Räknekonstens kulturhistoria

Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Räknekonstens kulturhistoria

Inlägg av Marcus » 4 augusti 2006, 11:05

Georges Ifrahs bok Räknekonstens kulturhistoria nämndes i en annan tråd, behandlar den även olika matematiska teorier eller kan någon annan rekommendera något populärhistoriskt/vetenskapligt verk som det?
Tackar.

/Marcus

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Ej matematik-historia

Inlägg av Ori » 4 augusti 2006, 14:40

Nej, "Räknekonstens kulturhistoria" behandlar inte matematik speciellt mycket, dock finns några kapitel med översiktliga hållpunkter för utveckling av aritmetik, algebra och kalkyl. Hållpunkterna är bara några rader som nämner när vem utvecklade vad, inga detaljer om teorierna som sådana. Tyvärr har jag inte läst hela boken, men det som jag har skummat gör att boken verkar mycket intressant.

Jag har läst några populärvetenskapliga böcker om matematikens historia, men tyvärr kan jag inte komma ihåg några namn/titlar. Litteratur finns alltså !

--
Jörgen

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 4 augusti 2006, 23:23

Jag skulle kunna rekommendera Fermats Gåta (Fermat's Last theorem) av Simon Singh. Den handlar om försök till att bevisa Fermats sats från 1630-talet. I boken får vi en resa genom matematikens historia utan att för den delen gå in på speciellt avancerad mattematik. Vi får lära känna flera stora personer under resans gång.

Jag vet inte om den exakt uppfyller önskemålen men jag måste bara rekommendera den. Det var boken som öppnade mitt sinne för mattematiken.

Det finns en hel del böcker där man får en genomgång av olika typer av mattematik utan att för den skull gå in på hur man räknar eller moment som kräver någon större kunskap eller tänkande. Jag började läsa The Mathematical Universe av William Dunham också, den rekommenderar jag inte. En del intressant men fruktanvärt tråkigt och dåligt (alfabetiskt) upplägg.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 augusti 2006, 12:24

Fermats gåta kan rekommenderas, instämmer. Kan ö.h.t. inte få nog av den sortens goda populära (goda, men populära, men goda) framställningar av allehanda vetenskaper och allt vad det är.

Ända sen jag såg Marcus efterlysning har jag funderat på vilken bok jag tänkte på, är nu rätt säker på att det var den.

Skriv svar