Australiens insats i första världskriget.

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
laitman
Medlem

Australiens insats i första världskriget.

Inlägg av laitman » 28 september 2006, 21:08

Hej!
Börjar med att berätta en intressant historia.År 1903 inskrevs två elever i Svenska normallyceum i Helsingfors: Karl Bruno Enquist och Paul Richard Eugen Falck.
Enquist gjorde en nog så typisk karriär för elever i dessa skolor i Helsingfors. Han anslöt sig 1915 till jägarrörelsen, stred på östfronten mot ryssarna. Sedan i frihetskriget kompanichef och bataljonskommendör. Alltså ingenting ovanligt!
Falck stred som frivillig i de australiska trupperna vid Suez, Dardanellerna, Gallipoli och sedan stupade han den 25.9.1918 vid Bellicourt, nu i ett brittiskt kulsprutekompani. Begrovs vid Fencourt.
Han fick flere utmärkelsetecken.
Nu frågar jag, vad vet ni här om australiska trupper vid Gallipoli och vilka utmärkelsetecken var de förnämsta i Australien vid denna tid?
Laitman

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 28 september 2006, 21:43

Intressant. Australiensare belönades vid det här tiden med utmärkelser och medaljer enligt British Imperial-systemet. Det förnämsta utmärkelsen var mao Viktoriakorset, men sen blir det en härlig soppa. Stephen Stratfords utmärkta sida, som jag tidigare länkat till, är en översiktlig startpunkt.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 29 september 2006, 20:07

Hej!
Tack! Så det var ungefär samma utmärkelsetecken som britter fick? Australiensarna bar visst den största bördan vid Gallipoli, så har jag uppfattat saken. Finns det månne uppgifter i brittiska arkiv om just dessa trupper som stred under brittiskt kommando?
Laitman

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 september 2006, 20:38

Vid Gallipoli var det helt riktigt mestadels Australiensare och Nya Zeeländare (med ett gemensamt namn kallat ANZAC - Australian and New Zealand Army Corps) som bar den stora bördan, även om franska och brittiska förband också landsteg någon mil längre söderut.

Australierna är stolta över sina truppers insatser vid Gallipoli (och annorstädes!) så jag skulle rekommendera Australian War Museum och National Archives of Australia, dom borde ha det mesta. För skojs skull letade jag runt lite efter Falck, och hittade på AAW hans plats på Roll of Honour (notera hans Service Number - 2457 - kan vara bra att ha reda på) och på NAA hans värvningskontrakt med "The Military Forces of the Commonwealth of Australia". Ska luska vidare och se vad mer jag kan hitta... :)

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 29 september 2006, 20:46

Finns det inte ett ANZAC-museum eller minneshus av något slag i en av Sidneys parker också? Jag var i alla fall inne i något liknande när jag var där...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 29 september 2006, 20:50

Sökte efter Falck i AWW:s register över Honours and Awards, men hittade inget om vilka utmärkelser han skulle fått. Där är dock inte Campaign och Service Medals med - vet du vilka utmärkelser han fick?

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

filmtips

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 30 september 2006, 23:04

Intressant ämne.
Har ofta hört att Gallipoli var de som svetsade samma Australien. De anser sig efter det vara en "sann nation", etc.
Husomhelst. Vet inget om källor men kan ge två bra filmtips:
Gallipoli av Peter Weir, med Mel Gibson och 1915, en TV-serie som av vissa anses innehålla de bästa, mest realistiska stridsscener som filmats innan Rädda menige Ryan.

laitman
Medlem

Inlägg av laitman » 1 oktober 2006, 11:24

Hej och tack!
Tack för besväret! Han gick ju till sjöss och jag antar att han seglat till Australien med någon av de åländska skeppen som fraktade spannmål till Finland. Vet inte exakt vilka utmärkelsetecken han fick men historien om två skolkamrater, vars öden blir så lika och olika på samma gång fascinerar alltid.
Men nu märkte jag att det i skolans matrikel står bara om Dardanellerna men var denna 12. Bataljon vid Gallipoli då?
I övrigt kan man väl säga om Gallipoli att det är ett typexempel på ett slagfält dit man kastar mer och mer trupper fast den ursprungliga orsaken till varför man alls kom till platsen redan upphört.
Laitman

Skriv svar