Belgrad och Serbien

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Belgrad och Serbien

Inlägg av Hans » 4 december 2006, 12:10

I mars kanske jag får bege mig dit i jobbet. Vad skall en (militär) historiskt intresserad tönt som jag titta på?

MVH

Hans

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 5 december 2006, 10:28

Hade du tänkt dig nåt liknande detta?
http://www.answers.com/topic/military-museum

/Torbjörn

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 december 2006, 11:14

Torbjörn J skrev:Hade du tänkt dig nåt liknande detta?
http://www.answers.com/topic/military-museum

/Torbjörn
Tack för det - första besöket inplanerat :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 januari 2007, 22:08

BTT.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 februari 2007, 10:48

BTT igen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 mars 2007, 09:42

Kopierar den korta reseberättelsen.
Hans skrev:"Et la prochaine réunion aura lieu à Belgrade le 7-8 Mars." Va, Belgrad? Tja, varför inte. Något krigsmuseum måste de ju ha och man lär ju inte komma dit annars. "Älskling, vart skall vi åka på semester i år? Mallorca, Kreta eller Belgrad?" Knappast.

Efter hårda förhandlingar så fick jag permission av hustrun så jag kunde åka redan på lördagen. Vindarna i Zürich var lika hårda som förhandlingarna och därmed var flyget försenat så jag blev ombokad och kom fram midnatt istället för vid tvåtiden. Der var ingen bra start på min lilla resa. Att jag vid framkomsten betalade det trippla priset för taxiresan till hotellet gjorde ju inte det hela bättre. Nåja, en god natts sömn gör det hela lite bättre och framemot lunch på söndagen beger jag mig ut på stan. Lite fler hål i gatan än i EU, lika fula kommunistiska skrytbyggen som i en del andra östeuropeiska städer, en del vackra gamla byggnader, en del fula nya glashistorier. Förorterna får Hökarängen att framstå som vackert – det joguslaviska miljonprogrammet vinner inga pris för vacker arkitektur. Generellt sett var underhållet eftersatt. Dessutom var den kinesiska ambassaden och tv-huset var inte reparerade. McD och en bunt vanliga kedjor av affärer fanns det så det var inte någon större skillnad mot låt säga Bratislava. Maten visade sig vara en positiv överraskning. Tänk er att man tar en bit av det österikiska köket och blandar med det grekiska, voilà, där har ni det serbiska köket. T.ex. smakrika köttrullar Ćevapčići
Bild
– be mig dock inte uttala det. Detta nersköljt med riktigt hyfsade viner företrädesvis från FYROM och Montenegro. Prinivån var OK, bra mat och hotell var inte så billigt men t.ex. ett paket cigaretter kostade 75 dinarer, 80 dinarer är en Euro. Serberna jag kom i kontakt med var mycket trevliga och gästfria. Nackdelen är att de är aningen selektiva i sin syn på historien samt benägna att tro på diverse konspirationsteorier.

Söndagen gick åt till promenader i centrum och måndagen var vigd åt armémuseum. Attans, naturligtvis var det stängt på måndagar men fästningen gick att studera likaså alla pjäser och allt pansar som var stående ute. Intressant, bl.a. nog första gången jag sett en Panzer II Luchs.
Bild

Tisdagen och onsdagen var vigda åt mötet med efterföljande sociala middagar. Som sagt mycket god mat. Efter onsdagens middag blev vi ivägsläpade på en zigenarsvartklubb belägen på en båt. De svarta pantrarna var namnet och det spelades mycket medryckande musik där.

På torsdagen var det dags att packa väskan och bege sig till flygplatsen. Detta ett par timmar för tidigt då flygvapenmuseum ligger bredvid. Naturligtvis kan man inte checka in väskan så tidigt så jag fick låna en bagagevagn och släpa med mig mitt bagage till museet.

Mycket intressant med många fina flygetyg inkluderat en del för mig helt okända prototyper. Flygplanen utanför var sorgligt nog i dåligt skick. Hursomhelst så var museet näst intill värt hela resan.

Bild
Bild

Efteråt släpade jag mig tillbaka till flygplatsen köpte några flaskor vin i taxfreeshoppen för att bjuda mina kollegor på. Men när jag byter flyg och tvingas passera ytterligare en säkerhetskontroll så visar det sig att de inte är förpackade på rätt sätt så jag tvingas lämna mitt bidrag till personalfesten för säkerhetskontrollörerna på Zürichs flygplats.

Jag kan mycket väl tänka mig att åka till Serbien igen.

MVH

Hans
MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 14 mars 2007, 17:03

Tack för inlägget, Hans!

Mvh Petter

Skriv svar