På tvåan närmar du dig, men det är inte rätt. Trean är lika långt från svaret som tidigareMats skrev:2. 1895
3. När det kom till allmänhetens kännedom att det var kokain i drycken
Quiz: Ekonomisk historia
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Slänger bara in det fullständiga svaret på min fråga, enheten hette Tjervonets. Infördes 1922 och fanns till 1947. Inför olympiaden i Moskva fick myntenheten en kort återfödelse, 1975-1982. Då gav man ut nytryck i guld som både kunde användas som suvenir och betalningsmedel. Jag antar att det var en av de få perioder i Sovjetunionen som det faktiskt var tillåtet att ta ut pengar från landet.
/Martin
/Martin
Båda är fortfarande tyvärr fel.Mats skrev:2. 1904
3. Kan det vara reklamkampanjen med tomten? De ville ju göra Coca-Cola till juldrycken nummer ett. Med har jag för mig var betydligt senare. Om det är fel så misstänker jag att det var i samband med nåt olympiskt spel eller nån världsutställning.
En ledtråd på tvåan är att CocaCola Company grundades 1902 men att produkten lanserades ganska långt innan. En ledtråd på fråga tre är att det rörde sig om en stor "händelse" och som diskuteras rätt flitigt på Skalman.
Den som sätter trean vinner frågan
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Andra världskriget är rätt. Företaget slapp sockerransoneringen i USA mot att de försedde soldaterna vid fronten med Coca-Cola. Efter det blev varumärket en del av den amerikanska identiteten och amerikanska veteraner vägrade oftast dricka annat än Coca-Cola när de kom hem. Samtidigt så spreds produkten genom kriget också i Europa och blev en av de första produkterna från USA som kom fram till de befriade folken.
Coca Cola hade dock funnits i Europa redan tidigare, Fanta skapades paradoxalt nog av tyska Coca-Cola eftersom kriget omöjliggjorde att coca-cola-extrakten kunde tillverkas.
Årtalet är dock fel - Coca-Cola introducerades redan 1884 under namnet Pemberton's French Wine Coca men fick året efter sitt nuvarande namn efter ingredienserna Koka-blad och Kola-nötter. Koka försvann sedan stegvis och var helt borta ur receptet 1929.
Frågan är din Martin - blir det en valutafråga till eller?
Coca Cola hade dock funnits i Europa redan tidigare, Fanta skapades paradoxalt nog av tyska Coca-Cola eftersom kriget omöjliggjorde att coca-cola-extrakten kunde tillverkas.
Årtalet är dock fel - Coca-Cola introducerades redan 1884 under namnet Pemberton's French Wine Coca men fick året efter sitt nuvarande namn efter ingredienserna Koka-blad och Kola-nötter. Koka försvann sedan stegvis och var helt borta ur receptet 1929.
Frågan är din Martin - blir det en valutafråga till eller?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det var intressant att få veta att de undantogs från ransoneringen.
Det känns lite orättvist att jag snor frågan när Mats gjort allt förarbete men med tanke på att han snart åker till Moskva så tror jag att han kan förlåta mig.
Ingen valutafråga, men kanske lite närliggande.
Vilken är världens äldsta centralbank? Med risk för att frågan är för lätt, lägger jag till en extrafråga.
Vad hände när banken firade 300 årsjubileum?
/Martin
Det känns lite orättvist att jag snor frågan när Mats gjort allt förarbete men med tanke på att han snart åker till Moskva så tror jag att han kan förlåta mig.
Ingen valutafråga, men kanske lite närliggande.
Vilken är världens äldsta centralbank? Med risk för att frågan är för lätt, lägger jag till en extrafråga.
Vad hände när banken firade 300 årsjubileum?
/Martin
Frågan kanske skulle gå till Mats eftersom han tog Coca-Cola direkt - men det var andra världskriget som var den svåra biten 
Världens äldsta centralbank är Sveriges Riksbank, grundad 1668. Vid 300 års jubileet 1968 var det fest och en massa roliga upptåg hände förmodligen (som alltid när nationalekonomer festar till det), men jag antar du är ute efter att Sveriges Riksbank pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne instiftas.
Världens äldsta centralbank är Sveriges Riksbank, grundad 1668. Vid 300 års jubileet 1968 var det fest och en massa roliga upptåg hände förmodligen (som alltid när nationalekonomer festar till det), men jag antar du är ute efter att Sveriges Riksbank pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne instiftas.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
I stort sett korrekt svar, utom att det var Astrid Lindgren som var Pomperipossa.Löwe skrev:Astrid skrev om hur Pomperipossa (symboliserandes Gunnar Sträng) tvingade folk att betala 102 % i skatt.
Vissa hävdar att det var tack vare artikeln som de borgerliga partierna fick makten 1976.
Gösta Bohman läste upp artikeln i riksdagen och Gunnar Sträng gick i svaromål - och yttrade att artikeln innehöll "djup osakkunskap i skattepolitiken - men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren skall klara". Astrid Lindgren svarade att hon begärde att Gunnar Sträng skulle klara det - och att siffrorna kom från Riksskatteverket.
Finns ett roligt radioklipp om det:
http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/amnessida ... kel=776215
Frågan är Löwes.