Franska främlings legionen

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 4 juli 2006, 21:03

Jag har ett par frågor om Främlingslegionen som jag hoppas passar här, annars får någon moderator kapa tråden och starta en ny eller nåt.

Delar franska armén och främlingslegionen på underrättelsetjänst, alltså information om andra staters vapensystem osv...?

Är legionen tvungen att köpa fransk materiel och är de med i utvecklingsarbetet av till exempel franska stridsvagnar?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 4 juli 2006, 21:07

maal skrev:Jag har ett par frågor om Främlingslegionen som jag hoppas passar här, annars får någon moderator kapa tråden och starta en ny eller nåt.

Delar franska armén och främlingslegionen på underrättelsetjänst, alltså information om andra staters vapensystem osv...?

Är legionen tvungen att köpa fransk materiel och är de med i utvecklingsarbetet av till exempel franska stridsvagnar?
Utan att ha kontrollerat några källor så är min uppfattning att svaret är ja på bägge dina frågor.
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 4 juli 2006, 21:07

Främlingslegionen är en integrerad del av den franska armén och utrustad med franska arméns standardutrustning.

/CvD

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 4 juli 2006, 22:02

Tack för svaren.

Är det någon som vet hur stämningen är mellan legionen och den reguljära armén, jobbar de bra ihop eller bör de hållas i separata ringhörnor?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 4 juli 2006, 23:52

maal skrev:Tack för svaren.

Är det någon som vet hur stämningen är mellan legionen och den reguljära armén, jobbar de bra ihop eller bör de hållas i separata ringhörnor?
Eftersom jag känner personal i franska armén och inte ens förstår frågan så tror jag inte det är ett problem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 31 juli 2006, 13:31

Hans skrev:
maal skrev:Tack för svaren.

Eftersom jag känner personal i franska armén och inte ens förstår frågan så tror jag inte det är ett problem.

MVH

Hans
Men antog Frankrike inte en lag för tio år sedan som uttryckligen förbjöd samövande av legionen och armen då så många värnpliktiga skadades vid dessa övningar?

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Inlägg av Ragnar Svedje » 31 juli 2006, 13:37

mustamato skrev:Vad jag hört från fransmän så ska legionens status minskat avsevärt på senare år.

Det är inte heller legionen som är en självklar blåljusstyrka
längre utan det beror på vilken enhet som ligger i beredskap.
Jag tror att vid en stor konfrontation av typen Gulfkriget version 3.0 eller andra mindre men betydligt mer riskabla operationer där man på förhand vet att man får ta förluster är just legionen det självklara valet. Om 200 franska fallskärmsjägare dör så har regeringen ett problem, om 200 legionärer dör så kallar man in 200 nya...

Wilhelm Forsberg
Ny medlem

Re:

Inlägg av Wilhelm Forsberg » 15 augusti 2010, 01:18

Wilhelm Forsberg skrev:I övrigt kan nämnas att det med tiden kommer en hemsida om Harry Forsbergs äventyrliga liv och hans tid i legionen...
Som sagt, den som är intresserad av Harry Forsberg och hans tid i legionen hittar honom på Facebook, och vars biografiska data fortlöpande uppdateras: http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 0945290204 Skicka en vänförfrågan och du får tillgång till fotografier och visst skrivet material...

Wilhelm Forsberg
Ny medlem

Re: Franska främlings legionen

Inlägg av Wilhelm Forsberg » 15 oktober 2012, 16:29

Förra inlägget gäller inte längre, utan den som är intresserad av historien om legionären Harry Forsberg hittar honom här på wordpress:

http://harryforsberg.wordpress.com/

Biografiska data och annat uppdateras fortlöpande.

Skriv svar