Nobelpriset

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Nobelpriset

Inlägg av Lindir » 9 oktober 2002, 23:16

Litet sent att dra igång någon längre diskussion kanske, men är det någon som sett några intressanta spekulationer om vem som kan tänkas tillkännages som Nobelpristagare i litteratur imorgon kl 12? Eller som har egna spekulationer eller favoriter?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 9 oktober 2002, 23:32

Personligen hoppas jag på Umberto Eco... :)

Fast det lär väl bli någon obskyr författare från Latinamerika kanske? :)
Eller varför inte Afrika - det är väl deras "tur" nu?

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 10 oktober 2002, 00:44

Kanske ytterligare någon islamkritiker, det verkar ju ligga i tiden. Salmon Rushdie är i så fall en kandidat, fast han är förstås på tok för känd.. :wink:

mvh ingmar

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 oktober 2002, 01:10

Jodå, jag kan tänka mig både Eco och Rushdie. Min egen kandidat är annars Michel Tournier.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 10 oktober 2002, 09:47

Eller varför inte Astrid Lindgren postumt. Nej, skämt åsido, Englund kanske kan påverka i någon vettig riktning.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 oktober 2002, 09:53

Förlåt, kl 13 menar jag förstås ...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 oktober 2002, 10:11

På Rapportmorgon så satt de och spekulerade i vem som skulle få priset, och även där verkade man vara lite inne på att det nu var "Afrikas tur".

Är dock inte allt för insatt i afrikanska föfattare - läser nästan utanslutande facklitteratur - och vad finns det för några som skulle kunna tänka sig få priset från den kontinenten?
Även Sydamerika har inte fått något på ett tag nu, hur ser det ut där?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 oktober 2002, 10:27

Om man vill satsa på Mellanöstern i stället är ju annars Adonis en stark kandidat.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 12:59

Håller med om att både Adonis och Eco skulle förtjäna priset...

Italo Calvino är tyvärr död, annars skulle jag föreslagit honom.

Undrar om aftonbladet tänker använda den vanliga rubriken: Inget pris till Astrid i år heller" i år också?
Senast redigerad av 2 *P*, redigerad totalt 10 gång.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 13:17

Imre Kertész
Hungary

"for writing that upholds the fragile experience of the individual against the barbaric arbitrariness of history"

arbitrariness = nyckfullhet, godtycke

Hittade detta på http://home.swipnet.se/tonny/bok1.htm

Imre Kertész (1929-

Den ungerske författaren Imre Kertész var deporterad under andra världskriget. Mannen utan öde är dock inte självbiografisk i vanlig mening utan visar med skrämmande allmängiltighet upp själva den totalitära strukturen.

"Mannen utan öde"

Budapest 1944. En polis tvingar ut en ung jude ur skolbussen. Den fjortonårige pojken begriper inte alls vad saken gäller. Tillsammans med tusentals judar sätts han på ett tåg och först när dörrarna till godsfinkan slås upp och vakterna tvingar ut dem förstår han: ryktena om dödslägren som han aningslöst avfärdat var sanna.

Mannen utan öde är en av världslitteraturens starkaste skildringar av koncentrationslägrens verklighet. Det är en märkligt annorlunda berättelse om en ung pojkes väg till Auschwitz, Buchenwald och Seitz - och om hans mirakulösa retur därifrån!
Kollade på mitt biblioteks hemsida... Det verkar som om "Mannen utan öde är den första i en serie. Av någon dum anledning så har de de övriga böckerna i serien och inte den första... Jag skulle ge mycket för att se deras reaktion just nu. :lol:

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 10 oktober 2002, 13:35

Som vanligt har jag hört talas om personen, men aldrig läst ett ord av vad han har skrivit.. (Naipaul hade jag iofs läst en bok av).

Någon som har läst Kertesz alster?

mvh ingmar

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 13:38

:oops: De hade viss boken trots allt. Av någon outgrundlig anledning gavs boken ut under två titlar... Jag tror att det var av två olika förlag... är det någon som vet om det rör sig om två olika översättningar också?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 10 oktober 2002, 18:23

*P* skrev:Av någon outgrundlig anledning gavs boken ut under två titlar... Jag tror att det var av två olika förlag... är det någon som vet om det rör sig om två olika översättningar också?
Nej, det är samma översättning - den bytte bara titel när den bytte förlag.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 10 oktober 2002, 20:35

Ropade "Äntligen" iförd lösnäsa

Känner du igen mannen på bilden?

Bild

Det är Gert Fylking strax före kuppen mot Svenska Akademien. Utan rosa träningsoverall, men med lösnäsa, lyckades slå till med sitt: Äntligen!
Horace Engdahl sa: Imre Kertzér. Strax efter kunde radiolyssnare och tv-tittare höra Gert Fylking brista ut i sitt närmast traditionella ”Äntligen”.

Om inte ges en ny chans i morgon när programledaren berättar om kuppen i RIX MorronZoo. Fylking berättar själv att han i går fick ett samtal från Akademiens ständige sekreterare Horace Engdahl – som förklarade att han inte var välkommen till tillkännagivandet av Nobelpristagaren i litteratur.

Det är inte första gången. Förra året lyckades vakterna stoppa honom. Då var Fylking förvånad och upprörd – i år var han förberedd.

:lol:

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 21 oktober 2002, 16:45

Jag vidaresignalerar Ingmars fråga: Är det någon som har läst årets litteraturpristagare? Liten recension skulle sitta fint.

Skriv svar