Den glömda armén marscherar igen
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Den glömda armén marscherar igen
Dagens (2006-08-03) DN ägnar två sidor (+ omslaget för DN Kultur) åt de drygt 20 000 norrmän som fick militärutbildning genom Sverige 1943-45, under rubriken "Den glömda armén marscherar igen".
Anledningen är den utställning om de norska "polistrupperna" som nu finns att beskåda på Mälsåkers slott utanför Stockholm.
Artikeln innehåller en av mina favoritbilder som författaren Anders Johansson funnit - som tydligt visar att eliten av polistrupperna, de som fick kommandoutbildning i Dalarna, bar brittiska uniformer på svensk mark.
Har tyvärr ej själv haft tillfälle att se utställningen ännu. Någon här som besökt den??
Mvh,
Lars
Anledningen är den utställning om de norska "polistrupperna" som nu finns att beskåda på Mälsåkers slott utanför Stockholm.
Artikeln innehåller en av mina favoritbilder som författaren Anders Johansson funnit - som tydligt visar att eliten av polistrupperna, de som fick kommandoutbildning i Dalarna, bar brittiska uniformer på svensk mark.
Har tyvärr ej själv haft tillfälle att se utställningen ännu. Någon här som besökt den??
Mvh,
Lars
-
Königstiger
- Medlem
Re: Den glömda armén marscherar igen
Vet du vilken battle-dress dom bar?Lars Gyllenhaal skrev:Artikeln innehåller en av mina favoritbilder som författaren Anders Johansson funnit - som tydligt visar att eliten av polistrupperna, de som fick kommandoutbildning i Dalarna, bar brittiska uniformer på svensk mark.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Länk till artikeln: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
Re: Den glömda armén marscherar igen
Hej Simon,Simon_HBG skrev:Vet du vilken battle-dress dom bar?
Som du kan se av den översta bilden i den länkade DN-artikeln var det den brittiska standard BD-jackan. Men byxorna är nog inte av vadmall (ull) utan av bomull el likn o kanske inte ens är brittiska.
Mvh,
Lars
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
http://recensioner.skalman.nu/recension ... -armen.htmWooster skrev:Ni som läst boken "Den glömda armén" av Anders Johansson - är den läsvärd?
Den verkar väldigt intressant, men jag har inte hört talas om den tidigare, och det gör mig misstänksam
/Martin