Världshistorien mest onda och grymma kvinna?

Skriv svar
Bruce Foxton
Ny medlem

Världshistorien mest onda och grymma kvinna?

Inlägg av Bruce Foxton » 4 oktober 2006, 16:31

Vem anser du är världshistoriens mest onda och grymma kvinna? Ge gärna en liten motivering!

Själv har jag för tillfället inga egna förslag att bjuda på men jag ska försöka lista ut någon.

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 4 oktober 2006, 18:46

Min morsa eftersom hon ringde till Radiotjänst och angav att jag hade TV. :D

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 4 oktober 2006, 18:55

Om man inte skall snöa in på någon speciellt grym och rå lägervakt och behandla frågan med lättare hand så har väl få kvinnor ett så grundmurat blodigt rykte om sig som grevinnan Erzsébet Báthory på Csetje i Ungern (nuv Čachtice i Slovakien).

Bild

Mellan åren 1585 och 1610 skall hon ha dödat sammalagt 1 612 unga flickor för att med hjälp av deras blod bibehålla sin egen ungdom och attraktionskraft.

/ Probstner

Bruce Foxton
Ny medlem

Inlägg av Bruce Foxton » 4 oktober 2006, 19:55

SS-Aufseherin Irma Grese ("The Beatutiful Beast") tål att nämnas.

Så här skriver Wikipedia om henne:
Hon kunde skjuta eller piska ihjäl interner utan uppenbar orsak. Hon avgjorde även vilka som skulle sändas till gaskamrarna. I Auschwitz samarbetade hon med SS-läkaren Josef Mengele, medan hon i Bergen-Belsen stod under lägerkommendanten Josef Kramers befäl. Hon gjorde sig känd för att uppfinna nya tortyrmetoder, vilka hon med sadistiskt intresse utsatte interner för.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Irma_Grese

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 6 oktober 2006, 21:12

Bathory Erszebet är en solklar kandidat. Men hur står det till med Renaissance till 1800-tals härskarrinorna; "bloody" Mary, Mary Stuart, Elizabeth I (som var skyldig till många politiska mord samtidigt som den allmänna levnadstandarden i England var något av den lägsta någonssin under slutet av hennes regim), Katarina Jagellonica, Catherina di Medici, Katerina den Stora, Mary Of Orange, Isabella de Castilla.. De flesta av dessa var ju skyldiga till otagliga grymheter.

John Knox (Calvinistreformatorn i Skottland) protesterade och agiterade emot som han kallade "Kvinnornas Blodiga Regim" på 1500-talet, något han i princip hade rätt om att det fanns många mer eller mindre ondsinta kvinnliga härskare samtidigt i Europa, även om han målade upp bilden av kvinnliga tyrranerna i hans kontemporära Europa som svepskjäl för att bekämpa hans katolska nemesis Drottning Mary Of Stuart.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 2 november 2006, 17:53

Mao Zedongs hustru var inte speciellt trevlig hon heller, annars finns det ju ett antal romerska hustrur till kejsare, lite orientaliska prinsessor mfl. som ligger ganska bra till.

Skriv svar