Gandalfs trollstav

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Elrond
Medlem

Inlägg av Elrond » 21 september 2002, 16:02

Gandalf gör sig bäst i grått men jag har inget emot vitt...

Användarvisningsbild
Aule
Medlem

Inlägg av Aule » 22 september 2002, 19:32

Jag tycker faktiskt att han såg bättre ut i vitt....
men jag har absolut inget i mott grått... :)

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 22 september 2002, 20:10

han ser väll möjligen lite fräschare ut i vitt :) men jag föredrar själva Gandalf som grå. Även om jag egentligen inte märker så stor skillnad på before and after stadiet. Jag tycker inte att han förändras så mycket när han blir vit. Tycker man känner mer skillnad på Strider och Elessar...

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem

Inlägg av Súlimo » 22 september 2002, 21:48

På tal om svart och vitt så ska väl Saruman vara svarthårig, i alla fall enligt Unfinished Tales.....eller står det något annat om hans hårfärg i LotR?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 22 september 2002, 21:56

jag håller med gothmog och flikkan!!! jag tycker klart bäst om Gandalf som grå och inte vit!!! Aragorn är också mücket bättre som Vidstige än som Elessar

Gandalfs tredje stav är väl slät och vit men den har någotnting högst upp!!! har för mig att jag sett någon sådan bild...ska kolla om jag hittar den igen...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 september 2002, 22:05

Här är en ganska mäktig bild på Den Vite Ryttaren även om det är text och så... Man ser inte så mycket av hans stav men det ser ut som någon "knöl" längst upp.

Bild

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 22 september 2002, 22:19

måste bara fråga: är det nån mer än mig som tycker att gandalf ser ut som saruman när de stöter på honom första gången i TTT? är det här nåt PJ har gjort för att visa att brödraskapet tror att det är saruman?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 22 september 2002, 22:20

Jo, jag tycker det iallafall.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 23 september 2002, 19:52

På tal om svart och vitt så ska väl Saruman vara svarthårig, i alla fall enligt Unfinished Tales.....eller står det något annat om hans hårfärg i LotR?
Det gör det. Om jag minns rätt så stämmer beskrivningen tämligen exakt in på Christopher Lees Saruman: vitt hår, men rester av svart i mustaschen och vid tinningarna.
är det nån mer än mig som tycker att gandalf ser ut som saruman när de stöter på honom första gången i TTT? är det här nåt PJ har gjort för att visa att brödraskapet tror att det är saruman?
Det skulle jag tro. Gandalf säger ju nåt i stil med att han "numera är Saruman. Saruman som han borde ha varit". Och eftersom de skall vara förvillande lika är det väl inte så konstigt om de faktiskt är det... :?

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 23 september 2002, 20:17

min Saruman ser ungefär likadan ut som filmens, min Gandalf med. Både som vit och grå...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 september 2002, 22:22

Nanny Ogg skrev:A wizard's staff has a knob on the end, knob on the end, knob on the end
A wizard's staff has a knob on the ennndddd!
What he does with it is magic!

A wizard's staff has a knob on the end
And runes run up the shaft
It's long and proud and stiff and loud
It's the pride of wizardcraft.
Whoops, var det fel sorts trollkarlsstav vi pratade om? Oh dear... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Från Discworld Songs, The Wizard's Staff Has A Knob On The End

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem

Inlägg av Súlimo » 24 september 2002, 11:38

Det gör det. Om jag minns rätt så stämmer beskrivningen tämligen exakt in på Christopher Lees Saruman: vitt hår, men rester av svart i mustaschen och vid tinningarna.
Tolkien verkar ha skrivit största delen av Istari kapitlet år 1954. LotR var väl redan färdigskriven då? Då borde väl rimligtvis Sauromans hårfärg vara samma i både LotR och Unfinished Tales. Tolkien måste ju ha gjort en miss här...men texten i UT var ju inte färdigbearbetad så han kanske skulle ha ändrat det senare. Såhär står det i alla fall i UT.

Om Istari
The first to come was one of noble mien and bearing, with raven hair, and a fair voice, and he was clad in white.......
Om du minns rätt (vilket du säkert gör :lol:) så är det i alla fall en sak mindre för mig att irritera mig på i filmen :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 24 september 2002, 11:59

Tolkien måste ju ha gjort en miss här...men texten i UT var ju inte färdigbearbetad så han kanske skulle ha ändrat det senare.
Jo, men citatet du tagit fram säger ju bara hur Saruman såg ut när han kom till Midgård. Ringens Krig utspelade sig ju långt senare, och även om Istari inte åldrades i samma takt som "riktiga" människor, så var de inte helt opåverkade av tidens tand.

Tycker inte att Tolkien gjort någon miss.

Användarvisningsbild
Súlimo
Medlem

Inlägg av Súlimo » 24 september 2002, 12:10

Jo, men citatet du tagit fram säger ju bara hur Saruman såg ut när han kom till Midgård. Ringens Krig utspelade sig ju långt senare, och även om Istari inte åldrades i samma takt som "riktiga" människor, så var de inte helt opåverkade av tidens tand.

Tycker inte att Tolkien gjort någon miss.
Ja han har ju åldrats och blivit vithårig det hade jag inte tänkt på!!! :oops: :oops:

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 24 september 2002, 13:30

Och eftersom de skall vara förvillande lika är det väl inte så konstigt om de faktiskt är det...
vad jag menade var att det för någon tiondels sekund ser ut som att christopher lee spelar gandalf.

Skriv svar