Quiz: Andra världskriget
"till och med en B-17......"
Boeing's berömda B-17 Flygande Fästning, konstruerad för att anfalla fartyg till sjöss - och Norden-bombsiktet till trots, bommade i stort sett alla fartyg de anföll......
Vilket fick japanerna att ta B-17anfall med en klackspark. Men - ingen regel utan undantag....det första tillfället då en bombsalva från en B-17 verkligen sänkte ett japanskt fartyg - föranledde dess dyblöte kapten att utbrista; ja, t.o.m. en B-17 måste ju träffa någon gång....
Vilket var kaptenens fartyg och när hände det? Bonus för kaptenens namn....../Varjag
Vilket fick japanerna att ta B-17anfall med en klackspark. Men - ingen regel utan undantag....det första tillfället då en bombsalva från en B-17 verkligen sänkte ett japanskt fartyg - föranledde dess dyblöte kapten att utbrista; ja, t.o.m. en B-17 måste ju träffa någon gång....
Vilket var kaptenens fartyg och när hände det? Bonus för kaptenens namn....../Varjag
Nej, inte Hiei, det var ett transportfartyg som skadats svårt av störtbombare från USMC -en för snabbtransporter ombyggd jagare, skickades till assistans. Det är den jagaren och dess chef som frågan gäller. M.a.o. - jagaren låg stilla i vattnet när en B-17 lyckades pricka den med en bombCvD skrev:Jag antar att det inte är Hiei du syftar på då hon vissligen träffades av en bomb från en B17 från Espirtu Santo, men inte sjönk pga av den skadan...
/CvD
Bravo! Det var t.o.m. MUTSUKI själv och Cdr. Hatano (rätt spett) - som fällde anmärkningen. CvD's fråga, VarjagCvD skrev:Typiskt nog är alla mina böcker om Guadacanal kvar i Sverige![]()
Men jag antar att hon var medlem av Tokyo Expressen?
Edit: Skott i blindo: var en Mutsuki-klass jagare??
/CvD
http://www.angelfire.com/fm/odyssey/2-b17.htm
Varjag känner sina ässvarjag skrev:Ja det var en solig dag....med mycken skugga över ett ungt ansikte. En haka och ett par smilgropar är inte mycket att gå på men jag gissar Richard Bong, Ace of Aces i Stilla Havet, Varjag
Självklart är det den svenskättade amerikanska flygarässet och Medal of Honor-innehavaren Richard Bong.
Varjags nerskjutning
/CvD
Dissekering av en Nazisthjärna
Tack CvD, en gudabenådad flygare som tyvärr förolyckades under provflygning av en P-80 'Shooting Star'.
Nästa fråga blir en ganska bisarr sådan. Amerikanska veteskapsmän debatterade under kriget om en 'nazisthjärna' verkligen kunde vara normal....Sagt och gjort - hjärnan på en toppnazist, (jo, han VAR död när det gjordes!) togs ut ur kraniet, flögs till Washington - och skars i ytterst tunna skivor av den församlade vetenskapen....Vem var det som fick låna sin hjärna till dessa bisarra förehavanden?...../Varjag
Nästa fråga blir en ganska bisarr sådan. Amerikanska veteskapsmän debatterade under kriget om en 'nazisthjärna' verkligen kunde vara normal....Sagt och gjort - hjärnan på en toppnazist, (jo, han VAR död när det gjordes!) togs ut ur kraniet, flögs till Washington - och skars i ytterst tunna skivor av den församlade vetenskapen....Vem var det som fick låna sin hjärna till dessa bisarra förehavanden?...../Varjag