http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2Just nu grubblar många över Jesusmyten. Men få kommer till lika häpnadsväckande resultat som författaren och filmaren Lena Einhorn. I sin nya bok tittar hon på Jesus med kritiska ögon och drar en förbluffande slutsats: Jesus och Paulus var samma person.
...
I Nya testamentet framstår han som den mest drivande personen av alla, ja, som den mest passionerade. Det är Paulus som är den store missionären. Det är han som startar de nya församlingarna utanför Judéen och Galiléen och han som med morot och piska håller liv i dem under de första svåra åren. Det är också hans tolkning av det kristna budskapet som vinner företräde i hela den kända världen. Kunde det vara så att Jesus och Paulus var samma person?
...
När hon jämför evangelisternas berättelser i Nya testamentet med andra historiska källor upptäcker hon att nästan inget i dem går att belägga historiskt - om man inte flyttar alltsammans tjugo år framåt i tiden.
Därefter rullar det på. "Vad hände på vägen till Damaskus?" Är spännande som en deckare. Den ena ledtråden staplas på den andra utan att man någonsin lyckas lista ut gåtans lösning.
- Läsaren kanske påverkas av min skrivprocess. Jag gjorde nästan alla research under resans gång och ibland blev jag nästan mörkrädd av mina egna upptäckter. Varför har ingen tänkt på det här förut?
Om man utgår från att Jesus föddes tjugo år senare än vad man brukar räkna med, finns det plötsligt referenser till Jesus och Johannes Döparen i såväl judiska som romerska och grekiska verk.
Då stämmer plötsligt en massa märkligheter i evangelierna som man inte kunnat förklara tidigare.
...
Lena Einhorn återger också en tradition som säger att Jesus och Barabbas egentligen var samma person och alltså frigavs (på grund av det romerska medborgarskapet, romare kunde inte korsfästas). Rent hypotetiskt, för ingenting kan egentligen ledas i bevis, skulle Jesus kunna ha varit en judisk rebelledare och ett politiskt geni som gick i landsflykt och återvände som Paulus, kyrkobyggaren.
- Paulus är helt enastående. Jag kan inte komma på någon annan i historien som utan att ha en armé till hjälp får sådan genomslagskraft bara med sitt eget arbete. Det är ju han själv som sprider läran, i rasande fart. Vilket driv.
Så egentligen är kanske "Vad hände på vägen till Damaskus?" inte så mycket en bok om Jesus som en bok om Paulus, kristendomens gäckande ledargestalt. Som sådan bevarar den mysteriet lika mycket som den avslöjar det.
/Marcus