Sista tyska anfallet västerut?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Sista tyska anfallet västerut?

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 oktober 2006, 11:39

Kort fråga. Var Ardenneroffensiven den sista stora offensiven västerut eller förekom det några andra större operationer efter december 1944?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Inlägg av Morgan » 20 oktober 2006, 11:43

Författaren under pseudonymen Johann Voss omnämner en offensiv operation i mars 1945 i sin bok Soldat i Waffen-SS, men om det var en stor operation vet jag inte. Under denna operation tillfångatogs han av amerikanarna.

Morgan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 oktober 2006, 14:09

Operation Nordwind skedde väl efter Ardenneroffensiven tror jag?

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem

Inlägg av Panaka » 20 oktober 2006, 16:52

har för mig det var en halvhjärtat offensiv underslut dagarna av kriget för att få över så många som möjligt över elba, för att inte hamna i rysktfångenskap

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2006, 19:35

Operation Nordwind brukar anses som den sista riktiga offensiven. Den gick av stapeln nyåret 1944-45, men misslyckades p.g.a. bristande resurser, svaga förband, dåliga kommunikationer och amerikanskt motstånd.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Operation Nordwind

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 20 oktober 2006, 19:42

Ang. operation "Nordwind":

1. Wikipedia blir bara bättre o bättre vad gäller militärhistoria, kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nordwind

2. En vän till "Johann Voss" hette Wolf Zoepf (verkligt namn!) och skrev en bok om "Nordwind" i detalj. Kan varmt rekommenderas för den som är seriöst intresserad av "Nord" eller taktiska dataspel etc. Boken heter Seven Days in January och presenteras med foton och kartor på dess förlags hemsida: http://www.aberjonapress.com/catalog/7dij/index.html

Mvh,

Lars

Feldwebel Otto
Utsparkad

Re: Operation Nordwind

Inlägg av Feldwebel Otto » 20 oktober 2006, 20:43

Lars Gyllenhaal skrev:Ang. operation "Nordwind":

1. Wikipedia blir bara bättre o bättre vad gäller militärhistoria, kolla: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Nordwind

2. En vän till "Johann Voss" hette Wolf Zoepf (verkligt namn!) och skrev en bok om "Nordwind" i detalj. Kan varmt rekommenderas för den som är seriöst intresserad av "Nord" eller taktiska dataspel etc. Boken heter Seven Days in January och presenteras med foton och kartor på dess förlags hemsida: http://www.aberjonapress.com/catalog/7dij/index.html

Mvh,

Lars
Jag vill minnas att även boken "Pansarchef under Rommel" av Hans von Luck innehåller skildringar av operation Nordwind, när von Luck var chef för ett av Pz-Lehrs Pzgren-regementen.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 20 oktober 2006, 22:18

B Hellqvist skrev:Operation Nordwind brukar anses som den sista riktiga offensiven. Den gick av stapeln nyåret 1944-45, men misslyckades p.g.a. bristande resurser, svaga förband, dåliga kommunikationer och amerikanskt motstånd.
Var denna offensiv på något sätt relaterad till den stora offensiven i Ardennerna eller var det en separat historia?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2006, 22:25

Nordwind var tänkt att följa upp Ardenneroffensiven genom en stöt i sydvästlig riktning, men det hela blev för lite och för sent. I övrigt kan jag bara hålla med om Lars rekommendation av Zoepfs bok.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Operation Nordwind

Inlägg av MD650 » 21 oktober 2006, 09:09

Feldwebel Otto skrev: Jag vill minnas att även boken "Pansarchef under Rommel" av Hans von Luck innehåller skildringar av operation Nordwind, när von Luck var chef för ett av Pz-Lehrs Pzgren-regementen.
När blev han det? Det var inte så att han hade det underställt sig?
:)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 21 oktober 2006, 11:11

Okej, så om jag förstår er killar rätt så skedde inga större tyska offensiv-försök efter januari 1945. Verkar ju rimligt. Men det sista stora tyska motanfallet överhuvudtaget då? Jag utgår från att det skedde på östfronten...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 21 oktober 2006, 12:23

Sgt 83 Pluton skrev:Okej, så om jag förstår er killar rätt så skedde inga större tyska offensiv-försök efter januari 1945. Verkar ju rimligt. Men det sista stora tyska motanfallet överhuvudtaget då? Jag utgår från att det skedde på östfronten...
Offensiven vid Balatonsjön i Ungern var nog den sista 'allvarligt menade'. Annars gäller ju General Walther Wencks's stöt för att 'undsätta Berlin' i slutet av april 1945 med den 12:e Armén. På vilken Hitler och bunkergänget förgäves väntade...Klockan hade redan slagit 12. Det bästa den 12:e kunde åstadkomma var att delar av General Busses's 9:e Armé - kunda undkomma ryssarna genom en skapad korridor västerut. Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Operation Bodenplatte, nyårsdagen 1945!

Inlägg av Stilleben » 21 oktober 2006, 16:44

Förutom angreppet till lands av "Operation Nordwind" från nyårsdagen 1945 gjorde Luftwaffe samma dag tidigt på morgonen ett blixtangrepp mot de allierade flygfälten i Holland, Belgien och Frankrike, med nästan hela sitt återstående flyg, c:a 900 jakt- och attackplan!!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Bodenplatte (Hittar tyvärr ingen svensk länk!)

"Operation Bodenplatte, launched on 1st January 1945, was an attempt to cripple Allied air forces in the Low Countries of Europe. It was used by Hitler as a last resort to keep the Wehrmacht on the offensive during the Battle of the Bulge. About 900 German fighters and fighter-bombers were sent on a secret mission, to destroy or cripple as many Allied planes, hangars and airstrips as possible. 465 Allied aircraft were damaged or destroyed. Due to Allied fighter counterattacks, and surprisingly numerous Allied flak guns, the Luftwaffe lost 277 planes (62 to Allied fighters and 172 to flak guns, both Allied and German). The Luftwaffe also lost 237 pilots killed, missing, or captured, and 18 pilots wounded, including, three wing commanders, six group commanders, and 11 squadron commanders - the largest single-day loss for the Luftwaffe. Some of the remaining planes tried to return home, however, due to the secrecy of the mission, the German flak gun crews opened fire on their own planes. Thus, Bodenplatte was a short-term success but a long-term failure, Allied close-air operations were severely curtailed for some months but their greater industrial capacity meant that their losses were soon replaced, while the lost Luftwaffe aircraft and pilots were a major and irreplacable loss to the struggling Germans." - Se karta!

Man lyckades således slå ut eller skada 465 allierade flygplan, men förlusterna var stora och det blev det sista stora angreppet av Luftwaffe.

Skriv svar