83 år gammal SS-vakt deporterad från USA
Jag håller verkligen med dig, maddog.maddog skrev:inte jag heller.. En massa går fria från fängelse på grund av ålder och hälsa. Men det viktiga är att SKULDEN fastställs. Jag förespråkar inte att man skall slänga honom/henne i finkan om hon är sjuk men man måste kunna få domen.
Det eventuella straffet är ovesäntligt, men att skulden fastställs är mycket viktigt. Dessa personer har varit aktivt delaktiga i kanske världshistorians värsta brott och att de äntligen ställs inför rätta är goda nyheter. Visst måste man kunna förlåta, men det är knappast upp oss till svenska efterkrigsbarn med tyska avatarer på ett internetforum att avgöra den saken... Men visst, kan man förlåta så är det höjden av godhet, och skulle tjäna som ett föredömligt exempel, även om det inte fins någon moraliskt skäl till att se mellan fingrarna med det som verkligen hände.
Har man begått ett brott ska man sona för detta på ett eller annat sätt. Att man lyckats hålla sig gömd i 60 år ser jag inte som någon förmildrande omständighet.Cyber Joker skrev:Sjukt att ge sig på gamlingar, så här långt efter krigsslutet. Man måste kunna förlåta och gå vidare, vilket vissa folk verkar ha svårt för. Det är lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget.
Jag är av den åsikten att man borde åtala och döma de överlevande bland de hundratusentals serievåldtäktsmän ur röda armén under andra världskrigets slutskede. Det som de gjorde mot de tyska, polska, tjeckiska, ungerska och rumänska kvinnorna är helt oförlåtligt enligt mig.Mako skrev:Har man begått ett brott ska man sona för detta på ett eller annat sätt. Att man lyckats hålla sig gömd i 60 år ser jag inte som någon förmildrande omständighet.Cyber Joker skrev:Sjukt att ge sig på gamlingar, så här långt efter krigsslutet. Man måste kunna förlåta och gå vidare, vilket vissa folk verkar ha svårt för. Det är lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget.
Visst, det fanns ju oxå hundratusentals serievåldtäktsmän bland de tyska soldaterna på framför allt Östfronten, men många av dem - samt säkerligen otaliga helt oskyldiga tyskar - fick sina straff när de efter krigsslutet överlämnades till Sovjetunionen och fick slita upp till 15 år i Gulag.
Morgan
helt rätt.Jkpg1977 skrev:Jag är av den åsikten att man borde åtala och döma de överlevande bland de hundratusentals serievåldtäktsmän ur röda armén under andra världskrigets slutskede. Det som de gjorde mot de tyska, polska, tjeckiska, ungerska och rumänska kvinnorna är helt oförlåtligt enligt mig.Mako skrev:Har man begått ett brott ska man sona för detta på ett eller annat sätt. Att man lyckats hålla sig gömd i 60 år ser jag inte som någon förmildrande omständighet.Cyber Joker skrev:Sjukt att ge sig på gamlingar, så här långt efter krigsslutet. Man måste kunna förlåta och gå vidare, vilket vissa folk verkar ha svårt för. Det är lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget.
Visst, det fanns ju oxå hundratusentals serievåldtäktsmän bland de tyska soldaterna på framför allt Östfronten, men många av dem - samt säkerligen otaliga helt oskyldiga tyskar - fick sina straff när de efter krigsslutet överlämnades till Sovjetunionen och fick slita upp till 15 år i Gulag.
Morgan
Om man har begått ett brott skall man kunna hållas ansvarig.
Om man lyckas identifiera några av dessa serievåldtäktsmän skall man också kunna ta de inför rätta.
Lite OT, men jag blev förbannad när Chiles f.d. diktator Augusto Pinochett slapp åtal och fängelse p.g.a. åldersskäl, när han har själv utan pardon har sänt oskyldiga män och kvinnor in i döden på de mest fruktansvärda sätt, bl. a. genom att fästa tyngder runt fotvristerna och sedan släppa ner dem i havet.maddog skrev:helt rätt.Jkpg1977 skrev:Jag är av den åsikten att man borde åtala och döma de överlevande bland de hundratusentals serievåldtäktsmän ur röda armén under andra världskrigets slutskede. Det som de gjorde mot de tyska, polska, tjeckiska, ungerska och rumänska kvinnorna är helt oförlåtligt enligt mig.Mako skrev:Har man begått ett brott ska man sona för detta på ett eller annat sätt. Att man lyckats hålla sig gömd i 60 år ser jag inte som någon förmildrande omständighet.Cyber Joker skrev:Sjukt att ge sig på gamlingar, så här långt efter krigsslutet. Man måste kunna förlåta och gå vidare, vilket vissa folk verkar ha svårt för. Det är lättare att se grandet i sin nästas öga än att se bjälken i sitt eget.
Morgan
Om man har begått ett brott skall man kunna hållas ansvarig.
Om man lyckas identifiera några av dessa serievåldtäktsmän skall man också kunna ta de inför rätta.
Ett perfekt straff för våldtäkt över huvudtaget vore att binda fast våldtäktsmannen/-männen vid en påle och sedan låta kvinnorna som de har våldtagit, alternativt deras män, puckla på dem med slagträ tills de f.d. offrena är nöjda och belåtna.
Morgan
Tillbaks till medeltiden. Det verkar inte klokt tycker jag.Jkpg1977 skrev:Ett perfekt straff för våldtäkt över huvudtaget vore att binda fast våldtäktsmannen/-männen vid en påle och sedan låta kvinnorna som de har våldtagit, alternativt deras män, puckla på dem med slagträ tills de f.d. offrena är nöjda och belåtna.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Håller med Mats, hämnd präglar inte längre den västerländska rättvisan. Det talas mycket om att man ska tänka på de anhöriga till den mördade, men ärligt talat tror jag inte domstolen/åklagaren bryr sig särskilt mycket om det.
Någon jurist får gärna rätta mig men i dagens västerländska rättvisetänkande är det allmänprevtion, individualprevtion, inkapacitering och proportionalitet som är de fyra huvudnormerna. Hämnd finns inte.
/Martin
Någon jurist får gärna rätta mig men i dagens västerländska rättvisetänkande är det allmänprevtion, individualprevtion, inkapacitering och proportionalitet som är de fyra huvudnormerna. Hämnd finns inte.
/Martin
Mot detta bör antalet allierade som ställts inför rätta jämföras..." Efter den 8 maj 1945 har till dags dato inletts förundersökningar mot totalt 106496 personer av väst- och förbundstyska justitieorgan. Av dessa har 6495 åtalade dömts för mord begångna under krigsåren. För de övriga 100 000 misstänkta har alltså saken slutat utan dom. Många av dessa var emellertid redan döda innan undersökningarna påbörjades, hade stupat i kriget eller avlidit i krigsfångenskap. Utredningar har ofta strandat genom brist på bevismaterial eller också har de åtalade blivit friade i domstol av samma orsak".
Jag ser inget fel i att personer som gjort sig skyldiga till bestialiska brott skall dömas för dessa även om det gått 60 år. Men är man ute efter rättvisa och inte hämd bör detta gälla ALLA oavsett på vilken sida man stred.
Detta anser jag är ett helt felaktigt påstående, rätta mig gärna om jag har fel.Visst, det fanns ju oxå hundratusentals serievåldtäktsmän bland de tyska soldaterna på framför allt Östfronten
Av vad jag har läst var till och med antalet våldtäkter högre bland de allierade på västfronten än bland tyskarna på östfronten.
Vänta nu lite här. Får du på något vis för dig att jag skulle vilja ha gubben bakom lås och bom p.g.a. att han är tysk? Kan inte tolka ditt inlägg på annat vis.Jkpg1977 skrev: Jag är av den åsikten att man borde åtala och döma de överlevande bland de hundratusentals serievåldtäktsmän ur röda armén under andra världskrigets slutskede. Det som de gjorde mot de tyska, polska, tjeckiska, ungerska och rumänska kvinnorna är helt oförlåtligt enligt mig.
Exakt var ser du att jag anser att folk ska slippa undan våldtäktsdomar bara för att de tillhörde Röda Armén? Du kanske misstar mig för dem hycklare som anser att bara människor med viss politisk/etnisk/religiös tillhörighet ska åka fast?
Skulle gladeligen se alla nu levande våldtäktsmän från WWII (oavsett nationell tillhörighet, även om Sovjet verkar ha varit värst med detta) skaka galler tills de dör.
[quote="Mr x]
Samma sak blir även omvänt dvs den ev mördandes barn,barnbarn etc hur ska han/hon förlåta de som vill se sin Far,farfar i en rättegång för någon som hände förra årtusendet.
Jag är mycket tvecksam om en rättegång mot dessa äldre män/kvinnor ger någon vila i själen hos de som blev drabbade under kriget.[/quote]
Det låter som om du vill påskina att det var för närmare tusen år-ish det hände och därmed inte att hetsa upp sig för.
En rättegång ger nog ingen lindring, men att inte genomföra en rättegång är att ge de drabbade och deras anhöriga ytterligare ett slag i ansiktet.
Jag har anhöriga (farfar och en "farbror", han levde knappt ett år) som dog pga av kriget. Jag känner inte att jag måste hämnas, öga för öga, tand för tand, men du menar att jag borde låta udda var jämt eller...?
Min slutsats efter att ha läst några inlägg här är att "mänskligheten" inte har kommit särskilt långt torts allt.
Samma sak blir även omvänt dvs den ev mördandes barn,barnbarn etc hur ska han/hon förlåta de som vill se sin Far,farfar i en rättegång för någon som hände förra årtusendet.
Jag är mycket tvecksam om en rättegång mot dessa äldre män/kvinnor ger någon vila i själen hos de som blev drabbade under kriget.[/quote]
Det låter som om du vill påskina att det var för närmare tusen år-ish det hände och därmed inte att hetsa upp sig för.
En rättegång ger nog ingen lindring, men att inte genomföra en rättegång är att ge de drabbade och deras anhöriga ytterligare ett slag i ansiktet.
Jag har anhöriga (farfar och en "farbror", han levde knappt ett år) som dog pga av kriget. Jag känner inte att jag måste hämnas, öga för öga, tand för tand, men du menar att jag borde låta udda var jämt eller...?
Min slutsats efter att ha läst några inlägg här är att "mänskligheten" inte har kommit särskilt långt torts allt.