Kort världshistoria, unviersitetsnivå

Skriv svar
newbie75
Medlem

Kort världshistoria, unviersitetsnivå

Inlägg av newbie75 » 23 oktober 2006, 16:45

Hej!

Jag ska snart ta mig an en A-kurs i historia på universitetsnivå och är därför intresserad av en kort bok som täcker hela världshistorien i ett svep. Helst då en bok som behandlar orsak-verkan mer än faktiska händelser och personer. Dvs tex är jag inte så intresserad om Alexander den stores militära talang och kvalleri utan snarare om Alexanders påverkan på historien dvs hellenism osv osv, ja ni förstår kanske vad jag menar.

Vad som finns är ju givetvis gymnasieböcket, ala "perspektiv på historien" som egentligen täcker vad jag menar, men här ligger ju "nivån" i många fall för lågt.

Så vad jag söker är en bok över alla tider, som behandlar sambandet mellan tider, men samtidigt får den inte vara tjock, alltså helst mindre än 3-400 sidor och givetvis gärna på svenska. Tex fungerar det inte med bra böckers världshistoria som är på vad... cirkus 15000 sidor :)

Vad rekommenderar du?

Tacksam för svar!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 oktober 2006, 17:03

Concise´s World history i fickformat är användbar, kan inte hela titeln utantill, men den innehåller historiska kartor.....Bra hjälpmedel för historiska studier, själv använde jag dessa två volymer när jag läste på A-nivån på historiska institutionen(Uppsala universitet), men vi skulle läsa runt 4 000 sidor på en termin.

Stefan

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 17:30

David S Landes har skrivit en bok i ekonomisk historia som heter något i stil med "Nationers fattigdom och välstånd" som iofs tar sin utgångspunkt i den ekonomiska historien. Men den ger en god genomgång.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 oktober 2006, 17:36

Lite tjockare än 400 sidor, men Clive Pontings World History - A new perspective täcker upp i stora drag allt inom den mänsliga historien från apor till napoleonkrigen (och en bit efter det, antar jag). jag har den själv som kurslitteratur,och även om det är lite jobbigt med all engelska ibland, är den mycket bättre än vissa andra böcker jag har...

newbie75
Medlem

Inlägg av newbie75 » 23 oktober 2006, 17:56

Tusen tack för tipsen, jag ska kolla upp dom redan ikväll!

Kanske ska förtydliga litegrann, vad jag vill undvika är böcker med politiska och aktörsperspektiv dvs krig, kungar och erövringar. Jag är istället intresserad av mer strukturella perspektiv, som idehistoria, orsak-verkan, varför blev det si och så, vad förändrade egentligen tid 1 för tid 2 ehh osv. Uttrycker jag mig nu vettigt? Eller ni kanske förstår i alla fall :)

Stivne
Medlem

Inlägg av Stivne » 23 oktober 2006, 18:19

Då tycker jag Landes bok är alldeles ypperlig för dig, behandlar orsak och verkan samt strukturella förändringar i samhället sett över tid. Likaså behandlar den ekonomisk organisation under olika perioder, något som i allra högsta grad inverkar på historiens utveckling.Inte alls mycket om kungar.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 23 oktober 2006, 19:57

newbie75 skrev:Kanske ska förtydliga litegrann, vad jag vill undvika är böcker med politiska och aktörsperspektiv dvs krig, kungar och erövringar. Jag är istället intresserad av mer strukturella perspektiv, som idehistoria, orsak-verkan, varför blev det si och så, vad förändrade egentligen tid 1 för tid 2 ehh osv.
Om vi bortser från att den fokuserar mest på de delar av världen som har haft mer direkt påverkan på västvärlden (vilket säkert täcker 99% av vad som berörs på A-kursen i historia ...), tycker jag det du beskriver här verkar stämma bra in på den förträffliga boken Western Civilization - Ideas, Politics & Society av Perry, Chase, Jacob m fl (Houghton Mifflin, 6:e upplagan är från 2000, men det finns säkert någon nyare). Den sätter in världshistorien (utom mer avlägsna världsdelar) från stenåldern (mycket kortfattat) via antikens kulturer (Mesopotamien, Egypten, Israel, Grekland, osv), reformationen och revolutionerna till nutiden (sista kapitlet handlar om utvecklingen efter 1989) i väven av samband med tankeströmningar, religioner, ideologier, vetenskap och konst, eller för att citera förordet: "[W]e have striven to interpret and to synthesize in order to provide students with a frame of reference with which to comprehend the principal events and eras in Western history".

Visserligen omfattar den drygt dubbelt så många sidor som du beställde, men å andra sidan är den både väl strukturerad och överskådlig, och innehåller dessutom gott om bilder, fördjupningsessäer, vidareläsningstips och "review questions", så själva texten är inte fullt så lång och det är ganska lätt att avgöra vilka delar som kan kännas mer relevanta att läsa och vilka man vill hoppa över (om man nu inte orkar läsa hela ...). :)

newbie75
Medlem

Inlägg av newbie75 » 23 oktober 2006, 22:22

Framförallt Landes bok imponerade, hann i och för sig bara läsa till tidig medeltid men väldigt intressanta tankar runt vad feodalism och andlig/värdslig maktkonflikt egentligen innebär osv. Tack för tipset! Dom andra böckerna måste jag kolla närmare i under veckan.

Western Civilization boken låter väldigt intressant, den ska jag kolla in imorgon.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 oktober 2006, 16:29

Nu har jag den exakta titeln på de boktipset som jag angav i första inlägget som jag skrev.

The Penguin(bokförlaget)

Atlas of World history
Två volymer

Stefan

newbie75
Medlem

Inlägg av newbie75 » 24 oktober 2006, 16:55

Stefan; jag trodde du menade "the times concise atlas of the world history", som var en direkt motsats mot vad jag eftersökte. Dock har jag svårigheter att hitta "Atlas of World history", det finns ingen författare?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 oktober 2006, 17:31

Herman Kinder och Werner Hilgemann har skrivit "Atlas of world history"(bokförlag The Penguin)
Såvitt vad jag känner till så har det kommit ut nya utgåvor, men är osäker på om det är samma förlag.

Concise har också ett uppslagsverk i historia har jag för mig, har den boken hemma, men det var drygt ett år sedan som jag senast läste den.

Stefan

newbie75
Medlem

Inlägg av newbie75 » 25 oktober 2006, 21:28

Tack tack Stefan, den var mycket bra!

bandykullan
Medlem

Inlägg av bandykullan » 25 oktober 2006, 23:00

Själv gillade jag McKays A history of world societies som jag hade som huvudbok i världshistoria när jag läste historia A. Går verkligen igenom hela världen, en hel del bakgrund och dessutom faktarutor med fördjupningar. Beroende på var du ska läsa kan den nog tänkas finnas med på kurslitteraturlistan.

newbie75
Medlem

Inlägg av newbie75 » 27 oktober 2006, 18:01

Mckey gillar jag dock inte, alldeles för mycket politik, krig och kungar och där författarna stoppar in strukturella förändring på ett krystat sätt utan att egentligen förklara sambanden. Men det är bara min åsikt!

Jag vill verkligen tacka för all hjälp, men finns det samma typ av böcker om den svenska historien? Dvs från kristnandet runt 1000t tills idag? Alltså en kortare bok om sveriges historia utifrån ett strukturellt perspektiv som svarar på frågor som varför händer det och vilka effekter får det. Istället för som så ofta det ständiga tjatet om exakt vad som händer, och exakt när det händer osv.

Tusen tack för all hjälp!

Skriv svar