Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
Tycker oldcode mfl har varit hur hjälpsamma som helst utan att ha någon som helst "attityd " mot theghost. Oldcode har i ett flertal försök förklarat om och om igen för theghost vad bilderna visar utan att theghost har tagit detta till sig.
Jag har innan gett theghost beröm för att att han har en sådan drivkraft, men han måste verkligen lära sig att vara mer objektiv och att ta till sig fakta och förklaringar från personer som kan sina saker. Har man den drivkraften som theghost har så kan man ta sig väldigt långt här i livet.
Vidare så har tydligen Robert M. Schoch gett sin syn på saken ang pyramiderna i Bosnien.
Detta är väl inget officiellt uttalande, men väl värt att läsa.
Citeringen kommer från http://www.dailygrail.com/node/3536.
Excerpts for the Daily Grail
By Robert M. Schoch
“The supposed pyramids formed the stuff of heated debate at other websites (most notably, perhaps, that of the Archaeological Institute of America, chat-rooms, and blogs across the Internet.”
“Were they really man-made pyramids, perhaps dating back thousands of years? (Some advocates placed them as much as 12,000 or 14,000 years in the past.) Now covered with soil, trees, and other vegetation, Bosnian pyramid buffs argued that the “pyramids” needed to be excavated to reveal their glory and prove that Bosnia, of all places, was the virtual origin of, well not just pyramids, but perhaps even civilization.”
“Having more than a casual interest in ancient pyramids (after all, I am the author of two books focusing on pyramids: Voyages of the Pyramid Builders, and Pyramid Quest), I wanted to see first-hand what all the pyramid fuss in Bosnia was about. If there really was a huge pyramid, larger than the Great Pyramid of Egypt, in Bosnia, then I wanted the opportunity to study it. On the other hand, if there were no pyramids in Bosnia, that would be important to know too.”
“Osmanagic and I were apparently seeing different things, perhaps viewing an entirely different world. Where he saw concrete blocks and human intervention, I saw only perfectly natural sandstones and conglomerates that had broken into larger or smaller blocks due both to tectonic stresses and gravity slumping. For a week and a half this seemed to be the dominant theme: Osmanagic and others who worked with and for him insisting that this or that feature can never occur in nature, and thus must be artificial and human-made, versus me finding a perfectly reasonable geological explanation for each of the same features.”
“The geology around Visoko is incredibly rich, and I suggested to Osmanagic that, in lieu of “pyramids,” he might redefine his “Archaeological Park” as a “Geological-Archaeological Park” and focus more on the geology. Visocica Hill (the one dubbed “Pyramid of the Sun”) and Pljesevica Hill (“Pyramid of the Moon”) are composed of layers of sandstone, clay, mudstone, siltstone, and conglomerates apparently deposited in an ancient lake and river system during Miocene times (about 5.3 to 23 million years ago). The rocks have been tilted and bent due to tectonic stresses. The tectonic forces plastically deformed the clays and mudstones, but the sandstones and conglomerates broke into semi-regularly shaped pieces that Osmanagic and his team have excavated in numerous places, interpreting them as “pavements,” “terraces,” “concrete blocks,” “foundation stones,” and so forth. Interestingly, and tellingly, the sizes of the sandstone and conglomerate blocks found are a function of the thickness of the original rock layers. Thin sandstone layers, stressed tectonically, broke into small blocks while thick and durable conglomerate layers broke into massive blocks. This is exactly the pattern expected among natural rock formations. The sandstones also typically preserve various sedimentary and depositional features, such as ripple marks and the traces of ancient burrowing animals. These same rocks are also rich in paleontology. In some of the sandstone layers, and in many of the mudstone layers, I found large accumulations of fossil leaf debris and even some fairly complete Miocene fossil leaves. I believe that the real treasure of Visoko may be a huge fossil biota just waiting to be uncovered, not some imaginary pyramids.”
“I continued to hope against hope that I could find some “truth” underlying the “pyramid mania” that has gripped the region. One last possibility might be the evidence of the reputed tunnels found in the area that supposedly connect one pyramid to another. We had the opportunity to explore one tunnel that is currently open; to put it mildly, I was disappointed with what I saw.”
“The much-touted “ancient inscriptions” seem not to be ancient at all. I was told by a reliable source that the inscriptions were not there when members of the “pyramid team” initially entered the tunnels less than two years ago. The “ancient inscriptions” had been added since, perhaps non-maliciously, or perhaps as a downright hoax.”
“So, no pyramids, but there are many fascinating and genuine archaeological wonders in Bosnia. On the summit of Visocica Hill, which overlooks Visoko, are the remains of a medieval fort built on top of Roman ruins, and there is also evidence of Neolithic occupation of the hill, dating back perhaps 5,000 years.”
“Despite my failure to validate the Bosnian pyramid dreams, Bosnia is a beautiful country with amazing scenery and a rich history. The people are extremely friendly and hospitable, and Bosnia exhibits a wonderful mixture of Western (Austro-Hungarian) and Eastern (Turkish and Islamic) traditions. Even in the absence of pyramids, it is certainly a country worth visiting.”
Robert Schoch
Jag har innan gett theghost beröm för att att han har en sådan drivkraft, men han måste verkligen lära sig att vara mer objektiv och att ta till sig fakta och förklaringar från personer som kan sina saker. Har man den drivkraften som theghost har så kan man ta sig väldigt långt här i livet.
Vidare så har tydligen Robert M. Schoch gett sin syn på saken ang pyramiderna i Bosnien.
Detta är väl inget officiellt uttalande, men väl värt att läsa.
Citeringen kommer från http://www.dailygrail.com/node/3536.
Excerpts for the Daily Grail
By Robert M. Schoch
“The supposed pyramids formed the stuff of heated debate at other websites (most notably, perhaps, that of the Archaeological Institute of America, chat-rooms, and blogs across the Internet.”
“Were they really man-made pyramids, perhaps dating back thousands of years? (Some advocates placed them as much as 12,000 or 14,000 years in the past.) Now covered with soil, trees, and other vegetation, Bosnian pyramid buffs argued that the “pyramids” needed to be excavated to reveal their glory and prove that Bosnia, of all places, was the virtual origin of, well not just pyramids, but perhaps even civilization.”
“Having more than a casual interest in ancient pyramids (after all, I am the author of two books focusing on pyramids: Voyages of the Pyramid Builders, and Pyramid Quest), I wanted to see first-hand what all the pyramid fuss in Bosnia was about. If there really was a huge pyramid, larger than the Great Pyramid of Egypt, in Bosnia, then I wanted the opportunity to study it. On the other hand, if there were no pyramids in Bosnia, that would be important to know too.”
“Osmanagic and I were apparently seeing different things, perhaps viewing an entirely different world. Where he saw concrete blocks and human intervention, I saw only perfectly natural sandstones and conglomerates that had broken into larger or smaller blocks due both to tectonic stresses and gravity slumping. For a week and a half this seemed to be the dominant theme: Osmanagic and others who worked with and for him insisting that this or that feature can never occur in nature, and thus must be artificial and human-made, versus me finding a perfectly reasonable geological explanation for each of the same features.”
“The geology around Visoko is incredibly rich, and I suggested to Osmanagic that, in lieu of “pyramids,” he might redefine his “Archaeological Park” as a “Geological-Archaeological Park” and focus more on the geology. Visocica Hill (the one dubbed “Pyramid of the Sun”) and Pljesevica Hill (“Pyramid of the Moon”) are composed of layers of sandstone, clay, mudstone, siltstone, and conglomerates apparently deposited in an ancient lake and river system during Miocene times (about 5.3 to 23 million years ago). The rocks have been tilted and bent due to tectonic stresses. The tectonic forces plastically deformed the clays and mudstones, but the sandstones and conglomerates broke into semi-regularly shaped pieces that Osmanagic and his team have excavated in numerous places, interpreting them as “pavements,” “terraces,” “concrete blocks,” “foundation stones,” and so forth. Interestingly, and tellingly, the sizes of the sandstone and conglomerate blocks found are a function of the thickness of the original rock layers. Thin sandstone layers, stressed tectonically, broke into small blocks while thick and durable conglomerate layers broke into massive blocks. This is exactly the pattern expected among natural rock formations. The sandstones also typically preserve various sedimentary and depositional features, such as ripple marks and the traces of ancient burrowing animals. These same rocks are also rich in paleontology. In some of the sandstone layers, and in many of the mudstone layers, I found large accumulations of fossil leaf debris and even some fairly complete Miocene fossil leaves. I believe that the real treasure of Visoko may be a huge fossil biota just waiting to be uncovered, not some imaginary pyramids.”
“I continued to hope against hope that I could find some “truth” underlying the “pyramid mania” that has gripped the region. One last possibility might be the evidence of the reputed tunnels found in the area that supposedly connect one pyramid to another. We had the opportunity to explore one tunnel that is currently open; to put it mildly, I was disappointed with what I saw.”
“The much-touted “ancient inscriptions” seem not to be ancient at all. I was told by a reliable source that the inscriptions were not there when members of the “pyramid team” initially entered the tunnels less than two years ago. The “ancient inscriptions” had been added since, perhaps non-maliciously, or perhaps as a downright hoax.”
“So, no pyramids, but there are many fascinating and genuine archaeological wonders in Bosnia. On the summit of Visocica Hill, which overlooks Visoko, are the remains of a medieval fort built on top of Roman ruins, and there is also evidence of Neolithic occupation of the hill, dating back perhaps 5,000 years.”
“Despite my failure to validate the Bosnian pyramid dreams, Bosnia is a beautiful country with amazing scenery and a rich history. The people are extremely friendly and hospitable, and Bosnia exhibits a wonderful mixture of Western (Austro-Hungarian) and Eastern (Turkish and Islamic) traditions. Even in the absence of pyramids, it is certainly a country worth visiting.”
Robert Schoch
Hej.
Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men har varit å jobbets vägnar varit utan internetanslutning i någon form ett tag.
Då tar jag nya tag.
Jag är tränad och utbildad i geologi, och jag (Likväl många andra oberoende geologiutbildade...) säger att det ni visar fram är helt naturliga formationer som man hittar motsvarande av i stort sett hela världen.
Är jag och de som förespråkar samma sak så svåra att tro på?
Isådanafall rekommenderar jag verkligen en grundkurs i geologi så kan du sen lägga fram din egen slutsats med mer vetenskaplig bakgrund.
Detta trots att:
1. Många saknar adekvat akademisk utbildning.
2. Många är amatörer.
3. De saknar vetenskaplig metodik och synsätt.
4. Säger att de har medlemmar i sin organisation som de inte har.
5. Säger att de har akademiska meriter som de inte har.
6. Inte framkommit med någon som helst rapport om vad de gjort hittils och vad de egentligen funnit eller inte funnit...
7. Håller på med kvasivetenskap.
8. Möjligen förfalskar resultat och fynd.
Det är häpnadsväckande.
Så till Robert Kochs uttalande. Han har alltså framkommit till samma slutsatser som alla andra oberoende experter och "icke-troende". Detta trots att han själv gärna framlägger troliga och ibland otroliga teorier om geologi/arkeologi.
Är inte detta dödsstöten för hela projektet kan man ju undra...
Detta om något borde göra att seriösa vetenskapsmän drar öronen åt sig.
Men inte heller detta är nytt och påpekats många gånger i tråden.
Drivkraft är bra, men man måste också underbygga sin drivkraft i vetenskapliga frågor med vetenskaplig bakggrund och visst mått av skeptisiscm - något som verkar saknas hos många av de "troende".
MVH
/OldCode
Ber om ursäkt för att jag inte svarat tidigare, men har varit å jobbets vägnar varit utan internetanslutning i någon form ett tag.
Då tar jag nya tag.
Ok, det kan du tycka hur mycket du vill, det gör inte att det ÄR människoformat.vet inte men för mig icke-kunnig i geologi ser det där ut att människor har format det där
Jag är tränad och utbildad i geologi, och jag (Likväl många andra oberoende geologiutbildade...) säger att det ni visar fram är helt naturliga formationer som man hittar motsvarande av i stort sett hela världen.
Är jag och de som förespråkar samma sak så svåra att tro på?
Isådanafall rekommenderar jag verkligen en grundkurs i geologi så kan du sen lägga fram din egen slutsats med mer vetenskaplig bakgrund.
Med andra ord tycker du att Osm.. och hans utgrävningsteam är kompetenta och kapabla att ta hand om utgrävningen av mer handfast arkeologi?men som det ser ut Vratnica berget kanske är mer intresant än berg pyramider i visoko eftersom på toppen ser det ut som en grav , kanske någon viktig som var begravd där , vi får se
Detta trots att:
1. Många saknar adekvat akademisk utbildning.
2. Många är amatörer.
3. De saknar vetenskaplig metodik och synsätt.
4. Säger att de har medlemmar i sin organisation som de inte har.
5. Säger att de har akademiska meriter som de inte har.
6. Inte framkommit med någon som helst rapport om vad de gjort hittils och vad de egentligen funnit eller inte funnit...
7. Håller på med kvasivetenskap.
8. Möjligen förfalskar resultat och fynd.
Det är häpnadsväckande.
Så till Robert Kochs uttalande. Han har alltså framkommit till samma slutsatser som alla andra oberoende experter och "icke-troende". Detta trots att han själv gärna framlägger troliga och ibland otroliga teorier om geologi/arkeologi.
Är inte detta dödsstöten för hela projektet kan man ju undra...
Som sagt, resultatförfalskning, precis som herr Osm. också gjorde när han "la till" resultat från den 1:a geologiska undersökningen...“The much-touted “ancient inscriptions” seem not to be ancient at all. I was told by a reliable source that the inscriptions were not there when members of the “pyramid team” initially entered the tunnels less than two years ago. The “ancient inscriptions” had been added since, perhaps non-maliciously, or perhaps as a downright hoax.”
Detta om något borde göra att seriösa vetenskapsmän drar öronen åt sig.
Men inte heller detta är nytt och påpekats många gånger i tråden.
Drivkraft är bra, men man måste också underbygga sin drivkraft i vetenskapliga frågor med vetenskaplig bakggrund och visst mått av skeptisiscm - något som verkar saknas hos många av de "troende".
MVH
/OldCode
Jag beundrar ditt tålamod, Old Code; du gör ett beundrandsvärt arbete i vetenskapens och upplysningens tjänst. Själv har jag förpassat det hela till det redan rika förrådet av tragikomiska händelser i Bosniens historia, orkar inte annat.
I underhållningssyfte försökte jag att läsa ett dokument på utgrävarnas sida. Jag får dock endast ett 4-5 tomma blad, utan någon som helst text. Jag kan inte tänka mig att de skulle göra något så skumt som att lägga ut en blank fil, så jag misstänker att det handlar om någon teknisk besynnerlighet på min dator.
Men bara för att vara på den säkra sidan: har nån lust att klicka på följande länk
http://www.piramidasunca.ba/podmeni/izv ... .2006..pdf
och berätta om de får upp några bokstäver?
(Den extra punkten före pdf verkar höra dit.)
I underhållningssyfte försökte jag att läsa ett dokument på utgrävarnas sida. Jag får dock endast ett 4-5 tomma blad, utan någon som helst text. Jag kan inte tänka mig att de skulle göra något så skumt som att lägga ut en blank fil, så jag misstänker att det handlar om någon teknisk besynnerlighet på min dator.
Men bara för att vara på den säkra sidan: har nån lust att klicka på följande länk
http://www.piramidasunca.ba/podmeni/izv ... .2006..pdf
och berätta om de får upp några bokstäver?
(Den extra punkten före pdf verkar höra dit.)
Jag får upp text (i Acrobat 6.0 Professional), de har scannat dokument och "paketerat" bilderna i ett PDF-dokument. Rubriken är "Neke karakteristike tla na podrucju iskopavanja", det är signerat Prof. dr. Husnija Resulovic och mr. (?) Esad Bukalo, dipl. ing. Fin stämpel också, "Federacija"-nånting.
För övrigt kan det åter konstateras att diskussionen går på tomgång, och gjort så sedan... Tja. Att ställa enkla frågor som aldrig får något svar är tydligen helt i sin ordning i det här bisarra projektet, och så har det varit från början - ta en titt på trådens första sida, redan där ställs frågor som fortfarande inte blivit besvarade, och där görs analyser som fortfarande håller. Visst är det fantastiskt.
Så hangatyr, ingen här försöker vara elak. Vi förväntade oss ett projekt med vetenskaplig eller åtminstone mänsklig nivå, och hamnade i en cirkus. Nu får vi se den ena sändningen efter den andra med bilder på natursten. Till vad nytta? OldCode har gett fler och bättre svar än någon annan i denna tråd, men det verkar inte som om hans försäkringar går fram eftersom sändningarna fortsätter komma. Tänk om vi kunde få se mer arkeologi? Det är ju faktiskt inget geologiskt forum.
För övrigt kan det åter konstateras att diskussionen går på tomgång, och gjort så sedan... Tja. Att ställa enkla frågor som aldrig får något svar är tydligen helt i sin ordning i det här bisarra projektet, och så har det varit från början - ta en titt på trådens första sida, redan där ställs frågor som fortfarande inte blivit besvarade, och där görs analyser som fortfarande håller. Visst är det fantastiskt.
Inte mycket som hänt sen oktober.Lord Havelock Vetinari skrev:Det rör sig ju knappast om en stenpyramid i egyptisk stil, utan snarare om en jordpyramid. Möjligtvis kan de som skapade den ha använt sig av en befintlig kulle, som de sedan format genom att gräva överflödiga delar. Åldern 12000 år måste nog betraktas som en ren fantasisiffra.
Så hangatyr, ingen här försöker vara elak. Vi förväntade oss ett projekt med vetenskaplig eller åtminstone mänsklig nivå, och hamnade i en cirkus. Nu får vi se den ena sändningen efter den andra med bilder på natursten. Till vad nytta? OldCode har gett fler och bättre svar än någon annan i denna tråd, men det verkar inte som om hans försäkringar går fram eftersom sändningarna fortsätter komma. Tänk om vi kunde få se mer arkeologi? Det är ju faktiskt inget geologiskt forum.
Hexmaster skrev:Jag får upp text (i Acrobat 6.0 Professional), de har scannat dokument och "paketerat" bilderna i ett PDF-dokument. Rubriken är "Neke karakteristike tla na podrucju iskopavanja", det är signerat Prof. dr. Husnija Resulovic och mr. (?) Esad Bukalo, dipl. ing. Fin stämpel också, "Federacija"-nånting.
För övrigt kan det åter konstateras att diskussionen går på tomgång, och gjort så sedan... Tja. Att ställa enkla frågor som aldrig får något svar är tydligen helt i sin ordning i det här bisarra projektet, och så har det varit från början - ta en titt på trådens första sida, redan där ställs frågor som fortfarande inte blivit besvarade, och där görs analyser som fortfarande håller. Visst är det fantastiskt.Inte mycket som hänt sen oktober.Lord Havelock Vetinari skrev:Det rör sig ju knappast om en stenpyramid i egyptisk stil, utan snarare om en jordpyramid. Möjligtvis kan de som skapade den ha använt sig av en befintlig kulle, som de sedan format genom att gräva överflödiga delar. Åldern 12000 år måste nog betraktas som en ren fantasisiffra.
jag är fullt på det klara med att ghost är ute och snurrar,ingen fara. jag blir bara lite beklämd när så många så uppenbart sparkar på ngn som redan ligger ner, och som dessutom har börjat visa strupen.
ny expert har kommit till visoko , han heter DR. MOHAMED IBRAHIM ALY från egypten, han är egyptolog , han säger att sten blocken på Vratnica kullen är människogjorda , och på måne pyramiden
[Fullständigt ovidkommande bild borttagen/Gutekrigaren]
här är han i mitten
http://www.bosnian-pyramid.com/gallery.html här finns det bilder från Vratnica
[Fullständigt ovidkommande bild borttagen/Gutekrigaren]
här är han i mitten
http://www.bosnian-pyramid.com/gallery.html här finns det bilder från Vratnica
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hans invändningar bygger ju till största delen på det du har skrivit själv. Då kan du ju åtminstone motivera varför du tolkar den informationen annorlunda än de flesta andra. Till exempel kan du ju svara på varför Osmanagic stöder sig på forskare med påhittade titlar och forskare som inte forskar på det de uttalar sig om? Tycker du att det ökar projektets trovärdighet?The Ghost skrev:'The Ghost: Det vore intressant om du kunde bemöta OldCodes inlägg ovan. Skriv en längre text utan bilder och förklara din ståndpunkt vet jag!
har inte så mycket info att jag kan bemöta hans anklagelser
Mvh Petter
Då kan du ju åtminstone motivera varför du tolkar den informationen annorlunda än de flesta andra. Till exempel kan du ju svara på varför Osmanagic stöder sig på forskare med påhittade titlar och forskare som inte forskar på det de uttalar sig om? Tycker du att det ökar projektets trovärdighet?
kanske för att jag vill att det ska finnas en pyramid i bosnienDå kan du ju åtminstone motivera varför du tolkar den informationen annorlunda än de flesta andra.
nejTill exempel kan du ju svara på varför Osmanagic stöder sig på forskare med påhittade titlar och forskare som inte forskar på det de uttalar sig om? Tycker du att det ökar projektets trovärdighet?
den skadar projektet
-
Gutekrigaren
- Medlem
Jag skulle väldigt gärna vilja att det fanns en vänligt sinnad befolkning på månen som visste hur vi skulle lösa jordens problem, och det vore roligt med en romersk amfiteater i Majorna här i Göteborg. Men nu finns inte dessa saker hur gärna jag än vill. Och hur jag en försöker så blir inte någonting jag kan visa upp bevis för deras existens. Tyvärr.The Ghost skrev:kanske för att jag vill att det ska finnas en pyramid i bosnien
Mvh Petter