Erik Eriksson Läspe och halte

wreezig
Medlem

Erik Eriksson Läspe och halte

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 14:03

Har för mig att det funnits någon kung i Sveriges historia som haft tillägget "den halte och lytte" i namnet.
Stämmer detta och i så fall vem , var , när???

Och hur kunde en person med dom handikappen kunna bli kung??

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 7 oktober 2002, 15:30

Menar du Erik (Eriksson) den läspe och halte?

Han föddes 1216 och var kung i två omgångar: 1222-1229 och 1234-1249. Under den första gången var han omyndig, så då styrde han i praktiken ingenting.

Hur han kunde bli kung trots sina kroppsliga men? Enkelt - Hans pappa var ju kung... :wink:

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 17:05

Det var säkert den lespe och halte , tycker bara inte att det är ett bra namn på en kung om man ska diskutera Sveriges storhet. :D

catshaman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 7 oktober 2002, 18:23

På tal om halte vill jag minnas att danska Svend Estridsen var låghalt, men det talar man tyst om
.
Filip av Makedonien var blind på ett öga och kanske han tog efter Odin eller var det tvärtom.
Efter vad jag minns påstår Snorre at Tor skolades i grannskapet Trakien och hans ättling Odin kom efter en omväg till Svitjod. Hans handikapp var att han var "häradsbetäckare" och hann göra en barnflock i vardera Westfahlen, Jylland, Bohuslän, Västgötland innan han slog sig ned i Svitjod och startade Ynlingaätten.
.
Skämt åsido. Det har funnits en del kungar och kejsare med lyten genom tiderna. Såg någon film om kejsar Claudius för många år sen. Men oftast har det väl varit något i huvudet som gått snett.
.
Fördelen med lyten är att de syns, annars kan man bli i tvivel om tillnamnen. Det är kanske senare tider som gjort propaganda och gett namn.
.
Kung Inge hade vist handikappet vi känner igen med den ökande fetman eftersom det finns något ordspåk
"Inge, Inge rumpebred
Läng dröjde det innan han red"
.
Å andra sidan brukade han svara
"Det är änna skönt att komma him med vagnen hel"
ha det catshaman

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 oktober 2002, 18:41

Apropå kung inge , har han något med Ingelstad och ingelinge hög att göra???
Där firades Kung Inges dag för några månader sedan men ingen verkar känna till varför eller vem han var.

catshaman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av catshaman » 7 oktober 2002, 19:06

Det kan väl ha funnits fler kung Inge.
Ordspråken är om Inge den äldre dvs 1100-talets början och han har tydligen lämnat starkt intryck eftersom folkminnet sparat detta jag läst i nån bok om våra kungar och deras valspråk
.
Men jag tror Inglingehögen är äldre. Man menar att storhögarna kan vara från bronsåldern. Men det finns ett ornerat klot som kan vara yngre. På området finns 130 gravar och täcker bronsålder till vikingatid folkvandringstid ... spridda utgrävningar tycks bekräfta antagande läser jag ur min slitna handbok.
ha det catshaman

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 01:26

wreezig skrev:Apropå kung inge , har han något med Ingelstad och ingelinge hög att göra???
Förledet Ingel- brukar anses komma från namnet Ingjald. Det är därför det finns ett L med.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 oktober 2002, 01:35

wreezig skrev:Det var säkert den lespe och halte , tycker bara inte att det är ett bra namn på en kung om man ska diskutera Sveriges storhet. :D
Jag vet inte om 1200-talet direkt kan påstås varit någon svensk storhetstid...Den infinner sig väl mer 400 år senare i och med Gustan II Adolfs marscherande nere i Tyskland.
Dessutom så spelar det väl mindre roll om man är halt och läspar som kung, visst det kan bli svårt att höra, men hältan spelar mindre roll om man rider så i en strid t.ex. lär det knappast spela någon roll...

Att kungar kunde ha vissa underliga eller nedlåtande attribut namn är iofs inget ovanligt, fanns ju franka kungar med namnen: Skallige och fete.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 01:41

Det är väl mest media som gjorts oss fanatiskt fixerade vid minsta liten skönhetsfläck. Kung Erik L & H behövde nog vare sig tala eller gå i TV-rutan. På den tiden kan jag tänka mig att konstaterandet av något "lyte" mer tjänade som igenkänningstecken än som nedvärderande karaktärssammanfattning.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 oktober 2002, 01:48

Lindir skrev:Det är väl mest media som gjorts oss fanatiskt fixerade vid minsta liten skönhetsfläck.
Givetvist inte, det var nog svårt o finna alla skavanker under smutsen. ;)
Kung Erik L & H behövde nog vare sig tala eller gå i TV-rutan. På den tiden kan jag tänka mig att konstaterandet av något "lyte" mer tjänade som igenkänningstecken än som nedvärderande karaktärssammanfattning.
Nu var det inte primärt "Erik" jag tänkte på, utan mer den franske kungen som kallades för den fete.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 02:08

Patrik skrev: Givetvist inte, det var nog svårt o finna alla skavanker under smutsen. ;)
Även om just läspning och hälta (för att inte tala om fetma) kräver rejält med smuts för att dölja ... :wink:
Patrik skrev:Nu var det inte primärt "Erik" jag tänkte på, utan mer den franske kungen som kallades för den fete.
Frågan är ju dock om fetma var något nedsättande på den tiden. I de flesta kulturer har det ju tvärtom varit ett tecken på rikedom och framgång.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 8 oktober 2002, 02:21

Lindir skrev:Även om just läspning och hälta (för att inte tala om fetma) kräver rejält med smuts för att dölja ... :wink:
hmmm...tja, läspning o hälta är ju svårt att dölja - såvida man inte blir buren då? Sen är väl frågan hur pass allvarligt han haltade och hur illa han läspade. :)
Fetma är väl inte så svårt att dölja, så vida det inte är extrem fetma - borde ju funnits säckiga kläder även på den tiden? 8O
Patrik skrev:Frågan är ju dock om fetma var något nedsättande på den tiden. I de flesta kulturer har det ju tvärtom varit ett tecken på rikedom och framgång.
Nu har väl inte "den Fete" (som jag tyvärr glömt bort namnet på) framställts i speciellt god dager till eftervärlden om jag inte missminner mig helt fel, så i det här fallet så finns det väl viss tanke bakom det hela.
Sen är jag osäker på hur pass samtida de här namnen egentligen var - epiteten kanske sattes efteråt för att just framställa personen i sämre dager.
Men vad vet jag...timmen är sen och jag måste upp tidigt för Athena med tanden kommer vakna klockan halv 7 för att leka. :p

Erik den korkade och naive? :)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 02:50

Patrik skrev:Nu har väl inte "den Fete" (som jag tyvärr glömt bort namnet på) framställts i speciellt god dager till eftervärlden om jag inte missminner mig helt fel, så i det här fallet så finns det väl viss tanke bakom det hela.
Nja, Ludvig den fete (Louis le gros; 1081-1137) var väl annars en ganska stark och framgångsrik kung, som lade grunden till den egentliga franska kungamakten och dessutom krigade framgångsrikt mot både England-Normandie och Tyskland. Dessutom är han känd för att ha haft en av den franska medeltidens mest legendariska kyrkomän som rådgivare, nämligen abbot Suger av S:t Denis i Paris.

Fransmännen är ju annars mästare på att sätta tillnamn på sina kungar. De första Ludvigarna hette exempelvis "den fromme", "den stammande", "från andra sidan havet", "lättingen", "den tjocke" och "den unge".

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 8 oktober 2002, 07:15

är det någon som vet orsaken till denna hälta och talproblem?
Var det ett handikapp från födslen eller? Annars ser jag framför mig: hjärnblödning... Det leder vanligtvis till förlamning, vilket i sin tur leder till att man får talproblem och haltar.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 9 oktober 2002, 13:31

*P* skrev:Menar du Erik (Eriksson) den läspe och halte?
har för mig att eftersom slottet tre kronor brann ner, gick också större delen av sveriges arkivmaterial upp i rök. Kvar blev (av någon anledning?) Erikskrönikan som förefaller vara en mycket politiskt subjektiv krönika, vars syfte är att "rätmätigt" försvar brödrastriden inom folkungaätten, och tillsättandet av Magnus Eriksson som kung efter att kung Birger skickats i landsflykt och hans son avrättats. Och förutom storyn kring nyköpings gästabud, och hur en birger låser in sina bröder och låter dem svält ihjäl, står där också om Erik Eriksson att han skull avarit någåt halter och läsper.

mellan raderna förstår man att därför var det jättesnällt av Birger Magnusson (Sveriges siste jarl) att ta makten.) och här uppstår några problem:

Finns, någonstans, nyköpings gästabud och Erik Erikssons invaliditet beskriven någon annastans än i den skrift vars syfte är att förtiga en del gejer och försköna andra för att ge den historiska "vinnaren" "rätt"?
(Tänk om, bara tänk, bröderna aldrig svalt ihjäl utan förlorade mot Birger i duell?. Och Erik Eriksson, som levde nästan 100 år före historieskrivaren, inte hade större problem att prata och gå än Bo Jonsson Grip, som "bara" är känd som Sverige någonsins rikaste man och störste jordägare?

Hur tillförlitlig är uppgiften och Erikskrönikan?
/Dab

Skriv svar