Att kartlägga sin hembygd

Skriv svar
dareallinkan
Ny medlem

Att kartlägga sin hembygd

Inlägg av dareallinkan » 22 september 2006, 00:59

hej!
jag tycker att hela utformningen och alla stenmurar rösen m,m runt om min gård verkar väldigt mysko. så nu skulle jag vilja veta mer om vad som varit här och vad som hänt runtomkring, vet att det stod ett annat hus på gården men det brann ner runt slutet av 1800 talet och at det bott en komminist här! hur skall jag börja/ gå tillväga för att få reda på mer om historien bakom min gård?

MvH // Mathias

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 september 2006, 01:49

Ta reda på vilka in närheten som har tillräcklig ålder för att minnas. Ofta kan gamlingarna rabbla upp flera gererationer av grannar på landet då släktförhållanden oftast gör att alla är släkt med alla på något sätt även om det förhoppningsvis är åtskilliga generationer mellan dom flesta :D

Nästan alla bygder har nån bygde/släktforskare, någon av gamlingarna lär veta vilka som har ställt puckade frågor förr så fråga dem helt enkelt vilka som har koll i området.

Hembygdsföreningarna i vissa socknar har bra kunskap, andra dansar bara logdans och super verkar det som.

Släktforskarföreningar finns det gott om, sök lite här på forumet för länkar.

Kontakta också ditt länsmuseum och ställ så mycket korkade frågor som möjligt om din trakt och gärna om din gård om den verkar vara tillräckligt intressant.

Verket "Gods och Gårdar"(? heter den väl?) är också intressant, gå till biblan eller länsmuseets bibliotek och leta fram din gård där.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Att kartlägga sin hembygd

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2006, 08:51

Hej, och välkommen till forumet! Försökte justera rubriken något, så man ser vad tråden faktiskt handlar om.
dareallinkan skrev:vet att det stod ett annat hus på gården men det brann ner runt slutet av 1800 talet och at det bott en komminist här!
Antar att du menar "komminister" och inte "kommunist"..? :)

Om man nöjer sig med 1800-talet så brukar man kunna få fram utmärkt kartmaterial. Vet att det rentav finns på nätet, har ingen bra länk just nu, nån får gärna sufflera...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 22 september 2006, 11:03

Lantmäteriet gör en del historiska kartor tillgängliga på nätet: http://www.lantmateriet.se/templates/LM ... px?id=1581

Enklast är kanske att ta kontakt med dem för att kunna leta reda på just ditt område...

Skriv svar