Okej. Hur gamla var Muhammeds följeslagares fruar (några exempel)? Skulle vara intressant att veta.
Aisha själv var ju förlovad med en man innan Profeten gifte sig med henne. Men då mannens familj inte gillade att Abu Bakr blivit muslim ville dom inte fullfölja förlovningen. Men annars vet jag inte hur gamla deras fruar var.
Och även om det var en sedvänja för tiden, borde man inte kunna ställa högre krav på en person som ska vara Guds profet och den ideala människan?
Varför, när ingen i samhället protesterade mot det? Som sagt, eftersom man levde mycket kortare då var det praktiskt att gifta sig så fort man blivit könsmogen. Och eftersom man inte hade sex utanför äktenskapet heller, så fanns det ingen större anledning att vänta innan man gifte sig.
Så, som sagt, ingen klagade på sedvänjan och ingen tog skada av det.
Det kanske stämmer att inte alla Hadither dokumenterades förrän efter cirka 200 år. Men källan som säger att yatribierna väntade sig en profet, är det en Hadith, eller finns det nedskrivet i någon biografi, som Ibn Ishaqs eller At-Tabaris? Om det är en Hadith, tillhör den någon av dessa tidiga samlingar?
Jag tror det finns hadither om detta i någon av dessa tidiga källor. Jag är dock inte säker.
Okej. Jag vet inte särskilt mycket om judisk tro, så jag undrar, väntar judar idag (den judiska tron var, såvitt jag vet, densamma som dagens ortodoxa judiska tro) på någon profet? De väntar väl enbart på Messias, eller?
Jag tror att dom bara väntar på Messias, inte en profet. Dock tror jag inte att det stämmer att dagens judar har exakt samma tro som judarna på den tiden. Som du kanske vet så var Maimonides en av dom som har haft störst influens på judisk tro, och han levde i Spanien långt efter Muhammeds tid. Det är ganska sent.
Då vet vi helt enkelt inte om omanerna hade gjort något mot muslimerna. Wikipedia har inget att säga om hur det gick till när omanerna blev muslimer.
Oman styrdes av två bröder som båda accepterade islam efter att muslimerna sänt en delegation dit efter erövringen av Mecka. Folket på wikipedia är nog inte så intresserade av att skriva om sånna här händelser.
Men polyteisterna hade ju tydligen inget emot att det fanns judar, kristna och zoroastrier (alltså mer eller mindre monoteister) i Arabien.
Dom var inte en lika stor kraft att räkna med som muslimerna.
Gällande versen, så står det lite grejer om nästkommande vers i Tafsir ibn Kathir:
Rather, seek and besiege them in their areas and forts, gather intelligence about them in the various roads and fairways so that what is made wide looks ever smaller to them. This way, they will have no choice, but to die or embrace Islam
...
In the Two Sahihs, it is recorded that Ibn `Umar said that the Messenger of Allah said,
«أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللهِ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاة»
(I have been commanded to fight the people until they testify that there is no deity worthy of worship except Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah, establish the prayer and pay the Zakah.) This honorable Ayah (9:5) was called the Ayah of the Sword, about which Ad-Dahhak bin Muzahim said, "It abrogated every agreement of peace between the Prophet and any idolator, every treaty, and every term.'' Al-`Awfi said that Ibn `Abbas commented: "No idolator had any more treaty or promise of safety ever since Surah Bara'ah was revealed. The four months, in addition to, all peace treaties conducted before Bara'ah was revealed and announced had ended by the tenth of the month of Rabi` Al-Akhir.''
Alltså, Muhammed ska slåss mot de otrogna tills de blir muslimer, och 9:5 upphäver alla avtal.
Delarna som du gjort i fetstil syftar fortfarande bara på dom som strider mot muslimerna. ibn Taymiyahs kommentar som jag citerade var en kommentar på just den hadithen du tog med från ibn Kathirs tafsir.
Så fortfarande säger ingen att man strider mot andra tills dom blivit muslimer. Man strider mot fientliga nationer.
För en detaljerad förklaring på detta, se denna länk:
http://www.load-islam.com/artical_det.p ... ceptions#9
För att sammanfatta vad som sägs:
“It is clear from this that the meaning of this verse is to kill the pagans who are waging war against you.” (Ahkam al-Qur’an: 2/456)
Är detta islams inställning? Det har ju (minst sagt) inte alltid efterlevts i historien, fast det finns ju inget som säger att alla muslimska härskare alltid handlat islamiskt.
Detta är islams ställning, ja.
Jo, men jag tycker ändå att de verkar vara ganska lika. Båda tillhör samma livsföraktande ideologi och hade samma slutmål. Den ena slickaade stövlarna på Saudiarabiens härskare och försvarade kungahuset (som försörjer massor av moskéer mot att de predikar "rätt" lära), den andre föredrog mer "traditionella" metoder. Men idealsamhället och idealvärlden var detsamma, endast metoderna skiljer sig åt.
Det verkar som att du underskattar skillnaden mellan någon som är en terrorist och någon som föraktar terrorism.
Hursomhelst, även om dom nu är lika enligt dig så har det inget med vi diskuterade att göra. Det ändrar inte på faktumet att bin Laden är en vanlig person medan bin Baz var Saudiarabiens mufti som muslimer världen över anser vara en auktoritet på islam. T.o.m. terroristerna, tro det eller ej. Dom följer bara inte honom när det gäller frågor om jihad.
Vatikanen är ett litet land stort som åtta fotbollsplaner ungefär. De som bor där är inte uppväxta där, utan det är präster och liknande som bor där frivilligt, pga sin religion.
Saudiarabien är ett ganska stort land där det bor människor (och har gjort det i flera 1000 år) som växt upp där och inte valde att bosätta sig där, och som har landet som hemland. Den som lämnar islam i Saudiarabien (om han/hon inte håller tyst om det) måste fly landet för att inte avrättas.
Det är inte hela Saudiarabien som det är frågan om. Det är områdena runt Mecka och Medina.