antikapitalism är ett begrepp som bara finns i vänsterretoriken.

En grej jag försökte påpeka innan: googla på "Socialism in the United States" och få en massa träffar. Tror någon av oss att det betyder att USA är ett socialistiskt land?
Martin Lundvall skrev:
Det har jag ju svarat på, jag uppfattar det som att de flesta utvecklade länder är kapitalistiska. Därmed inte sagt att underutvecklade inte är det.

/Martin
Riktigt, det säger inte explicit något om underutvecklade länder. Jag har nog också hållit fram det. Men är tystnaden talande? Exempel: Om du läser att den Gråspräcklige doppingsångaren finns i delar av Götaland, är det då mest naturligt att tro att den inte finns i Svealand eller tror du att den finns i Svealand eftersom det inte uttryckligen sägs något annat? Du inser väl iallfall hur jag tänker? Och visst är det säkert som så att wikipedia inte är 100% välskriven men...

Jag återkommer här med några artiklar jag länkat till.

En liberal marknadsvänlig vy:
http://www.capmag.com/article.asp?ID=2342
"What does Africa lack that the West has? Capitalism. "

En betraktelse ur ett mer flumvänster light-perspektiv:
http://www.theafricanstandard.com/editorial.html
"It is well known that the term “capitalism” has been widely used by Europeans and Americans to describe their respective economic systems while the term “socialism” was widely used by Russia and eastern Europe countries to describe their economic sytems respectively. In between, there have been different kinds of terms used by different countries to describe and define their social and economical sytems. "

En lite mer akademisk ansats vad det verkar:
http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm? ... _id=587222
"Is Market Capitalism Possible Under the Moral Economy of Africa: How the IFIs Can Help "

Och sist men inte minst ett vänsterinlägg, kanske för vänsterretoriskt men ändå:
http://www.socialistworld.net/eng/2005/06/29g8.html
"This arises from the unequal terms of trade between the rich capitalist and imperialist West - the US, Japan and the EU - and the neo-colonial world. "

Ingen av författarna kallar Afrikas länder kapitalistiska utan de framställs i motsats till de kapitalistiska länderna.

Är vi klara sedan?

/Flash

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 31 mars 2007, 14:47

Blixten skrev:Benin är ett föregångsland i övergång till marknadsekonomi som är en komponent i kapitalism.

Föregångsland tyder på att det är ett undantag eller hur? Om undantaget är utveckling mot kapitalism så är väl regeln frånvaro av kapitalism. Eller? Hur tänker du? Jag tycker något annat sätt att se verkar märklig.
Inte alls. För det första utvecklingen i Benin sker inte från ingenting till kapitalism. Det existerar redan kapitalistiska strukturer vad som händer är att dessa strukturer fördjupas och utvecklas. För det andra att Benin är ett föregångsland implicerar inte på något sätt att det inte sker någon utveckling i andra länder. Vilket jag med mina andra citat redan har visat.
Martin Lundvall skrev:
Det var inte artiklar som innehåller orden kapitalism och afrika jag frågade efter. Jag frågade efter artiklar där afrikas läner kallas kapitalistiska.
Jag ber dig titta på titlarna en gång till, de behandlar kapitalism i Afrika och Subsahariska Afrika.
Det tydligaste exemplet är denna Angola from Afro-Stalinism to Petro-Dollar Capitalism. Titeln anger tydligt att författaren betraktar Angola kapitalistiskt land. Dessutom blir det ännu tydligare pom man läser artiklarna, jag har bara skummat genom dem men det är tydligt att författarna betraktar Afrika, inlusive Subsahara som kapitalistiska. Att du avfärdar artiklrna eftersom det inte står i titeln "författaren till denna artikel anser att Afrikas länder är kapitalistiska" är precis som man skulle säga att Marx inte var socialist eftersom det inte står på framsidan till kapitalet.
Jag frågade framförallt inte efter artiklar som innehåller antikapitalism och Afrika eftersom såvitt jag vet antikapitalism är ett begrepp som bara finns i vänsterretoriken.
Du ska ha beröm för din förmåga att slingra och vrida och vända på allting som det passar dig. Nyss påstod du att ett föregångsland innebar att länderna runt om föregångslandet är den direkta motsatsen. Helt plötsligt gör du något som bäst kan beskrivas som en 180 graders sväng och påstår att antikapitalism inte alls innebär att kapitalism finns. Vad protesterar då antikapitalisterna mot? Är dem ute efter sociala träffar men behöver en anledning för att kunna gå hemifrån. Jag ser det framför mig tusentals människor i Afrika vill träffas men får inte gå hemifrån för frun/mannen, är för blyga att fråga ut personen de tycker om på en riktigt date. Alla sitter hemma och surar, en dag får person ett en jättebra idé, kapitalsim finns inte Afrika om man då startar en antikapitalistisk rörelse får man en anledning till att träffas men behöver inte göra något formellt. Istället ka man bara umgås och dricka öl eller vad man nu vill göra.
Eller protesterar de i förebyggande syfte för att Afrika inte ska bli (vara) kapitalistiskt? Kom igen, löjligt.
En grej jag försökte påpeka innan: googla på "Socialism in the United States" och få en massa träffar. Tror någon av oss att det betyder att USA är ett socialistiskt land?
Du kan inte jämföra en politiskt ideologi med ett ekonomiskt system. Jag kan ändå ställa en motfråga, innebär en artikel som heter "nazism i Sverige" att det inte finns nazism i vårt land?
Martin Lundvall skrev:
Riktigt, det säger inte explicit något om underutvecklade länder. Jag har nog också hållit fram det. Men är tystnaden talande? Exempel: Om du läser att den Gråspräcklige doppingsångaren finns i delar av Götaland, är det då mest naturligt att tro att den inte finns i Svealand eller tror du att den finns i Svealand eftersom det inte uttryckligen sägs något annat? Du inser väl iallfall hur jag tänker? Och visst är det säkert som så att wikipedia inte är 100% välskriven men...
Såvida det inte explicit står att fågeln bara finns i Götaland så utgår jag inte från att göken bara finns i Götaland. Jag läser vad det står och försöker inte läsa till sådant som inte står och inte går att läsa ut.
Står jag och tio andra på en rad och en tolfte kommer förbi och utbrister "oj, vad Martin är lång" så innebär det inte att alla andra är korta. Det innebär helt enkelt bara att den tolfte personen tycker jag är lång, han relaterar det inte till någon annan.

I kontrast till dina artikla står mina som hävdar att kapitalism finns i Afrika.
Är vi klara sedan?
Nästan. För att summera: jag visar upp konkreta exempel på kapitalism i Afrika. Du avfärdar alla de genom att du hugger ner på ett enstaka citat och glömmer bort de andra. Jag visar att återigen att citatet är riktigt och ett bra exempel. Efter detta säger du att det finns två sätt att bevisa en ståndpunkt antingen med fakta (vilket jag redan gjort) eller med någon slags diskursanalys av begreppet kapitalism i Afrika. Detta förbiser helt faktum att en diskursanalys inte är passande i detta sammanhang. Varför då? Jo låt mig exemplifiera. Jag säger att Sverige är ett förtryckarland. Omöjligt säger du. Jag tar då fram ett uttalande som en viss Juan Antonio Fernandez Palacios nyligen har sagt:
Cuba, unlike Sweden, does not persecute migrants or carry out ethnic cleansing that only allows those whose skin and hair color fit with the racial patterns of former Viking conquerors to remain in the country.
Innebär då detta att Sverige är ett förtryckarland? Självklart inte. På samma sätt som att Nordkorea inte är en demokrati bara för att det står så i dess konstitution.
Trots detta tar jag fram exempel på artiklar men de håller inte för att ......ja här blir jag konfunderad. Av någon outgrundlig anledning håller de inte. Kanske för att de inte passar in med ditt påstående.

Kanske lika bra att jag går in och ändrar artikeln i Wikipedia så att det står att även Afrika är kapitalistiskt. :P
Fast tjänar det något till? Ett erkännande om att kapitalism finns i Afrika kommer jag inte få. Skulle vara lättare att ta ner månen.
Jag kommer inte presentera någon ny fakta. Jag har visat på faktiskt förekomst av kapitalism i afrikanska länder och jag har dessutom sänkt mig så långt som att gå med på din diskursanalys och visat att forskare håller med mig och andra om att Afrika är kapitalistiskt. Detta fastän jag tycker att diskursanalysmetoden i detta fall är direkt olämplig.

Nu är vi klara.

/Martin

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 1 april 2007, 02:36

Ånej! Inte ett så lång inlägg och så är det klart!

Jag tolkade nog "föregångsland" lite för mycket så att det skule passa min slutsats; föregångsland=land som andra kommer att ta efter. Du tänkte nog föregångsland=land som andra har tagit efter. Jag kollade på tidsperpektivet och tänkte att så var det nog. Men det finns inget i texten som säger att sättet jag råkade upfatta det på var det rätta. Slarv av mig. Sorry.

Du skriver mycket om sentida utveckling. Den kan jag inte mycket om. Är vi överens om att en majoritet av Afrikas länder inte var kapitalistiska typ 1985?

Jag har faktiskt sagt att jag skall justera mina åsikter om du visar mig artiklarna så du behöver inte köra detdär ta-ner-månensnacket. Varför har du inte länkat till dem? På din beskrivning låter det som att det är precis vad jag efterlyst. En del av rubrikerna luktar iofs vänsterpropaganda men jag får väl lita på dig att de inte är det utan är relevanta för denhär diskussionen.

Om du inte tycker att jag kollar på dina argument så fundera på om du kollar på mina. Författarna till alla de artiklar från olika tankeskolor som jag länkade till och citerade har alltså precis som jag fått begreppet om bakfoten?

Tack för berömmet men du kanske framställer mig som duktigare än vad jag är. Jag påstod att antikapitalism har med vänsterretorik att göra. Men eftersom du frågar, kolla tex vänsterartikeln jag länkade till. Den protesterade mot det skadliga inflytande de europeiska och amerikanska kapitalistländerna har på Afrika. Kontrollfråga: Betyder förekomsten av antikommunism i USA att USA är kommunistiskt? Kom igen själv, löjligt.

Motfråga på motfrågan: Att det förekommer lite nazister i Sverige gör väl inte att Sverige är nazistiskt?

Du har visat på förekomst och ökande av kapitalistiska drag i Afrika. Är det du menar att Afrika nyligen gått in i kapitalismen? Isåfall förstår jag om vi pratar förbi varandra men jag är inte säker.

Du har väl sett dom där läskiga Delta Crocs på Discovery? Eftersom de aldrig har sagt rent ut att de inte finns i Sverige så börjar jag bli lite rädd när jag kollar på ditt resonemang. Kanske ligger de i vassen och lurar när badsäsongen kör igång :-)

/Flash

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 2 april 2007, 21:21

Blixten skrev:Jag har faktiskt sagt att jag skall justera mina åsikter om du visar mig artiklarna så du behöver inte köra detdär ta-ner-månensnacket. Varför har du inte länkat till dem? På din beskrivning låter det som att det är precis vad jag efterlyst. En del av rubrikerna luktar iofs vänsterpropaganda men jag får väl lita på dig att de inte är det utan är relevanta för denhär diskussionen.
Ok.
Artiklarna finns på internet, men tyvärr inte grattis. De kommer från olika facktidskrifter därav inga länkar.
Om du inte tycker att jag kollar på dina argument så fundera på om du kollar på mina. Författarna till alla de artiklar från olika tankeskolor som jag länkade till och citerade har alltså precis som jag fått begreppet om bakfoten?
Ja, jag skulle säga det. Såvida de inte lägger någon annan betydelse i kapitalism än den ekonomiska.
Kontrollfråga: Betyder förekomsten av antikommunism i USA att USA är kommunistiskt? Kom igen själv, löjligt.
Nej, USA är kapitalistiskt men är lika lite som något annat land renodlat kapitalistiskt eftersom det till exempel förekommer en viss statlig intervention. Sedan tycker uppenbarligen en del att kommunism förekommer i USA då de protesterar mot den. Min poäng var emellertid att det fanns en omfattande rörelse i Afrika som arbetar mot något. Ensamt skulle mitt exempel med antikapitalister inte bevisa något men i kombination med mina andra argument tycker jag det förstärker min ståndpunkt.
Motfråga på motfrågan: Att det förekommer lite nazister i Sverige gör väl inte att Sverige är nazistiskt?
Nej, men det visar på att nazism finns i Sverige. Hur mycket är en annan fråga.
Du har visat på förekomst och ökande av kapitalistiska drag i Afrika. Är det du menar att Afrika nyligen gått in i kapitalismen? Isåfall förstår jag om vi pratar förbi varandra men jag är inte säker.
Jag har främst tagit exempel från aktuell tid för att det är lättare att hitta konkreta exempel men också för att jag är mer inläst på nyare tid. Men visst reformprocessen började under 1980-talet för att ta fart efter Sovjetunionens fall. Hur mycket kapitalism det var i Subsahariska Afrika på till exempel 1970-talet lämnar jag som en öppen fråga.
Du har väl sett dom där läskiga Delta Crocs på Discovery? Eftersom de aldrig har sagt rent ut att de inte finns i Sverige så börjar jag bli lite rädd när jag kollar på ditt resonemang. Kanske ligger de i vassen och lurar när badsäsongen kör igång :-)
Jag har inte Discovery. De enda crocs jag känner till är därför de läskiga skorna.

/Martin

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 8 juli 2007, 12:19

Där det inte finns kapitalism vad finns det där då`? För om det inte är kapitalism så måste det ju vara nåt annat.
Blandekonomi är ju kapitalism även det.
Sen så anser jag att begreppet statskapitalism beskriver de fd realsocialistiska staterna bra.

Skriv svar