Patetiskt..

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 oktober 2002, 21:10

Gothmog II skrev:vart skulle då Mordor ligga? Mörkt, fult och en plats av ondska....Sovjet? :D
Snarare USA :lol:

Användarvisningsbild
Aule
Medlem

Inlägg av Aule » 15 oktober 2002, 13:53

Nej absolut sovjet..................

Användarvisningsbild
Aule
Medlem

Inlägg av Aule » 15 oktober 2002, 14:04

eller igentligen skulle det ju vara natzi tyskland som det var på tolkiens tid.....

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 15 oktober 2002, 15:06

Inte illa menat, men varför kommer jag att tänka på Hr Ohlmarks när jag hör teorier om att Mordor skulle ha legat i Sovjet eller Tyskland. Själv är jag böjd att hålla med flikkan, vad sägs om ett nydanande förslag... Varför inte Alaska?

Lüstigt att ni skulle ta upp det här med Midgårds geografi kontra dagens förresten... Häromdagen satt jag och försökte tänka ut var de olika platserna skulle passa in i Sverige om man utgick från att hobbitarna vandrade uppåt landet i Nils Holgersson-stil. Vad jag kom fram till var:

Grå Hamnarna - Trelleborg
Fylke - någonstans i Södra Skåne...
Mirkwood - Småland kanske
Mordor - Stockholm :lol:
Väderklint - ...Hallandsåsen?
Vattnadal - Halmstad 8O
Lorien - Linköping? Hemska tanke!

Gissningsvis träder de in i Moria genom en kloak i Borås och dyker upp inärheten av Linköping jagade av kloakråttor.

Efter Lorien(Linköping) tar de sig vidare till Mordor(Stockholm), undviker noga Barad Dur(Rosenbad), för att slutligen klättra upp på globen och kasta ner ringen... :mrgreen: [/u]

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 oktober 2002, 15:44

Är det inte troligare att Mordor ligger någonstans långt uppe i Norrland. Kargt och ödsligt och allmänt jävligt... :D
(OBS! Skämt!)

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem

Inlägg av ---ecthelion--- » 15 oktober 2002, 17:34

Eowyn// Rättelse: Jag menar inte krig utan störtade tyranner. Isåfall blir det lite bättre, eller hur? Första åldern: Morgoth Andra åldern: Sauron Tredje åldern: Sauron igen -------------------- Sjätte åldern: Hitler
Sjunde åldern: Bush??

Om går efter hela världen så är Amerika Östra Kontinenten (Cuivienen=Michigan?). Europa blir Eriador och Afrika blir(jag är inte rasist) Harad. Sovjet blir bortre delen, öster om Mordor, då kan
Svarta Havet-teorin också stämma. Det sägs tydligt att Eressea är Storbrittanien. Östersjön ser väl förresten ut lite som Forochels isafjord???

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 15 oktober 2002, 17:39

Jag fick precis en skrämmande uppenbarelse... Enligt mina beräkningar skulle ju Danmark vara Valinor! 8O

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 15 oktober 2002, 18:37

(från en skum grön bok)
We can settle one fact right away: Middle-Earth is not an imaginary place, like Oz or Lilliput. It is not a planet in outer space. It is not in the Earth's core. Middle-earth is Europe. The name simply comes from the Middle-English term Middel-erthe-the name Europeans calles their land many hundreds of years ago. True, Tolkien's maps and deskriptions of Midddle-earth don't follow all the features od modern europe- for instance, neither the shape of Britain nor today's Atlantic coast are obvious on his maps. As he says in the prologue to LOTR, those features don't match exactly because they changed over time. Still, there's no doubt about a few points of origin. Hobbiton is located- not suprisley - near Tolkien's home, in Oxford. Gondor is roughly where we find Italy, though it may extend as far as Turkey. The 'black land' of Middle-earth, Sauron's empire of Mordor is located where you now fins the Black sea.

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem

Inlägg av ---ecthelion--- » 15 oktober 2002, 20:37

Är det citatet från Tolkien själv??? I BOLT har Christopher Tolkien skrivit ett tillägg där det står att staden mitt på Eressea (minns ej namn) egentligen är Warwick, centrala England. Ulmo drar Eressea till Midgård nån gång långt efter ringens krig för att rädda alla alver som blivit kvar där. Då misslyckades det ju och Eressea blev kvar utanför Midgårds kust och blev Storbrittanien. Logiskt???

Vad tror ni förresten om Forochel-Östersjön grejen?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 15 oktober 2002, 20:54

Är skeptisk till hela den här teorin. Om du vill att Midgård ska se ut som Europa/Världen/USA så gör det det för dig.
Sjunde åldern: Bush??
Gillar inte heller Bush, men han har förhoppningsvis bara makten i 4 år och sedan är det slut på hans dumheter. Jag skulle snarare vara mer oroad över Västvärlds-hatande ledare för extremistiska grupper.
Är det inte dags att Östvärlden anfaller Västvärlden snart enligt Nostradamus?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 oktober 2002, 10:20

Jag tror inte att vi skall tolka in allt för mycket av vår egen geografi i Midgård. Visserligen säger Tolkien ju att Midgård är vår egen värld, men samtidigt pratar han ju om Arda som en "secondary world", vilket innebär att den inte är exakt samma som vår "primära" värld.
BOLT har Christopher Tolkien skrivit ett tillägg där det står att staden mitt på Eressea (minns ej namn) egentligen är Warwick, centrala England.
Jag vill återigen påminna alla om att Book of Lost Tales inte kan ses som någon direkt tillförlitlig källa, och kan inte användas som bevis för hur Tolkien föreställde sig sin värld, med tanke på att han skrev den så tidigt i sitt liv. Vissa grundkoncept fanns visserligen kvar, men mycket ändrades.

Hela idén med Eriol, sjömannen från vår värld, (som först hette Aelfwine, och kom från England, om jag minns rätt), slopades ju senare, just för att associationerna till vår värld blev för starka.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 oktober 2002, 13:24

Jag tänker mig Fylke som Skottland ungefär, medan Bri får föreställa någon by i England. I Carpenters biografi framgår det ju annars att Tolkiens morfar och yngsta dotter bodde på en gård kallad 'Bag End' också.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 oktober 2002, 15:45

Jag tror inte att Tolkien tänkte sig Fylke som Skottland (och inte jag heller), utan som sin barndoms hemtrakter i West Midland-området. Det skotska landskapet känns alldeles för kargt för det grönlummiga Fylke.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 16 oktober 2002, 16:43

---ecthelion--- skrev:...staden mitt på Eressea (minns ej namn)
Inte Kortirion då?

Jag tror på att Shire skulle motsvara England.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 16 oktober 2002, 18:03

När jag läser sitter jag aldrig och tänker mig tex Fylke som England utan då är bara mitt Fylke mitt Fylke och inget annat...>__<

Skriv svar