Den svarta stenen

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 27 november 2006, 16:40

Det får du väl fråga dem
Vilka exakt är "dem"? Vem tillber den svarta stenen?
Varför är det prestige?
Prestige och prestige... Jag menar att det är inte så många här på jorden som bett därinne.
Du måste hålla med om att det låter ytterst märkligt att en religion har en byggnad i centrum - bokstavligt talat, med miljarder böner riktade mot den varje dag, pilgrimsfärdens främsta mål,.de sju varven -- och så kommer man äntligen äntligen fram, allahu akbar, och så har man ingen särskild anledning att gå in.
Vad liknar det? "Antiklimax" räcker liksom inte till. Jag antar att jag inte är ensam om att resonera på detta sätt.
Kanske för att du överskattat själva kubens betydelse. Det är själva byggnaden runtomkring kuben som är mosken, och man går in i den.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2006, 17:56

Abu Abbas skrev:
Det får du väl fråga dem
Vilka exakt är "dem"? Vem tillber den svarta stenen?
Med "dem" avsåg jag "de som tillhör en monoteistisk tro". Vad som räknas med att "tillbe" kan nog variera, men jag antar att den svarta stenen inte är vilken dörrstopp som helst.
Abu Abbas skrev:Kanske för att du överskattat själva kubens betydelse. Det är själva byggnaden runtomkring kuben som är mosken, och man går in i den.
Vänta nu... Jag vet att Kaba, den svarta stenkuben, ligger mitt i en jättemoské som uppförts runt den, men det är ju inte moskén utan Kaba självt som man vänder sig mot vid salat. En beskrivning av interiören finns på Wikipedia, något som inte finns där är en förklaring av exakt varför den är så helig som den är.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kaaba

En detalj jag missat är stenens exakta placering; jag trodde att det fanns inuti Kaba, men den sitter alltså på utsidan, det östra hörnet.

En sida med utförlig beskrivning på franska; den svarta stenen blir då pierre noire, eller "Svarte Petter" på svenska. :)
http://www.coranix.com/101/kaaba.htm)

Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 27 november 2006, 18:44

Med "dem" avsåg jag "de som tillhör en monoteistisk tro". Vad som räknas med att "tillbe" kan nog variera, men jag antar att den svarta stenen inte är vilken dörrstopp som helst.

Jag fattar inte... Menar du att det finns dom som tillber den svarta stenen? Vad är dina belägg för det, i sådana fall?
Vänta nu... Jag vet att Kaba, den svarta stenkuben, ligger mitt i en jättemoské som uppförts runt den, men det är ju inte moskén utan Kaba självt som man vänder sig mot vid salat. En beskrivning av interiören finns på Wikipedia, något som inte finns där är en förklaring av exakt varför den är så helig som den är.
Anledningen till att hela Mecka (och inte bara Kaban) är heligt är eftersom själva platsen är endast avsedd för dyrkan av Gud, inget annat, och det var den första mosken. Man kommer dit från hela världen endast för att dyrka Gud. Och Kaban är motsvarigheten till Bayt al-Mamur som änglarna gör tawaf runt.
Så den är helig pga att denna plats bestämts av Gud att endast ha som syfte att samla folket för att tillbe Honom. Lite som en moske, fast en hel stad.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 november 2006, 19:16

Abu Abbas skrev:Menar du att det finns dom som tillber den svarta stenen?
Nej. Jag menade bara att det inte skulle förvåna mig om någon gjorde det, särskilt om man har en vid definition av "tillbe".

Att det är Kaban man vänder sig mot demonstreras tydligast av bilder som den här.
Bild
"For most places around the world, coordinates for Mecca suffice" som Wikipedian beskriver qibla. Vart den muslim som sitter exakt i mitten av Kaba vänder sig förtäljer inte historien.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 november 2006, 20:19

Jag håller med Hexmaster det verkar vara antiklimax av stora mått.
Judarna ber vid klagomuren för att det är det enda som finns kvar av den stora synagogan, varför är kaba så speciell.

/Martin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2006, 20:39

Martin Lundvall skrev:Judarna ber vid klagomuren för att det är det enda som finns kvar av den stora synagogan
Det är första gången jag hör det judiska templet omnämnt som en synagoga. Menar du att det är synonymt?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 november 2006, 21:33

Ingen aning, din invändning är nog befogad men jag tänkte aldrig så långt. Religion är inte min starka sida.

/Martin

Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 27 november 2006, 21:43

I och med att ingen (eller väldigt få) muslimer fått för sig att Kaban är en stor moske man ber inne i, så blir det ingen riktig antiklimax.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 november 2006, 21:54

Vad jag har förstått är det en av höjdpunkterna under pilgrimsresan att gå runt stenen. Jag är bara intresserad varför, eller vet ingen varför man gör det?

/Martin

Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 27 november 2006, 22:00

Martin Lundvall skrev:Vad jag har förstått är det en av höjdpunkterna under pilgrimsresan att gå runt stenen. Jag är bara intresserad varför, eller vet ingen varför man gör det?

/Martin
Ingen går runt stenen. Däremot går man runt själva Kaban (byggnaden man ser på bilden som Hexmaster la in) sju gånger. Detta kallas för tawaf.

Varför gör man det? Jag vet inte vad förklaringen är (jag har heller aldrig varit på pilgrimsfärden). Däremot vet jag att, som sagt, änglarna även dom har en byggnad dom gör tawaf runt, men denna finns på en annan plats i universum. Man kan säga att vi gör det av lydnad till Gud, därför att Han beordrat oss att göra det. Vi behöver ingen annan orsak än det.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 27 november 2006, 22:13

Inte för att jag är nöjd med svaret men jag antar att jag inte kan få ett bättre svar. Tack.

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 november 2006, 00:24

Abu Abbas skrev:Man kan säga att vi gör det av lydnad till Gud, därför att Han beordrat oss att göra det.
Var står det? Pilgrimsfärden har, såvitt jag minns, ett antal "attraktioner" som bygger på Muhammeds liv (att stena djävulen m.m.), dessa står naturligtvis inget om i Koranen men tawaf känner jag inte till. Inte heller om qibla beskrivs i Koranen. (Var man någonsin vända mot Jerusalem?)

Abu Abbas
Medlem

Inlägg av Abu Abbas » 28 november 2006, 15:07

Martin Lundvall skrev:Inte för att jag är nöjd med svaret men jag antar att jag inte kan få ett bättre svar. Tack.

/Martin
Jag är lessen att jag inte kan ge ett bättre svar. Jag är själv "nybörjare".
Var står det? Pilgrimsfärden har, såvitt jag minns, ett antal "attraktioner" som bygger på Muhammeds liv (att stena djävulen m.m.), dessa står naturligtvis inget om i Koranen men tawaf känner jag inte till. Inte heller om qibla beskrivs i Koranen. (Var man någonsin vända mot Jerusalem?)
I Koranen nämns det att man ska utföra pilgrimsfärden, dock var det Profeten som utvecklade exakt hur man ska utföra den med, med sitt praktiska exempel.

Qiblan nämns i Koranen. Bl.a. nämns det att man ska ändra qiblan från Jerusalem till Mecka och detta skedde efter cirka 15 år av Profetens 23-åriga mission.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 28 november 2006, 15:31

Abu Abbas skrev:
Martin Lundvall skrev:Inte för att jag är nöjd med svaret men jag antar att jag inte kan få ett bättre svar. Tack.

/Martin
Jag är lessen att jag inte kan ge ett bättre svar. Jag är själv "nybörjare".
Ingen fara, det är säkert som du skriver. Jag hade bara hoppats på en mer spännande förklaring.

/Martin

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 november 2006, 18:38

Religionslexikonet skrev:Byggnaden hävdas vara uppförd av Abraham och Ismael. Redan under den förislamiska tiden sägs den ha haft en viktig religiös funktion och 360 gudabilder skall ha förvarats i den, gudabilder vilka Muhammed rensade ut år 630. I byggnadens sydvästra hörn är inmurat en svart sten som sägs ha sänts ned till Abraham från himlen. Enligt traditionen återinsatte Muhammed stenen på dess plats när Ka'ba renoverades år 604. Att nå fram till och kyssa den svarta stenen är en önskan hos många vallfärdande.
NE på nätet skrev:Kaba (arab Ka‘ba 'tärning'), en kubformad stenbyggnad mitt i den heliga moskén i Mekka. Beläggningen runt K. består av lysande vit marmor. K. är täckt med en svart klädnad av tyg, där bl.a. trosbekännelsen är broderad; detta täcke byts varje år i samband med vallfärden (hajj). I K:s ena hörn finns den svarta sten som enligt legenden kommer från paradiset. K:s dörr är stängd utom en kort period under vallfärden. Väggen till höger om dörren anger böneriktningen (qibla) i hela den islamiska världen. Enligt traditionen byggde Ibrahim (Abraham) och hans son Ismail (Ismael) K. på Guds befallning för att den skulle betjäna hela mänskligheten.

Skriv svar