Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Gilithil
- Medlem
-
Kontakt:
wargs(vad heter de på svenska?)
Ulvar (eller?)
Egentligen borde den bästa översättningen på engelska ordet
warg snarare vara
varg, men måste ju ta hänsyn till att
warg används mer sällan än
wolf i engelskan, och det gäller detsamma med ulv i svenskan (som väl måste va besläktat med
wolf?)
-
Gothmog
- Medlem
Gilithil skrev:wargs(vad heter de på svenska?)
Ulvar (eller?)
Egentligen borde den bästa översättningen på engelska ordet
warg snarare vara
varg, men måste ju ta hänsyn till att
warg används mer sällan än
wolf i engelskan, och det gäller detsamma med ulv i svenskan (som väl måste va besläktat med
wolf?)
Varg är en direkt översättning av det gamla engelska ordet "warg", ulv och varg syftar båda på djuret Cannis Lupus (Varg) så jag tycker att ulv är en bra översättning eftersom varg redan är upptaget...
-
Gilithil
- Medlem
-
Kontakt:
Det var precis det du sa som jag menade.
-
Danne
- Medlem
Jag håller med.
-
Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Súlimo skrev:Det som jag tycker stör mest i filmen är trollkarsduellen, den är ganska fånig
Håller med totalt. Trollkarlsduellen är otroligt töntig, men troligen tog väl PJ med den för att få en klarbild över vad som hände och hur Gandalf vart tillfångatagen. Men jag tänker mig då inte att trollkarlar brukar slåss hit och dit med varandra...
-
Aule
- Medlem
jag tycker att den duellen var skit häftig..... det är klart att trollkarar kan börja slåss i ett sånt läge.... det skulle ju varit väldigt tråkigt om dom bara skulle stå och föröka övertala varann och Gandalf måste ju göra motstånd.....
-
Danne
- Medlem
Jag tycker också att den duellen är hur töntig som helst, och jag skulle kortat den rejält (eller tagit bort den). Kanske bara ett snabbt klipp av den och sedan scenen där Gandalf flyger upp på taket.
-
Trippad kick
- Medlem
Jag tycker att det var bra att PJ visade lite vad för krafter de besatt. Så lite pucklande hade enligt min mening vart helt okej, men i filmen är det för mycket, det känns bara allmänt larvigt.
-
Gothmog
- Medlem
Telekenesis-striden mellan Gandalf och Saruman var lite överdriven, men fullt nödvändig för att folk ska förstå vilka krafter gubbarna besitter

-
remand
- Ny medlem
Danne skrev:Kanske bara ett snabbt klipp av den och sedan scenen där Gandalf flyger upp på taket.
det tycker jag dom borde ha gjort i starwars II. om man inte gillade fighten mellan gandalf och sauroman maste man ha fallit i koma i fighten mellan count docu och en gron "sony the hedgehog" 8)
-
Gurthang
- Medlem
Jag håller med om att den är töntig. Först är den Saurumans tur skicka iväg Gandalf, och sedan tvärt om. Jag tycker att Gandalf kunde avänt sig av sina kända kunskaper om Eld!
-
Danne
- Medlem
det tycker jag dom borde ha gjort i starwars II. om man inte gillade fighten mellan gandalf och sauroman maste man ha fallit i koma i fighten mellan count docu och en gron "sony the hedgehog"
Skillnaden är att Star Wars som helhet är ganska töntig (och jag älskar den!). Star Wars är som en hyllning till gamla tiders matinéer, gamla serier och bygger liksom på någon slags "töntighet", enligt min mening. I sitt sammanhang tycker jag alltså att duellen mellan Yoda och Dooku var bland det bästa i den senaste SW-filmen.
Sagan om Ringen är en helt annan sak. Tolkiens värld är inte främst ett matinéartat actionäventyr (även om de inslagen naturligtvis finns) utan ett allvarligt, moraliskt drama.
-
Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Danne skrev: I sitt sammanhang tycker jag alltså att duellen mellan Yoda och Dooku var bland det bästa i den senaste SW-filmen.
Samma här, det var skithäftigt faktiskt.
-
Gothmog
- Medlem
Yoda och Dooku (Lee härskar) duellen var riktigt underhållande, en kille som hugger efter en grön snorboll som hoppar helt hysteriskt fram och tillbaka..
-
remand
- Ny medlem
ha ha ha, kul att alla har olika smak
tor~