Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 21 juli 2006, 14:22

jag har lite goda nyheter, material mellan stenblocken ar ubte naturlig, det ar mannniskor som har gjort det
Institute for Materials Construction of Tuzla Shares Sample Test Results - Posted on 20 Jul 2006

Selim Beڑlagić, co-founder of the Institute for Materials Construction and former mayor of Tuzla, came to Visoko today to share the preliminary results of sample analysis started on July 5.

The analysis measured the compression levels of sandstone found on the Pyramid of the Moon and brecca found on the Pyramid of the Sun, finding both types to be unnaturally hard, the sandstone ranging from 550 – 600 kg/cm2, and the brecca reaching 450 kg/cm2. Mr. Beڑlagić said, “We don’t have to prove what kind of materials we have here after this.”

In the Institute’s analysis of the connective material used to bond the blocks, calcium hydroxide was indicated in the construction of both pyramids, with a 97% chemical similarity. To Mr. Beڑlagić, this discovery proves that “the builders knew about oxidized connective material.”

Nadija Nukić, the project geologist who met with the Institute’s experts, acknowledged this to be an important result, which will allow for follow-up. “We will do chemical analysis of the sandstone and brecca, to see if this percentage of calcium hydroxide is possibly a natural emanation.” Mr. Beڑlagić conferred with a geological research intitute in Slovenia which will conduct these tests and do carbon-dating on the connective material
.

moon pyramid

Bild

Bild

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 21 juli 2006, 15:54

Kan du exakt tala om vad det är på dessa bilder som visar att det är en pyramid och inte en väg?

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 22 juli 2006, 15:34

The Ghost skrev:
jag har lite goda nyheter, material mellan stenblocken ar ubte naturlig, det ar mannniskor som har gjort det

Citat:
Institute for Materials Construction of Tuzla Shares Sample Test Results - Posted on 20 Jul 2006

Selim Beڑlagić, co-founder of the Institute for Materials Construction and former mayor of Tuzla, came to Visoko today to share the preliminary results of sample analysis started on July 5.

The analysis measured the compression levels of sandstone found on the Pyramid of the Moon and brecca found on the Pyramid of the Sun, finding both types to be unnaturally hard, the sandstone ranging from 550 – 600 kg/cm2, and the brecca reaching 450 kg/cm2. Mr. Beڑlagić said, “We don’t have to prove what kind of materials we have here after this.”

In the Institute’s analysis of the connective material used to bond the blocks, calcium hydroxide was indicated in the construction of both pyramids, with a 97% chemical similarity. To Mr. Beڑlagić, this discovery proves that “the builders knew about oxidized connective material.”

Nadija Nukić, the project geologist who met with the Institute’s experts, acknowledged this to be an important result, which will allow for follow-up. “We will do chemical analysis of the sandstone and brecca, to see if this percentage of calcium hydroxide is possibly a natural emanation.” Mr. Beڑlagić conferred with a geological research intitute in Slovenia which will conduct these tests and do carbon-dating on the connective material

.
Och som vanligt så finns det INGET i inlägget som BEVISAR att det är människogjort material!
En hållfasthet om 550 – 600 kg/cm2 på sandsten och 450 kg/cm2 på breccia - inget ovanligt med det.

calcium hydroxide = kalk, något som ofta (om inte ALLTID) finns i sandstenar då det både fälls ut ur vatten, samt bildas av organiskt liv.
97% kemisk överensstämmelse är inte så konstigt då bergarterna är bildade ur samma material, i samma vattenbassäng, vid samma tillfälle...

We don’t have to prove what kind of materials we have here after this
Nä, det behöver ni verkligen inte göra - det är sandsten och breccia - MEN BEVISA ATT DET ÄR MÄNNISKOR SOM SKAPAT DEM OM NI KAN!

Som vanligt, någon som häver ur sig något som låter lagom vetenskapligt - och som vinklas till att det måste vara något människoskapat.
Men den som förstår vad datan visar - håller inte med om slutsatserna.

Framlägg bevisen - inte era teorier.

Men - det som är intressant är återigen att man hävdar att MATERIALET är människoskapat - och då är vi tillbaka till Osm... ursprungliga ståndpunkt om att det är betong. Är inte denna ovetenskapliga cirkus häääääääääääärlig :)

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juli 2006, 19:11

OldCode skrev:Är inte denna ovetenskapliga cirkus häääääääääääärlig :)
Det är nästan roligare att läsa än Illustrerad Vetenskap (Illustrerat Vetemjöl, som min gamla fysiklärare kallade skriften).

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 23 juli 2006, 14:26

Kan du exakt tala om vad det är på dessa bilder som visar att det är en pyramid och inte en väg?
jag vet inte vad det ar, kanske en vag , vet inte

from moon pyramid
http://img113.imageshack.us/img113/9141/p7220006ny0.jpg

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 juli 2006, 14:38

Eftersom det med största sannolikhet är en väg, varför skriver du då att det är en pyramid?

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2006, 15:22

Är inte pyramider terasserade?

Det där ser mera ut som en stenväg som oftast blev byggda förut för att bl a underlätta transporter, för jag antar att människor i trakten har varit beroende av transporter tidigare.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 juli 2006, 16:12

Stefan Lundgren skrev:Är inte pyramider terasserade?
Inte alltid.
Stefan Lundgren skrev:Det där ser mera ut som en stenväg som oftast blev byggda förut för att bl a underlätta transporter, för jag antar att människor i trakten har varit beroende av transporter tidigare.

Stefan
Blir inte vägar alltid byggda för att underlätta transporter? ;)

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juli 2006, 16:15

Jag tänker bara kommentera det sista citatet.

Jag tänkte mera följande, en del vägar blev stenlagda medan andra inte blev det.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 juli 2006, 15:00

Lyssnade på P3 tidigare idag och hörde då ett reportage om just pyramiderna. Det har tydligen hittats 9 pyramider i Bosnien enligt den entusiastiska tjejen, och detta betyder att vi i europa är direkt släkt med bosnierna.

Inte en tanke på att det för 12 000 år sedan knappt fanns människor, inte med det tekniska kunnandet iallafall. Eller har jag helt fel (mycket möjligt).

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 24 juli 2006, 19:32

Tomas Ibsen skrev:Lyssnade på P3 tidigare idag och hörde då ett reportage om just pyramiderna. Det har tydligen hittats 9 pyramider i Bosnien enligt den entusiastiska tjejen, och detta betyder att vi i europa är direkt släkt med bosnierna.

Inte en tanke på att det för 12 000 år sedan knappt fanns människor, inte med det tekniska kunnandet iallafall. Eller har jag helt fel (mycket möjligt).
Sa hon inte att de hittat ett helt dussin? Det lokala näringslivet smider i alla fall innan järnet kallnar, pyramidkorv och farao-shishkebab såldes i Visoko.

Det tragiska kommer när bluffen avslöjas och alla som gick på den blir till åtlöje.

Mvh Petter

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 24 juli 2006, 20:02

Tomas Ibsen skrev:Inte en tanke på att det för 12 000 år sedan knappt fanns människor, inte med det tekniska kunnandet iallafall. Eller har jag helt fel (mycket möjligt).
Vi vet inte mycket om det tekniska kunnandet hos människor för 12 000 år sedan. Det krävs inte heller speciellt mycket kunnande för att bygga en primitiv pyramid. Det är bara att lägga en massa bråte i en hög och kanske snygga till den lite i kanterna vid behov.

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 25 juli 2006, 13:59

hehehe, det finns en geolog fron montenegro som sager att det kan vara byggda omkring 15 000 ar sedan

geolog Repisti som jobbar pa bosniska pyramiderna

snart kommer det roliga, geolog robert shoch och unesco komer till pyramiderna sa vi far se vad de sager

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 25 juli 2006, 14:37

Ghost
Har inte antalet experter som avfärdat detta redan övertygat dig? Det torde väl framgå med all tydlighet att de som verkligen är experter inom relevanta områden, de som har vetenskaplig skolning, inte stödjer pyramidhypotesen? Man kan ju inte i alla evighet säga att de som uttalar sig mot detta gör det pga av rädsla för vad etablissemanget ska säga/tycka?
Vad jag har sett så visar inga bilder att det skulle röra sig om en pyramid (snarare vägar och murar/hus), och de geologer som faktiskt är gelogoer, och inte bara utpekas som geologer av utgrävarna, säger att det inte finns något som tyder på att det är en pyramid?
Dessutom så har vi ett antal fall där personerna bakom det hela av allt att döma har blåljugit så det står härliga till, både om egna referenser, och vad experter ska ha sagt till stöd för teorin om pyramider i Bosnien?
Dessutom alla dessa foton, som verkar visa vägar, murar, tunnlar, stenar, o s v. Men det enda pyrmidaktiga jag har sett är ett berg som från vissa håll ser ut som en pyramid. Vi har ju även sett foton som visar att berget i fråga inte alls liknar en pyramid från andra håll, så just det känns som ett rätt värdelöst bevis för att det skulle vara en pyramid.
Och så alla dessa kommande rapporter som minsann kommer att visa att det är en pyramid.

Därför så undrar jag lite hur du i allsin dar fortfarande kan trycka att det finns stöd för att det är en jättepyramid? Om man tittar krasst på det, finns det egentligen något kvar som säger "pyramid", annat än att man själv vill tro det?

Är det inte rätt tydligt vid det här laget att det av allt att döma rör sig om ett fall av önsketänkade, kopplat med en rätt stor del nationalism också?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 juli 2006, 14:54

Gutekrigaren skrev:
Tomas Ibsen skrev:Lyssnade på P3 tidigare idag och hörde då ett reportage om just pyramiderna. Det har tydligen hittats 9 pyramider i Bosnien enligt den entusiastiska tjejen, och detta betyder att vi i europa är direkt släkt med bosnierna.

Sa hon inte att de hittat ett helt dussin? Det lokala näringslivet smider i alla fall innan järnet kallnar, pyramidkorv och farao-shishkebab såldes i Visoko.

Det tragiska kommer när bluffen avslöjas och alla som gick på den blir till åtlöje.

Mvh Petter
Det kan hon mycket väl ha gjort.

Problemet är inte att jag störs av att det kan finnas pyramider i Kosovo, det jag störs av är den okritiska hyllningen och säkerheten av att det finns flera dussin pyramider där.

Egentligen borde jag inte vara förvånad över att statsägda medier ägnar sig åt sådant här, men det är jag iallafall.

Skriv svar