Soldater fakade feber?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
h2o
Medlem

Soldater fakade feber?

Inlägg av h2o » 6 december 2006, 12:33

Läste precis på ett annat forum (flashback :roll: ) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.

Hur sant är detta? Frågar här för att skalman är något seriösare än flashbak :wink:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 december 2006, 13:51

Äter man tandkräm så får man väl också feber? :)

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 december 2006, 15:17

Har aldrig stött på det. Däremot känner jag till en tysk soldat som fick i sig bensin och det var inte en angenäm upplevelse för honom. Vilke källor anges i diskussionen på Flashback?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Re: Soldater fakade feber?

Inlägg av Uruk-Hai » 6 december 2006, 19:01

h2o skrev:Läste precis på ett annat forum (flashback :roll: ) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.

Hur sant är detta? Frågar här för att skalman är något seriösare än flashbak :wink:
Den enda källan till detta är så vitt jag vet, Sven Hassel.
Men vem vet, det kanske ligger någon sanning i det?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 6 december 2006, 19:05

Uruk-Hai skrev:Den enda källan till detta är så vitt jag vet, Sven Hassel.
Men vem vet, det kanske ligger någon sanning i det?
Ja, han var ju ett sanningsvittne.... ;)
:)

h2o
Medlem

Inlägg av h2o » 6 december 2006, 19:42

D. Löwenhamn skrev:Har aldrig stött på det. Däremot känner jag till en tysk soldat som fick i sig bensin och det var inte en angenäm upplevelse för honom. Vilke källor anges i diskussionen på Flashback?

mvh/ Daniel
Källor, pffft. Du vet nog inte vad flashback är för ställe :wink: :wink:

Nej men kan det finnas någon sanning i det hela? För att slippa fronten någon dag?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 6 december 2006, 20:29

h2o skrev:Läste precis på ett annat forum (flashback :roll: ) och där skrev dem att frontsoldaterna under ww2 drack bensin+socker för att framkalla feber (bara några cl). Råvarorna var iaf lättåtkomliga.

Säkert förekom detta, liksom självstympning. Det senare kanske genom ett skott genom armen eller annat relativt ofarligt ställe i syfte att komma ifrån fronten ett tag och kanske t.o.m. bli hemskickad. Sådant finns beskrivet i åtskilliga skildringar jag läst. Men detta räknades ju, liksom om "febersjukdomen" avslöjades, som DESERTERING för vilket ju straffet obönhörligen, i varje fall i de tyska och ryska arméerna, var döden.

Skriv svar