Den vackraste visan

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Den vackraste visan

Inlägg av Blixten » 24 februari 2007, 21:55

Jag tänker på sången "Den vackraste visan om kärleken".

http://home.swipnet.se/~w-134536/melp30.htm

Sången är en berättelse om en visa som aldrig skrevs därför att "Den begravdes i en massgrav i Flandern med en fattig Parisstudent".

Om vi nu antar att studenten var fransman, hur stor är sannolikheten att han hamnade i en grav i Flandern? Slogs fransmännen där (i någon större utsträckning)? Var inte det engelska (och belgiska) delen av fronten?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Den vackraste visan

Inlägg av Hans » 24 februari 2007, 22:26

Flandern finns i Frankrike också - statistik var nog inte det viktigaste då den vackra dikten skrevs.

http://europeanhistory.about.com/librar ... stable.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 25 februari 2007, 07:22

Visst finns Flandern i Frankrike men det var väl den engelska delen av fronten?

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 25 februari 2007, 09:45

Frankrike stred väl också i Flandern. Jag är nästan säker på att dom gjorde det. Sedan så behöver ju studenten inte vara med i ett franskt förband, han skulle kunna strida i ett belgiskt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 februari 2007, 11:11

Tack för länken - till Ture Nerman, visste inte att han var poeten/textförfattaren. Vi får väl ge honom lite 'poetisk licens' här. Flandern blev välkänt som ett slakthus under 1:a VK. Som Hans skrev, är orden för vackra för att slaktas av en analys. Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 25 februari 2007, 11:25

Dessutom är det väl inget som säger att studenten måste vara fransman, Paris har genom tiderna varit en populär studieort för utländska studenter...

/CvD

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 25 februari 2007, 11:59

Han kan ju givetvis ha varit svensk eller maorockan eller till och med tysk men frågan var
Blixten skrev:Om vi nu antar att studenten var fransman...
Dessutom finns det inget uttryckligt i visan som säger att han hamnade i graven under första världskriget, "en ny Musset" tyder på att det ej var tidigare än artonhndratalets andra hälft, det är ungefär allt vi vet.

Nu hårdrar jag lite väl. Och så kanske det finns en historia bakom, sången kanske handlar om en specifik person, jag har ingen aning.

Ingen aning om svaret på min fråga verkar någon här heller ha på rak arm! Jag skall rota fram mina uppslagsböcker och se efter var gränsen engelsmän/fransoser gick och hur långt flandern sträcker sig.
varjag skrev:Tack för länken - till Ture Nerman, visste inte att han var poeten/textförfattaren. Vi får väl ge honom lite 'poetisk licens' här. Flandern blev välkänt som ett slakthus under 1:a VK. Som Hans skrev, är orden för vackra för att slaktas av en analys. Varjag
Det finns en liten anledning att jag undrarhursomhelst.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 februari 2007, 12:28

Blixten skrev:Han kan ju givetvis ha varit svensk eller maorockan eller till och med tysk men frågan var
Blixten skrev:Om vi nu antar att studenten var fransman...
Dessutom finns det inget uttryckligt i visan som säger att han hamnade i graven under första världskriget, "en ny Musset" tyder på att det ej var tidigare än artonhndratalets andra hälft, det är ungefär allt vi vet.

Nu hårdrar jag lite väl. Och så kanske det finns en historia bakom, sången kanske handlar om en specifik person, jag har ingen aning.

Ingen aning om svaret på min fråga verkar någon här heller ha på rak arm! Jag skall rota fram mina uppslagsböcker och se efter var gränsen engelsmän/fransoser gick och hur långt flandern sträcker sig.
varjag skrev:Tack för länken - till Ture Nerman, visste inte att han var poeten/textförfattaren. Vi får väl ge honom lite 'poetisk licens' här. Flandern blev välkänt som ett slakthus under 1:a VK. Som Hans skrev, är orden för vackra för att slaktas av en analys. Varjag
Det finns en liten anledning att jag undrarhursomhelst.
Och den ÄR?????

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 25 februari 2007, 17:25

På temat att det behäver inte varit VK1, skulle ju kunna vara det andra stora kriget då. För DÅ! VET jag att Frankrike stred i flandern. :p

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 februari 2007, 18:17

Udda källa men den hävdar att den skrevs 1920.

http://www.prato.linux.it/~lmasetti/ant ... it&id=3355

MVH

Hans

LA PIU’ BELLA CANZONE D’AMORE

La più bella canzone d’amore
non è mai stata stampata.
E’ rimasta in un sogno, a Montmartre,
da un povero studente parigino.

Sarebbe brillata su tutti i paesi,
i fiori di primavera le si sarebbero inchinati
e un mondo intero si sarebbe impresso nel cuore
un nuovo De Musset.

Lui avrebbe passeggiato sui Lungosenna
con una piccola e pallida Lucille dagli occhi blu
e avrebbe cantato delle violette e dei baci
adesso, in una notte d’aprile.

La più bella canzone d’amore
non è mai stata stampata.
E’ stata sepolta in una fossa comune nelle Fiandre
assieme a un povero studente parigino.

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 25 februari 2007, 19:08

Versionerna var lite annorlunda från varandra ändån. :)

Skriv svar