Hearts Of Iron 2
De franska kolonierna är inte så mycket att hålla reda på, du gränsar till britterna nästan överallt, och det enda kolonialkriget som blir aktuellt är mot italienarna i Libyen, fast där behöver du inte anstränga dig så mycket. Försök hålla en stabil front någonstans i Tunisien, så kommer britterna lösa resten. Svårigheten som Frankrike, blir att hålla stånd mot de mordiska hunnerna vid din nordöstra gräns. Allt som allt är Frankrike en ganska rolig spelupplevelse.
Storbritannien är ganska meckigt, som du säger, och inte särskilt roligt heller. Du är inte tillräckligt stark för att slå ut Tyskland själv, utan får nog koncentrera dig på Italien. Det brukar kunna sluta med ställningskrig a la Monte Cassino någonstans på den Apenninska halvön, tills USA går med i kriget. Alternativt så får du satsa allt på att förstärka Frankrike och rädda dem ifrån en oundviklig förlust. Skall du göra det så krävs massor med manskap, annars så slutar det med i katastrof, ungefär som i verkligheten.
Sovjet är ganska roligt och okomplicerat, bygg bara massor av infanteri och pansar och kör över tyskarna när de behagar visa sig vid gränsen. USA rekommenderar jag verkligen inte, en väldigt lång tid med begränsad IC och obefintlig action följt av ett krig mot Japan över massot av djungelöverväxta småöar, och mot ett Tyskland som har fokus och truppkoncentration på annat håll, och inte är en särskilt svår nöt att knäcka om du slår till snabbt och bestämt och har ordentligt med underhåll.
Jag skulle personligen rekommendera något kinesiskt rike, det är hur kul som helst. Nationalistkina är lättast, Kommunistkina roligast.
Storbritannien är ganska meckigt, som du säger, och inte särskilt roligt heller. Du är inte tillräckligt stark för att slå ut Tyskland själv, utan får nog koncentrera dig på Italien. Det brukar kunna sluta med ställningskrig a la Monte Cassino någonstans på den Apenninska halvön, tills USA går med i kriget. Alternativt så får du satsa allt på att förstärka Frankrike och rädda dem ifrån en oundviklig förlust. Skall du göra det så krävs massor med manskap, annars så slutar det med i katastrof, ungefär som i verkligheten.
Sovjet är ganska roligt och okomplicerat, bygg bara massor av infanteri och pansar och kör över tyskarna när de behagar visa sig vid gränsen. USA rekommenderar jag verkligen inte, en väldigt lång tid med begränsad IC och obefintlig action följt av ett krig mot Japan över massot av djungelöverväxta småöar, och mot ett Tyskland som har fokus och truppkoncentration på annat håll, och inte är en särskilt svår nöt att knäcka om du slår till snabbt och bestämt och har ordentligt med underhåll.
Jag skulle personligen rekommendera något kinesiskt rike, det är hur kul som helst. Nationalistkina är lättast, Kommunistkina roligast.
Du slåss mot Japan och har de andra kinesiska fraktionerna som allierade. Kineserna har visserligen kass teknologi oh arme, men det kan du väga upp genom rena nummer och genom att utnyttja den bergiga terrängen på rätt sätt. Efter några år, mot mitten av 1940-talet, så brukar man ha fått ihop en ganska bra industriell bas också, och har oftast nött ned de japanska landstridskrafterna totalt. Då kan man välja att gå in i Kriget på Tysklands sida och få lite schysst action mot sovjeter, britter etc.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Nationalistkina och Kommunistkina är enormt kul att spela, dock har Kommunistkina blivit omöjligt att spela med senaste patchen till DD, eftersom att man automatiskt dras in i kriget när Japan anfaller. Tråkigt eftersom att ett kommunistiskt Kina blir starkare än ett nationalistiskt. Nationalistkina är fortfarande spelbart dock och rekommenderas starkt till den som inte tycker att Tyskland är så utmanande längre. Om du ska spela Kina så rekommenderas att du tankar Consolidated China Improvement Pack härifrån. Det ger dig lite mer att göra när japsen väl är krossad...Mats skrev:Ok. Man tackar! Om man spelar som Nationalistkina får man kriga mot Mao och grabbarna va? Och samarbeta med Japan? Eller slåss man mot båda? Och har de inte kass teknologi och uråldrig armé?
Har testat den strategin själv. Man får gott sitta och vakta sina fort tills ryssen kommer, och det kan ta sin tid...Ganska tråkigt tyvärr...Johan Ekstrand skrev:Jag spelar Frankrike just nu (Doomsday med HSR+Daim) och jag valde att vidarebygga Maginot-linjen så att den fortsätter ända tills atlantkusten. I och med detta stoppar man tyskarna utan större problem. Att slå tillbaka dem är däremot ganska svårt.
/Johan
Provade lite att köra Kummunistkina. Gick bra i början och jag plockade lite proviner nordväst om mitt ursprungsland. Sedan byggde jag garnisonstrupper som jag satte att försvara mina huvudprovinser som var befästa. Men efter ett tag som nationalistkinerserna och vällde fram med 22 divisioner. Då blev jag förnedrad.
Startade om med Sovjet. Fokuserar på att få igång en bra industri och uppdatera gamla förband. Sen har jag byggt en befästningslinje på andra sidan floden. Nu ska jag pumpa ut motoriserade skyttedivisioner.
Har dock märkt att de har förfärligt låg 'org' på mina förband. 35 på infanteri och 45 på motoriserade divisioner eller nåt liknande. Försöker att forska för att få bättre, men har inte så bra forskningsteam. Lite rädd för att jag kommer att bli förnedrad av Fritz när han dyker upp. Hans 'org' ligger väl närmare 100.
Den svarta linjen visar där jag håller på att bygga befästningar. Är det för långt västerut? Ska jag bygga en andra linje längre österut?
Tacksam för lite förslag!
Startade om med Sovjet. Fokuserar på att få igång en bra industri och uppdatera gamla förband. Sen har jag byggt en befästningslinje på andra sidan floden. Nu ska jag pumpa ut motoriserade skyttedivisioner.
Har dock märkt att de har förfärligt låg 'org' på mina förband. 35 på infanteri och 45 på motoriserade divisioner eller nåt liknande. Försöker att forska för att få bättre, men har inte så bra forskningsteam. Lite rädd för att jag kommer att bli förnedrad av Fritz när han dyker upp. Hans 'org' ligger väl närmare 100.
Den svarta linjen visar där jag håller på att bygga befästningar. Är det för långt västerut? Ska jag bygga en andra linje längre österut?
Tacksam för lite förslag!
- Bilagor
-
- Stalino.JPG (52.14 KiB) Visad 1235 gånger
-
- Tech.JPG (73.88 KiB) Visad 1235 gånger
Bästa strategins som Sovjet är att sälja/avveckla ALLA båtar, CAV-divisioner och INF-divisioner. Bygg sedan BARA industri till mitten av 1940. När detta är klart bör du ha forskat fram -41 infanteri och nu är det bara att pumpa ut så många INF-divisioner du kan. Din IC bör ligga på drygt 500 med modifikationer, så du har inga problem med att bygga ifatt det du missat.
Du slipper uppdatera dem flera ggr och underhålla dem med supplies under tiden.Mats skrev:Tysken anföll mig januari 1941. Håller ställningarna bra. Men IC ligger på cirka 300. Pumpar frenetiskt ut Motoriserade skyttedivisioner. Hoppas fronten håller.
Får man tillbaks nåt när man avvecklar divisioner alltså?
Bestäm först om du vill vara med on vinterkriget, då behöver du en del trupper.
Vanliga INF får du mycket billigare tack vare dina land-doktriner. Om du avvecklar en division så får du tillbaka manpower, utöver det so sagts tidigare.Mats skrev:Tysken anföll mig januari 1941. Håller ställningarna bra. Men IC ligger på cirka 300. Pumpar frenetiskt ut Motoriserade skyttedivisioner. Hoppas fronten håller.
Får man tillbaks nåt när man avvecklar divisioner alltså?