Jag vill säga att det var tvärt om - Att Sverige var närmare världstoppen kvalititativt när kriget började för att sedan komma allt längre efter ju längre kriget gick. Trots allt snack om enorma svenska uppoffringar så satsade man i sverige mer på att lösa våra vardagliga försörningsproblem än att utveckla våra vapen.Mjölner skrev:Verkligen tur för oss, och pansarvapnet i synnerlighet, att kriget alldrig kom till Sverige. Jag har alltid förvånats över Sveriges efterblivenhet gällande stridsvagnsutvecklingen under VK2. Infanteriet och flygvapnet verkar ha hållit hyffsat jämna steg med hotbilden. Men våra pansarförband förblir en gåta. Att se Strv.M38/39 el M/40 vs T-34-76/85, Panher (våra mest sannorlika fiender) eller ens Sherman hade inte varit en vacker syn för svenska ögon. I början av kriget kan jag mycket väl förstå detta teknologiska/prestandamässiga eftersläp, -men att de svenska konstruktioner som kom under senare delar av kriget fortfarande var så fatalt underlägsna sina utländska motsvarigheter tycker jag är mycket märkligt...
Infanteriet saknade rimligt pansarvärn mot stridvagnar, men pvg m/42 var ett mycket bra pansarvärnsgevär, bra på att penetrera lätta pansarforden men helt verkningslöst mot stridvagnar.
Vad det gäller flygvapnet så var perioden 1941-1950 en ren utförsbacke, tunnan var det första svenskbyggda flygplanet i världsklass.
Mvh
/John T.