Utländska fotbollsspelare på Brittiska öarna

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Utländska fotbollsspelare på Brittiska öarna

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 november 2006, 14:55

Nu menar jag inte enbart Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg, Thomas Brolin, Crespo, "Ricky" Villa och Jesper Olsen samt andra spelare i den engelska ligan som på något vis blivit berömda. Jag menar också att det finns spelare som inte har blivit kända, hur många känner till att det var en finländare som stod i fyra ligamatcher för Hull City i division 3(norra) i mitten av 1950-talet. Hans namn var Mauno Rintanen och spelade även för HJK Helsingfors, när han spelade för Hull så var han lite över trettio år gammal och hade då amatörstatus(ett system som avskaffades 1974 i England).

Jag tycker att vi skall nog lyfta fram de spelare som har spelat på de brittiska öarna eftersom de egentligen utgör en del av fotbollshistorien. Spelare som knappast inte varit ordinarie i en brittisk klubb, det är dessa som jag anser att vi skall lyfta fram också.

Enligt vissa uppgifter som jag har från en bok om denna spelare är, att vederbörande är född i Frankrike och han var egentligen den första utlandsfödda spelaren i England, men enligt Micheal Joyce som har skrivit boken Football League Players' Records 1888-1939 så är denna spelare född i England.

Följande fakta om engelska ligans första eventuella utlänning
Boullimier 'Bullimer Leon 1874 Stoke-on-Trent 1954 G
1892 1892 Stoke 0 0
1893 1893 Burslem Port Vale 0 0
Stockport County
1895 1896 Lincoln City 49 0
Reading
Brighton United
Northampton Town
Enligt Joyce är han född i Stoke, men det går antagligen även googla på honom.

Stefan

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 13 november 2006, 22:38

När jag började hålla på Arsenal i början av 90-talet så utgjordes stommen av brittiska spelare, Seaman, Adams,Bould, Dixon, Winterburn, Mearson, Smith och Ian Wright. Ibland kan jag bli nostalgisk över det, idag 15 år senare är det bra om Arsenal har en brittisk spelare på bänken. Å andra sidan så spelar Arsenal idag den bästa och roligaste fotbollen jag någonsin sett och klubben har världsstjärnor på nästan varje position, dagarna då motståndarna skanderade "boring, boring Arsenal" och Arsenals spel gick ut på att hålla nollan och se till att Ian Wright gjorde mål är sedan länge förbi.

De var de utländska spelarna med Dennis Bergkamp i spetsen som förändrade Arsenal och även Premier Leauge, både på gott och ont. Även Eric Cantona förtjänar en eloge för att han gick i bräschen för den utvecklingen. Det hade visst funnits utländska stjärnor före herrarna Bergkamp och Cantona men dessa blev tillskillnad från tidigare ligans största stjärnor.

Kanske inte hade så mycket med huvudinlägget att göra men jag kunde ändå inte låta bli att skriva några rader om ämnet:)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2006, 15:38

På tal om Arsenal under sen 1980-tal och tidig 1990-tal så spelades även en viss Anders Limpar i klubben, Limpar vann ju ligan tillsammans de nämnda spelarna som Dixon, Merson och Adams 1991, då klubben dominerade totalt i ligan.

Tabelltoppen säsongen 1990-91 i högsta divisionen.
1 Arsenal....................38 24 13 1 74 18 56 83
2 Liverpool..................38 23 7 8 77 40 37 76
3 Crystal Palace 38 20 9 9 50 41 9 69
4 Leeds United 38 19 7 12 65 47 18 64
5 Manchester City 38 17 11 10 64 53 11 62
6 Manchester United 38 16 12 10 58 45 13 59
http://www.rsssf.com/tablese/eng91.html

Nu var inte Limpar den enda utländska spelaren, Siggi Johnson spelade för Tottenham under samma tid, Roland Nilsson spelade då i Sheffield Wednesday(men var tvungen att bryta upp kontraktet mer eller mindre eftersom hans barn inte mådde så bra i England) och senare i Coventry City. Eric Cantona spelade som bekant för Manchester United och Leeds United, Charin(stavas det så?) stod i mål för Chelsea och det är för att nämnda några som spelade i ligan i början av 1990-talet.

Stefan

Nu ljuger tabellen lite grann :) , men jag antar att ni förstår att det finns lite undangömd statistik också, exempelvis släppte Arsenal in endast tre mål på hemmaplan, vilket det var ett nytt klubb- som ligarekord.

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 19 november 2006, 16:48

Det lär alltid vara diskussion om utländska spelares vara eller icke vara i de europeiska toppligorna. Men vi kan konstatera att Premier Leauge är en betydligt bättre liga nu än vad den var under 1990-talets första hälft, förvisso så har Man Utd, Chelsea, Arsenal och Liverpool bildat en elit inom eliten och det har blivit allt svårare och dyrare att slå sig in i toppen för övriga klubbar men så är läget i de flesta av europas toppligor.

England fortsätter även att producera talanger, trots alla utländska stjärnor, även om toppklubbarna numera hellre köper dem från de mindre klubbarna (Rooney-Everton, Walcott- Southampton) än tar fram dem själva, det är exemempelvis länge sedan talangfabriken Man utd tog fram en stor stjärna från sina egna led. Å andra sidan så har jag aldrig sett ett sådant stjärnspäckat engelskt landslag med så många spelare som aspirera på titeln världens bästa back mittfältare, anfallare etc (Terry, Lampard, Gerrard, Rooney).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 november 2006, 17:12

Jovisst är ligan mycket bättre nu, eftersom världsspelare numera spelar i Premier League. Det var just 1978 som engelska ligan började att "importera" spelare från utomlands, visserligen fanns det spelare innan(men dom var knappast kända). Dom första spelarna med rutin var två spelare i Argentinas lag som vann VM 1978, Ricardo Villa och Osvaldo Ardilles som spelade i Tottenham i början av 1980-talet. Villa var enastående mot Manchester City i en FA-cupfinal, jag har för mig att han senare försvann från England. Osvaldo Ardilles har däremot haft ett par managerjobb sedan han slutade som aktiv spelare. Det var två bra spelare som var med under 1980-talet, under en tid som ligan sågs med långbollar och försök till dribblingar........En nackdel med utländska spelare är att gentlemannafotbollen har försvunnit, om jag minns rätt så var det endast sju utvisningar under säsongen 1946-47 medan det oftast är över 100 idag(ibland även i en enskild division).

Stefan

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 19 november 2006, 18:56

Det stämmer att särskilt filmningarna har ökat i Premier Leauge med utlänningarnas intåg, något som smittat av sig även på de brittiska spelarna som exempelvis Wayne Rooney. Sen vet jag inte direkt om utlänningarna är så mycket brutalare eller fulare i sin spelstil än vad spelare som Roy Keane, Martin Keown, Paul Scholes var eller är. Att som Gary Lineker gå igenom en hel karriär på toppnivå utan en varning eller utvisning tror jag inte är möjligt i dagens fotboll. Till och med eleganten Thierry Henry drar på sig varningar lite då och då.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 november 2006, 16:50

M Corleone skrev:Det stämmer att särskilt filmningarna har ökat i Premier Leauge med utlänningarnas intåg, något som smittat av sig även på de brittiska spelarna som exempelvis Wayne Rooney. Sen vet jag inte direkt om utlänningarna är så mycket brutalare eller fulare i sin spelstil än vad spelare som Roy Keane, Martin Keown, Paul Scholes var eller är. Att som Gary Lineker gå igenom en hel karriär på toppnivå utan en varning eller utvisning tror jag inte är möjligt i dagens fotboll. Till och med eleganten Thierry Henry drar på sig varningar lite då och då.
Först vill jag framtona mitt ursprungliga syfte . :D
Att diskutera om brittiska fotbollsspelare i denna tråd var egentligen inte mitt syfte i denna tråd som egentligen var menad att diskutera vilka utländska spelare(ej födda på de Brittiska öarna) som har spelat i England eller Skottland.. Det är en liten sidospår om jag får komma med min tanke, jag känner till att antalet utvisningar och varningar har ökat i England under de senaste åren. Nu skall man inte ge de utländska spelarna skulden för det, visserligen har Henry som du skrev dragit på sig varningar. Men det finns spelare som knappast inte har spelat så mycket i England, Sven Ekner har jag för mig spelade i Charlton någon av säsongerna efter andra världskriget.

Innan 1978 var antalet utländska spelare få på de brittiska öarna, det fanns en eller annan, ett exempel är dansken Finn Dosing(släkt med bröderna Laudrup förresten) spelade för Dundee FC eller om det var den andra klubben i staden(Blev lite osäker på det). Såvitt vad jag vet gjorde han en del mål för sin skottska klubb och det danska landslaget under 1960-talet. Den polske legendaren Deyna spelade i några matcher för Manchester City

Det var efter 1978 som utländska spelare började bli vanligare, några av dessa har jag redan framtagit. Men det finns några andra som också är värda att ta med, Avi Cohen(Israel) spelade för Liverpool i början av 1980-talet, Didier Six(Frankrike) var en landslagman, spelade en del landskamper och spelade en handfull matcher för Aston Villa i mitten av 1980-talet. Age Hareide minns nog många också, norrmannen som spelade för Manchester City och Norwich City samt inte tala om Jesper Olsen som spelade för Manchester United. På en träning så gick Olsen upp i huvudnärkamp med Remi Moses, Moses(med eller utan avsikt) gav Olsen en armbåge så det blödde från ögat på honom. Umgänget med dåvarande managern Ron Aktinson gav mersmak som också gav utslag på att endast fyra spelare kom till hans avtackningsfest när han slutade som manager i klubben.

Stefan

M Corleone
Medlem

Inlägg av M Corleone » 24 november 2006, 17:51

Stefan Lundgren skrev:
M Corleone skrev:Det stämmer att särskilt filmningarna har ökat i Premier Leauge med utlänningarnas intåg, något som smittat av sig även på de brittiska spelarna som exempelvis Wayne Rooney. Sen vet jag inte direkt om utlänningarna är så mycket brutalare eller fulare i sin spelstil än vad spelare som Roy Keane, Martin Keown, Paul Scholes var eller är. Att som Gary Lineker gå igenom en hel karriär på toppnivå utan en varning eller utvisning tror jag inte är möjligt i dagens fotboll. Till och med eleganten Thierry Henry drar på sig varningar lite då och då.
Först vill jag framtona mitt ursprungliga syfte . :D
Att diskutera om brittiska fotbollsspelare i denna tråd var egentligen inte mitt syfte i denna tråd som egentligen var menad att diskutera vilka utländska spelare(ej födda på de Brittiska öarna) som har spelat i England eller Skottland.. Det är en liten sidospår om jag får komma med min tanke, jag känner till att antalet utvisningar och varningar har ökat i England under de senaste åren. Nu skall man inte ge de utländska spelarna skulden för det, visserligen har Henry som du skrev dragit på sig varningar. Men det finns spelare som knappast inte har spelat så mycket i England, Sven Ekner har jag för mig spelade i Charlton någon av säsongerna efter andra världskriget. Stefan
Förlåt, jag vet :) Jag kunde dock inte låta bli att nostalgisk över Arsenals laguppställning under första hälften av 1990-talet, helst nu sedan "Cashley" Cole och Sol Campbell lämnat klubben och klubben bara har två engelsmänn i truppen (Hoyte och Walcott).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 november 2006, 06:30

Det är det som kännetecknar många klubbar i Premier League nu, att det finns fåtal engelsmän, förut fanns det många skottar, walesare eller irländare, nu är ett fåtal icke-brittiska spelare vanligare.

PS:::Det gjorde inte så mycket, jag var bara lite rädd att du har missförstått mitt syfte eller nåt, inte det som du skrev. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Pata
Ny medlem

Inlägg av Pata » 16 mars 2007, 16:47

Två andra stjärnor från VM 1978 var polacken Deyna i Manchester City och argentinaren Tarantini i Birmingham.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 mars 2007, 15:55

I fotbolls-VM 1982 deltog bl a Didier Six för Frankrike, han skulle senare spela ett handfull matcher för Aston Villa.

Stefan

Skriv svar