Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 18 oktober 2006, 11:08

Jag kan tillägga till Martins inlägg att jag inte ens läste texten på engelska, så jag har ingen alls uppfattning om den. Hela inlägget var på engelska och därmed som sagt emot reglerna.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 19 oktober 2006, 02:46

Så kan man alltså enas om att reglerna är til för at gynna och effitivisera flödet av kunnskap och vetande. Lyckligtvis kommer ochså utgrävningarna i Bosnien att fortsätta för fullt kommande år, nu tycks frågan vara om offentliga institutioner innom arkelogi och historie borde engagera sig i utgrävningarna - ochså.

Gazija
Medlem

Osmanagic säger...

Inlägg av Gazija » 28 oktober 2006, 13:18

Fritt översatt från bosniska, finns i dagens tidningar.
" Nu är det inte längre frågan OM pyramider finns? Huvudfrågan idag är: hur snabbt kommer vi att gräva fram dem och vetenskapligt verifiera redan befintliga bevis. Sol pyramiden är hög ca 220 meter och det är största objektet byggt av människor innan 20-hundratalet. Månpyramiden är hög 190 meter och även den är större än Keops-pyramiden i Egypten. Jag tror att om 2-3 år kommer hela världen att erkänna pyramidernas existens. Arbeten med underjurdiska tunnlar som föbinder alla tre pyramider kommer att fortsätta även under vintern."
"En del allmänheten och akademiker är skeptiska till pyramiders existens, men vi har ingen tid att bråka med dem, vi jobbar vidare."

Jag säger:
Det här:"vetenskapligt verifiera", är av största vikten för hela projektet, enligt min uppfattning. Har varit på plats nu i sommras. Någonting finns där. Utan tvekan. Huruvida är det pyramider eller inte för tiden visa. Enligt mig är det absolut inte naturligt. På vissa ställen kan det se så ut men på vissa absolut inte. Tittar man då på det hela i en sammanhang så kommer man fram att det är någonting. Pyramid, nåt annat...???. Problemet är att det så himla stort och jag hade träningsvärk dagen efter bara för att jag klätrat upp till både sol och månpyramiden så därför har Osmanagic & Co. inriktat sig på att gräva fram så mycket som möjligt. Den vetenskapliga bevisningen kommer väl i senare skede. Hoppas jag.

herulen
Medlem

Re: Osmanagic säger...

Inlägg av herulen » 28 oktober 2006, 17:04

Gazija skrev: "En del allmänheten och akademiker är skeptiska till pyramiders existens, men vi har ingen tid att bråka med dem, vi jobbar vidare."

Någonting finns där. Utan tvekan. Huruvida är det pyramider eller inte för tiden visa. Enligt mig är det absolut inte naturligt.

Den vetenskapliga bevisningen kommer väl i senare skede. Hoppas jag.
Alltså, om man påstår någonting måste man kunna bevisa att det är så. Det är inte de tveksamma som ska bevisa motsatsen. Därför ställer jag frågan. På vilket sätt hävdar du att någonting finns där? Exakt vad tyder på detta? Förbises detta så ställer jag följande fråga till dig: jag drömde för ett år sedan att jag flög F18 hornet. Betyder det i så fall att jag kan titulera mig som amerikansk stridspilot?

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 29 oktober 2006, 18:33

Vad rolig du är herulen. :D
Men någon komiker karriär får du nog glömma.
Din ironi, sarkasm, eller vad man nu vill kalla detta, i ditt snack om F-18 och amerikanska stridspiloter vill jag inte kommentera.
Nu till din fråga:
På vilket sätt hävdar du att någonting finns där?
Och:
Alltså, om man påstår någonting måste man kunna bevisa att det är så.

För det första har jag ingen skyldighet att bevisa till dig, eller någon annan, någonting. Men jag har rätt att säga det jag vill säga. Sedan om du tror att det som jag har sagt är inte sant dvs. att jag har fel eller t.o.m. ljuger, då får du SJÄLV bevisa detta.

I mitt inlägg översatte jag det som Osmanagic har sagt. Sedan skrev jag lite om mina tankar runt det hela. Till skillnad från dig, och de flesta andra här på forumet, så har jag varit PÅ PLATS och sett på saker och ting MED EGNA ÖGON. Därav mitt rätt att dra egna slutsatser.

Om du läser mitt inlägg en gång till, och gör det ordentligt den här gången, så kommer du att se att det står så här:
Har varit på plats nu i sommras. Någonting finns där. Utan tvekan. Huruvida är det pyramider eller inte för tiden visa.

Så kära stridspiloten herulen, jag säger inte att det ÄR pyramider utan jag säger att min uppfattning är att någonting finns där. Visst har jag rätt att skriva om egna uppfattningar eller...? Det är kanske bäst att skriva det du kommer att gilla. :D

Jag har bott i centrala Bosnien innan kriget 92-95. Jag har varit med vid olika utgrävningar, dock inte arkeologiska :D
När mitt hus byggdes så grävde man först 3,5 meter på djupet i en mindre berg. Det enda vi hittade var jord och vanliga stenar som inte på något sätt liknar de som du kan se på bilder från "pyramid" utgrävningar. En större väg har byggts genom min stad och jag har sett en massa jord som fick fraktas bort. Flera tunnlar har sprängts på den vägen och även där hittade man inga fina fyrkantiga stenar staplade bredvid eller på varandra utan stora stenblockar utan någon speciell form eller utseende. Det jag vill säga är att det som finns på sol och mån "pyramiden" är ingen vanlig syn i mitt hemland som många här på forumet har försökt inbilla oss.
Därför har jag rätt att säga, utan att bevisa för dig, att någonting finns där. Ju mera tiden går desto synligare "någonting" kommer att bli. Till slut när "någonting" blir helt synligt kommer den att heta pyramid, medeltida stad, eller vad det nu blir. Men jag är säker på att "någonting" inte kommer att bli "ingenting".

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 29 oktober 2006, 19:47

Gazija skrev:Vad rolig du är herulen. :D
Men någon komiker karriär får du nog glömma.
Din ironi, sarkasm, eller vad man nu vill kalla detta, i ditt snack om F-18 och amerikanska stridspiloter vill jag inte kommentera.
Nu till din fråga:
På vilket sätt hävdar du att någonting finns där?
Och:
Alltså, om man påstår någonting måste man kunna bevisa att det är så.

För det första har jag ingen skyldighet att bevisa till dig, eller någon annan, någonting. Men jag har rätt att säga det jag vill säga. Sedan om du tror att det som jag har sagt är inte sant dvs. att jag har fel eller t.o.m. ljuger, då får du SJÄLV bevisa detta.

I mitt inlägg översatte jag det som Osmanagic har sagt. Sedan skrev jag lite om mina tankar runt det hela. Till skillnad från dig, och de flesta andra här på forumet, så har jag varit PÅ PLATS och sett på saker och ting MED EGNA ÖGON. Därav mitt rätt att dra egna slutsatser.

Om du läser mitt inlägg en gång till, och gör det ordentligt den här gången, så kommer du att se att det står så här:
Har varit på plats nu i sommras. Någonting finns där. Utan tvekan. Huruvida är det pyramider eller inte för tiden visa.

Så kära stridspiloten herulen, jag säger inte att det ÄR pyramider utan jag säger att min uppfattning är att någonting finns där. Visst har jag rätt att skriva om egna uppfattningar eller...? Det är kanske bäst att skriva det du kommer att gilla. :D

Jag har bott i centrala Bosnien innan kriget 92-95. Jag har varit med vid olika utgrävningar, dock inte arkeologiska :D
När mitt hus byggdes så grävde man först 3,5 meter på djupet i en mindre berg. Det enda vi hittade var jord och vanliga stenar som inte på något sätt liknar de som du kan se på bilder från "pyramid" utgrävningar. En större väg har byggts genom min stad och jag har sett en massa jord som fick fraktas bort. Flera tunnlar har sprängts på den vägen och även där hittade man inga fina fyrkantiga stenar staplade bredvid eller på varandra utan stora stenblockar utan någon speciell form eller utseende. Det jag vill säga är att det som finns på sol och mån "pyramiden" är ingen vanlig syn i mitt hemland som många här på forumet har försökt inbilla oss.
Därför har jag rätt att säga, utan att bevisa för dig, att någonting finns där. Ju mera tiden går desto synligare "någonting" kommer att bli. Till slut när "någonting" blir helt synligt kommer den att heta pyramid, medeltida stad, eller vad det nu blir. Men jag är säker på att "någonting" inte kommer att bli "ingenting".

Det råder åsiktsfrihet i Sverige, så också här på skalman. Men nu är det inte det vi talar om utan om graden av trovärdighet. Här på denna sajt samlas vi som har en nästan sjuklig böjelse för historia. Alla är vi dock unika individer där var och en har sina erfarenheter och värderingar. Du själv nämner din bosniska anknytning och vad du uträttat och upplevt där. Det kan i och för sig vara intressant, men för att inte en anarki av åsiktspladder ska råda så finns det emellertid vedertagna kriterier för hur man diskuterar kring ämnet historia. Grundregeln är att det man säger ska vara empiriskt underbyggd, väl argumenterad och källkritiskt. Man kan alltså inte ha sin egen åsikt som källa om en historisk lämning. Du avfärdar detta, därav jämförelsen med min dröm, dvs. att var och en kan påstå typ vad som helst. Europas blodiga förflutna är bl.a. ett resultat av detta. Man lärde sig att detta var ett fruktansvärt misstag. Det ledsamma är att många i Bosnien – framför allt dess media – nu verkar vara stolta över det som vi lämnat bakom oss: att nationalromantik ska gå före sund och kritisk diskussion med konkreta fakta.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 30 oktober 2006, 00:30

Återigen: Jag påstår INTE att det är pyramider och därför kan inte presentera några bevis för dig. Har inte heller rätt kunskap om området för att yttra sig ytterliggare i denna fråga. Man kan inte begära av en 30-årig butikchef att bevisa pyramidens existens eller? :D
Det som jag har sagt, och står bakom detta, är att det finns NÅGONTING där. Detta påstående baseras på faktumet att jag har varit på plats och klätrat som en apa mellan olika sonder på de två enorma "pyramidliknande" bergen just för att få en klarare bild och bättre uppfattning om det hela. Dessutom känner jag tillräckligt bra mitt hemland att kunna påstå att man kan inte ta en spade och gräva varthelst och närhelst och få fram sådana fina stenar staplade på varandra eller placerade bredvid varandra. Det går inte, prova själva så får ni se. :D
Så vad "någonting" är får tiden visa.
Och återigen understryker jag det som jag sagt:
Det här:"vetenskapligt verifiera", är av största vikten för hela projektet, enligt min uppfattning.
Nu får Osmanagic & CO. ta sig an uppgiften att analysera och verifiera (VETENSKAPLIGT) sina resultat om de vill att det här projektet skall tas på allvar även utanför Visoko.
I annat fall blir det här ett lokal projekt som kommer att pågå tills intresset svalnar helt.
Nu har de fått uppmärksamhet så det är nu det gäller. Upp till bevis.
Vintern är perfekt för detta. Man kan inte gräva på pyramider längre och jobbet med tunnlar kan skötas av några personer. Det behövs knappast flera tusen frivilliga för detta.
Och till slut:
Det här är ett PRIVAT projekt. Osmanagic har fått för sig att det är pyramider och får gräva fram dem och bevisa detta med egna medel och skicklighet.
Staten Bosnien Hercegovina STÅR INTE bakom detta men sätter inte käppar i hjulet heller. Taktiskt gjort. Visar det sig att det är pyramider kommer Osmanagic att få hedersmedalj eller något liknande och staten kommer att tjäna pengar på detta med all turism och annat som medföljer. Visar det sig att det är inte pyramider så får Osmanagic skämmas och fly tillbaka till USA (om han undkommer arga och besvikna Visoko-bor :D ) medan staten kan rentvå sina händer med hänvisning att de har inte stått bakom detta vansinne. :D
Det har ingenting med nationalromantik att göra som du säger. Visst har projektet fått mycket uppmärksamhet i början och många har varit mycket optimistiska men efter första euforin har man insett att det här kommer att ta tid och att det krävs en hel del att göra för att bevisa för världen att de två bergen är verkligen pyramider. Så just nu är ställningen i Bosnien följande, bland vanligt folk: (Enligt några internet-sajter)
30% tror inte att det finns någonting av värde där,
50 % är avvaktande och följer upp det hela i väntan på konkreta bevis,
10 % litar blindt på att det är pyramider,(troligen boende i Visoko :D )
10% vet inte överhuvudtaget att utgrävningar pågår.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 oktober 2006, 07:13

Gazija skrev:Återigen: Jag påstår INTE att det är pyramider och därför kan inte presentera några bevis för dig.
Intet nytt, alltså.
Gazija skrev:Det som jag har sagt, och står bakom detta, är att det finns NÅGONTING där.
Att där finns en rejäl kulle vet vi. Frågan är hur den kommit dit. Jag vet inte vilka poäng du förväntar dig få efter att ha varit där på plats. Du nämner "fina stenar staplade på varandra", men om de är samma j-a bumlingar vi sett på artonhundra fotografier så har du sannerligen inget nytt att komma med.
Gazija skrev:Så vad "någonting" är får tiden visa.
Tja. Det har ju inte funkat hittills.
Gazija skrev:Nu får Osmanagic & CO. ta sig an uppgiften att analysera och verifiera (VETENSKAPLIGT) sina resultat om de vill att det här projektet skall tas på allvar även utanför Visoko.
Att Osmanagic och hans drömtydargäng diskvalificerat sig från vilka rumsrena sammanhang som helst torde ha framgått, om du så bara läst några sidor av denna tråd. (Anlita folk från påhittade institut, ljuga ihop rekommendationer, förfalska rapporter, utöver de genanta skriverierna om galaktiska maya-motorvägar, eller hur orden nu föll.)
Gazija skrev:I annat fall blir det här ett lokal projekt som kommer att pågå tills intresset svalnar helt.
God sammanfattning.
Gazija skrev:Det har ingenting med nationalromantik att göra som du säger.
Visst går det att skramla fram pyramid-drömmare från hela världen, men att deras antal stiger mycket dramatiskt när man närmar sig Balkan kan väl inte vara en ren slump.

Gazija
Medlem

Inlägg av Gazija » 30 oktober 2006, 13:42

Gazija skrev:
Så vad "någonting" är får tiden visa.
Hexmaster skrev:
Tja. Det har ju inte funkat hittills.
Jag vet inte vad förväntade du dig egentligen? Att på några månader gräva upp en 200 m hög berg och visa dig en pyramid eller? Frivilliga är så hjärtligt välkomna så det är kanske dags att börja planera nästa semester i Bosnien om du så gärna vill ha snabbare resultat. :D
Gazija skrev:
Det har ingenting med nationalromantik att göra som du säger.
Hexmaster skrev:
Visst går det att skramla fram pyramid-drömmare från hela världen, men att deras antal stiger mycket dramatiskt när man närmar sig Balkan kan väl inte vara en ren slump.
Menar du att vi balkan-bor är dummare och mera lättlurade än t.ex. norden-bor eller svenskar?
Låt oss säga att en Sven Svensson har hittat en pyramidliknande kulle någonstans i Sverige och kommit med påståendet att det är en pyramid. Skulle då ALLA svenskar tro att det är inte sant? Skulle det då ändå finnas fler pyramid-drömmare i Bosnien än t.ex. i Sverige eller Norge?

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 6 november 2006, 01:57

Vår käre vän Osmanagic är ovanligt tyst nuförtiden. Undrar vad det kan bero på? Sommarsäsongen är över så det kryllar inte längre av turisterna i Visoko. Han tycker nog att det inte längre är nån idé med marknadsföring. Nu får vi vänta tills mars-maj innan han "upptäcker" nåt nytt.
Jag undrar bara en sak - i slutet av juli påstod han sig ha hittat en "ingång" till en av "pyramiderna". Varför blev det plötsligt så tyst om saken? Herregud, hur lång tid måste det ta för att de ska ta sig igenom "öppningen"?

Btw - Bosnien har efter 20 långa år återigen fått besök av en gammal vän, den mexikanske "arkeologen" Salinasa Pricea. Han blev känd på 80-talet när han kom med teorin att staden Troja egentligen låg i Gabela (sydöstra Bosnien, nära adriatiska kusten). För nån vecka sen kom han, som sagt, återigen till Bosnien för att fortsätta "forskningen" och för att marknadsföra en ny bok som stödjer hans teori.

Troja, pyramiderna, mänsklighetens vagga.. Det är bäst för nästa äventyrare som besöker Bosnien att han/hon hittar Atlantis nånstans djupt inne i Bosniens skogar. Annars blir det här svårt att knäcka. Osmanagic och Salinasa har satt ribban högt.

P.S. Det mest ironiska jag läst på länge var när Salinasa anklagade Osmanagic för att vara amatör med uttalandet: "Alla vet ju att det inte finns några pyramider i Bosnien".

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 6 november 2006, 13:19

Vår käre vän Osmanagic är ovanligt tyst nuförtiden. Undrar vad det kan bero på?
Troligen beror det på att du inte tittat eller lysnat efter. Försök den her;
http://www.bosnianpyramid.com/index_files/News.html

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 14 november 2006, 06:03

Hej.

Jag sitter för närvarande i Orlando, USA. Jag hade egentligen inte tänkt lägga några mer inlägg innan några som helst "bevis" eller riktiga bevis framförts, men som den här tråden har utvecklat sig så ber jag återigen att få säga några ord.

Gazija skrev:
Jag vet inte vad förväntade du dig egentligen? Att på några månader gräva upp en 200 m hög berg och visa dig en pyramid eller?
Jag skulle tro att du har missuppfattat vad de flesta menar.
Man har redan från utgrävningsteamet skrikit ut att det ÄR pyramider, men var är bevisen?

Det KANSKE finns pyramider, men det är inte vetenskapligt godtagbart att skrika ut resultat utan oklanderliga bevis.

Jämför läkemedelsbranschen om du vill, om ett företag skapar ett placebo - och skriker ut att det är lösningen på all värk i hela världen... Tror du då att denna "medicin" skulle få säljas på marknaden? Precis på samma sätt är det med vetenskapliga resultat - utan bevis är inget bevisat!

Sen om det finns saker på kullarna i Bosnien, tja, det borde det finnas med tanke på hur länge området varit bebott! Men det bevisar föga att det är pyramider. Vad de än hittar är det intressant - men man ska återigen inte skrika ut resultat utan bevis. Teorier är en sak, och de behåller en forskare bäst för sig själv eller inom en grupp kollegor - tills de är bevisade eller motbevisade.

Som många tidigare hävdat så ligger bevisbördan alltid på den som lagt fram ett påstående - i det här fallet är det upp till utgrävningsteamet att bevisa att det är pyramider, 12000 år gamla och allt annat man hävt ur sig. Innan det är bevisat skall man enligt god forskarsed - på ren svenska - hålla käft.

Menar du att vi balkan-bor är dummare och mera lättlurade än t.ex. norden-bor eller svenskar?
Låt oss nu inte ta en sväng till med den sleven mina vänner. The Ghost har redan lååångt tidigare i tråden försökt.

Nationalromantik, oavsett var eller hur den uppstår - har historien oftast uppvisat vara, låt oss säga, minst sagt dumt.
Sen om det sker i Sverige, Tyskland eller på Balkan, spelar mindre roll.
Man ska vara stolt över sin historia, men man ska INTE hitta på en bakgrund eller historia för en nation eller folkslag!

Det är precis det som det finns tendenser åt i utgrävningsprojektet. Pyramider, civilisationens vagga, atlantis-tankar... Innan något är bevisat har det inte hänt/finns det inte.

Men det Bosniska pyramidprojektet är inte ensamt om att ha sådana tankar, men de är likväl inte bra... Eller ska man kanske tro på att Svenskarna är direkta ättlingar till atlantiderna, så som hävdats? Eller ska man tro på hitler-tysklands tankar kring germaners rätt till överhöghet?
Jag påstår INTE att det är pyramider och därför kan inte presentera några bevis för dig. Har inte heller rätt kunskap om området för att yttra sig ytterliggare i denna fråga.
Det är lite grann samma ställningstagande som "The Ghost" har/hade - dvs att presentera andras teorier och ibland rena dumheter - utan att kunna undanbygga diskussionen med egna vetenskapliga grundstenar. Hur ni då kan så in absurdum försvara dessa teorier går mig förbi. Det ni då gör är att helt enkelt nedgradera detta forum till en annonstavla för utgrävningsteamet.

Ni hävdar ofta att det inte räcker med bilder för att kunna se om det är pyramider eller ej, eller om stenarna är naturliga eller inte.
Detta ställningstagande förstår jag inte heller, då vore det ungefär samma sak som att säga att ni inte tror att en hund på en bild är en hund, om ni inte varit framme och klappat på just den hunden? Eller ännu bättre kanske, DNA testat den?

För alla med lite akademisk bakgrund (och inte ivrigt hejar på utgrävningsteamet) står det klart att utgrävningsteamet inte använder vetenskapligt godkänd metodik, arbetssätt eller akademisk renhet. Bara detta är, om jag får använda en fotbollsmetafor, läge för ett rött kort.

Nog nu, och jag tänker inte inblanda mig i sandlådefasoner.
Vetenskap mina vänner, är vetenskap. Tro och önskningar är något helt annat.
Men hittar man BEVIS för påståendena, då skall jag både applådera och gratulera.

MVH

OldCode

Dinci
Ny medlem

Inlägg av Dinci » 11 december 2006, 20:44

Heej folk!
Så här e dt, själv så är jag bosnie och man kan kanske tro att det är därför som jag STÖDJER Osmanagic meen så är det inte. Jag går i 3:e ring och gör ett projektarbete om just detta. Det innebär att jag inte är så jättekunnig inom området, men jag jobbar på detta så har väldigt mycket information.
För det första så har jag varit på plats, å det ser ut som en pyramid. Iofs så SER det bara ut, behöver inte nödvändigtvis vara det. Jag har även pratat med Osmanagic och fått en intervju av honom då han berättade bl.a. lite om hur allt började, hur de forskar och hur utlandet ser på detta.
Det finns många bevis och alla finns på Osmanagics hemsida. Det skulle vara bra ifall ni själva läste eftersom jag kan ha lite svårt att översätta från bosniska utan hjälp, but i'll give it a try.
1. Geomtrin är typisk för en pyramid (PRAVILNA GEOMETRIJA PIRAMIDA ), det har man visat genom olika bilder, bl.a. satelitbilder.
2. De fyra PYRAMIDSIDORNA överrensstämmer perfekt med de fyra vädersträcken, vilket är också typiskt. ( ORIJENTACIJA PREMA STRANAMA SVIJETA )
3. En analys ( TERMALNA ANALIZA) som bekräftar de första två punkterna. Den har även visat att den har inte typisk nedkylning för en "berg" utan för en "konstgjord struktur" som är byggd av ett visst sort material, som har tunnlar osv.
4. ( GEOLOSKO-SEDIMENTOLOSKA ANALIZA ) Utgrävningarna; "trappstegsdesignen", stenblocken osv.
5. ( GEODETSKA ANALIZA TOPOGRAFSKE MAPE ) Terasserna som tyder på trappstegsformen.
6. ( DETEKCIJA LINEARNIH ANOMALIJA ) Ett datorprogram som analyserat olika uppgifter och kommit fram till att sidovinklarna är 45 grader. (Där kommer geometrin in i bilden igen.)
7. ( FLUVIJALNA GEOMORFOLOGIJA ) En analys som visar (IGEN) att det är en "konstgjord struktur".
8. ( SATELITSKA RADARSKA ANALIZA ) Ännu en analys som gjord mha en satelit (Radarsat).
9. (JEDNAKOSTRANICNI TROUGAO TRI GLAVNE PIRAMIDE) De tr "huvudpyramiderna" bildar en liksidig triangel med varandra (60 grader).
10. ( ARHEOLOSKO-GEOLOSKI DOKAZI: KAMPANJA IZ 2006. GODINE ) Bevisen som man fick genom fler utgrävningar.
11. (ARHEOLOSKI DOKAZI IZ PODZEMNIH TUNELA) Tunnlarna.

Ni får ursäkta översättningen. För de som inte tycker att detta är tillräckligt, vilket det borde vara eftersom ni inte är arkeologer eller liknande, kan besöka någon utav hans hemsidor.
Och för de som tycker att Semir Osmanagic inte är kunnig eller "amatör", det finns även svar till sådana på hans hemsida. Men to mig, vi har gott om sådana människor och tom de som kallar sig forskare, i Bosnien. Fast Semir har knäckt de totalt :lol:

Ni säger att det räcker inte med att man har varit på plats. Well, det kanske det inte gör, men det är mycket lättare att komma fram till en vettig slutsats där en från era datastolar i SVERIGE. Eller hur? Då tycker jag att ni som inte är pålästa eller varit där har rätt att dra slusatser eller vara sarkastiska för den delen.
Ni vill ha vettiga bevis till att pyramiderna existerar och klagar på att man inte kommit med några hela tide; dåså, nu har ni ett par, och ALLA bevisen finns på nätet.
Ni kan inte påstå att Osmanagic är en amatör eftersom han har mer utbildning än alla ni tillsammans.Vidare har Semir besökt en massa pyramider och varit med om många olika utgrvningar, så man borde bekanta sig med hans referenser innan man drar några slutsatser. Han vill inte heller tjäna på detta, som vissa menar eftersom han skrivi åtta böcker. Han har inte tagit en enda mark och han tänker inte göra det heller. Hans böcker kan man även GRATIS läsa på http://www.alternativnahistorija.com

Jag kan komma med mycket mer men ni får bekanta er med ämnet och sedan diskutera allvar istället för att göra det på dättet som ni gör det på.
Därför, bosnier är inte dumma eller lättlurade, utan de som tror på detta går bara på fakta och bevis som finns tillgängliga.
Ha dt!
// Dina

Jens Yde
Medlem

Kugle i Bosnien

Inlägg av Jens Yde » 11 december 2006, 21:20

Old Cod e stod længe til at have det sidste ord med indlæg nummer 1001.

Han fik ikke det sidste ord. Nu må vi spørge/fråga den nye unge student, om der er nyt om stenkuglerne/stenbollarna i Bosnien. Er de menneskeskabte? Er kuglerne kæmpemæssige kopier af dyrs ekskrementer? Er der nyt i sagen?

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 11 december 2006, 22:59

Hej.

Jens Yde skrev:
Old Cod e stod længe til at have det sidste ord med indlæg nummer 1001.
Hmmm, jag vet inte riktigt vad du försöker säga med detta.. men jag lägger mig iallafall i igen...

Hmm, här har vi alltså en 3:e åring på Gymnasiet som säger sig vara övertygad om att det finns pyramider i Bosnien, enbart genom att han tror på vad som skrevs på mer eller mindre seriösa hemsidor.

Men, frågan jag ställer mig är denna: Kan du förstå hur dessa "bevis" har skapats?
Är du insatt i de dataprogram som "tolkat" fram "bevisen"? - För isådanafall borde du veta att det INTE är dataprogrammen som själva tolkar, utan de parametrar som MÄNNISKORNA stoppar i ekvationerna. På samma sätt kan man utan tvekan bevisa att vitt är svart, och svart är vitt. Att några vinklar är räta bevisar ingenting!

Kan du tolka den geologiska och arkeologiska information på ett adekvat vetenskapligt sätt? DVS: har du specialkunskaper inom geologi, historia, arkeologi, geoteknik och byggnadsteknik som gör att du kan dra dessa slutsatser själv - med vetenskaplig bakgrund?

Det som skriks ut av utgrävningsteam och troende är inte BEVIS, utan indicier och fria tolkningar utan värdegrund. Jag förstår inte varför detta tydligen är så svårt att inse?
Jag repeterar - Det finns INGA BEVIS för Bosniska pyramider.

Om du läser igenom tråden kommer du få mycket information som skjuter "bevisen" i sank.

Märk väl också, att det inte är enbart vi här som är skeptiska - människor runt om på hela jorden har insett det ovetenskapliga i vad de håller på med där nere...
Men det klart - det är väl lockande att tro på det otroliga.

Om "bevisen" nu är så övertygande - varför har inte historieböckerna redan skrivits om? Varför lär inte de akademiska lärosätena jorden runt ut dessa nya rön och bevis? - Det beror på att det inte finns några bevis...

Men jag tror säkert du kan få MVG för ditt arbete, och detta trots att du sväljer allt som utgrävningsteamet säger utan tvekan. Detta pga att det på gymnasiet oftast inte finns lärare som är alltför vetenskapligt inriktade eller kunniga i alla frågor.

Jag själv skrev en gång i tiden en 115 sidig uppsats om Husqvarna Vapenfabriks motorcykeltillverkning mellan 1903-1965 som examensarbete i gymnasiet - och fick tillbaka det med högsta betyg, med motiveringen att läraren ej kunde rätta sakinnehållet.
Jag tror att nåt liknande kan hända för dig.

Läs igenom det vetenskapliga som framkommit i denna tråd, det är väl det rådet man kan ge nytillkomna likväl som gamla i denna tråd.

Därmed nog för nu.

MVH

OldCode[/quote]

Skriv svar