Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
Hittade en intressant bild med höjdkurvor på "pyramiden" som får mig att undra hur någon kan tro att det kan vara en av människor byggd
stenpyramid. Nu är jag lekman på området, men har väldigt svårt och se någon som helst konstgjort med dessa assymetriska linjer. Att sen
berget säkert har massor med intressanta fornlämningar finner jag inte för otroligt. Men inte ser det speciellt pyramidformat ut för mina ögon.
Bilden kommer från sidan 6 ur dokumentet
http://www.bosnianpyramid.com/images/Ge ... alysis.pdf
Det jag gjort är att gjort en skärmdump och beskurit bilden. Därefter har jag anpassat den till de storleksbegränsningar som finns på forumet. Skulle
moderator tycka att denna bild hellre skulle vara en länk så är ni så klart välkomna att ändra den. Jag tycker dock den var rätt talande och bifogare den
därför inline.
(Ändrade ett stavfel.)
stenpyramid. Nu är jag lekman på området, men har väldigt svårt och se någon som helst konstgjort med dessa assymetriska linjer. Att sen
berget säkert har massor med intressanta fornlämningar finner jag inte för otroligt. Men inte ser det speciellt pyramidformat ut för mina ögon.
Bilden kommer från sidan 6 ur dokumentet
som jag laddade ner från följande URL:Survey of Remote Sensing Techniques Used for the Anomaly Detection at the Presumed "Pyramid" Locality near Viskoko, Bosnia and Herzegovina
http://www.bosnianpyramid.com/images/Ge ... alysis.pdf
Det jag gjort är att gjort en skärmdump och beskurit bilden. Därefter har jag anpassat den till de storleksbegränsningar som finns på forumet. Skulle
moderator tycka att denna bild hellre skulle vara en länk så är ni så klart välkomna att ändra den. Jag tycker dock den var rätt talande och bifogare den
därför inline.
(Ändrade ett stavfel.)
- Bilagor
-
- Screenshot.jpg (152.13 KiB) Visad 1160 gånger
Här och var på nätet finns karbonkopior av denna tråd - samma bilder, samma argument och samma motargument, om och om igen. Här är en:
http://archaeologica.boardbot.com/viewtopic.php?t=193
Just denna tråd låstes häromdagen. Den nya tråden, med den avslöjande rubriken Bosnian pyramids, Part II, no photos please! inleddes så här:
http://archaeologica.boardbot.com/viewtopic.php?t=193
Just denna tråd låstes häromdagen. Den nya tråden, med den avslöjande rubriken Bosnian pyramids, Part II, no photos please! inleddes så här:
Vad gäller expertisen i övrigt - om Osmanagic kan avlöna en pajas som Andretta, och sätta upp fejkade listor med "engagerade" experter, varför skall vi då tro ett ögonblick på någon av de experter som han visar upp. Jag utgår ifrån att Hawass rekommendation av Barakat är ljug, eller i vilket fall kraftigt överdriven, tills motsatsen bevisats.Dear Gang,
The previous thread was nearing 80 pages. I've locked it but not deleted it so it can be referred back to.
Please use links to photos not the photos themselves. When there are pages of photos, it makes it very difficult to follow or read the thread.
Just a small warning at this time, I will delete pages and pages of photos posted.
Thanks for listening!
MichelleH
Administrator.
Vore kul o se Hawass rekomendation av Barakat, i alla fall. Det har framkommit så mycket konstigheter i uttalandena från folket som gräver ut "pyramiden" att i alla fall jag inte kan ta det de säger som sanning. Att säga att Osmanagic blåljuger är kanske att ta i, men det verkar som om han är beredd att ignonera fakta om de talar mot existencen av en pyramid.Hexmaster skrev: Vad gäller expertisen i övrigt - om Osmanagic kan avlöna en pajas som Andretta, och sätta upp fejkade listor med "engagerade" experter, varför skall vi då tro ett ögonblick på någon av de experter som han visar upp. Jag utgår ifrån att Hawass rekommendation av Barakat är ljug, eller i vilket fall kraftigt överdriven, tills motsatsen bevisats.
Kanske...Andreas K skrev:Hawass kanske hade tröttnat på Barakat och ville skicka honom långt bort...
UTmärkta hallofmaat har en "sticky" tråd med div trådar som har förekommit där angående denna pramid.
http://www.hallofmaat.com/read.php?1,40 ... msg-406068
(kanske har postats här tidigare)
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Vad jag förstått av informationen vi gått igenom många gånger i den här tråden så har faktiskt Barakat inte sagt att detta är en pyramid, och han vet inte mer än någon annan om pyramider - han jobbar som geolog. Han kan uttala sig om bergarten, och han har inte sagt någonting definitivt, bara "kanske".The Ghost skrev:den här lögnerna iriterar mig verkligen [...] du säger att de är inga arkeloger eller geologer, är Aly Barakat från egypten inte geolog ????????????????????????????
På vilket sätt är de professionella? På vilken högskola/universitet jobbar de vanligtvis? Är de ens utbildade arkeologer?The Ghost skrev:här ser vi två profesionella arkeloger som jobabr på den nya sonden där väggen finns
[...]
Lamia al hadidy arkeolog från egypten , och Nancy Gallou arkeolog från Grekland
Jag försöker få dig att inse att du tror på Osmanagic fantasier utan rimlig anledning att göra det. Osmanagic har dessutom konsekvent ljugit om att han har riktiga geologer och arkeologer på plats - använt namnen på folk som inte har med saken att göra ens en gång.The Ghost skrev:nu frågar jag dig durion, vad försöker du egentligen, varför ljuger du öppet
du kanske inte tror det finns en pyramid, ok, bra ingen tvingar dig att tro på något , men åtminstone kan man inte förneka riktiga fakta, att det finns profesionella arkeloger och geologer på platsen , herregud
Tycker du Ghost att det är okej?
Osmanagic tror dock att dessa människor är ättlingar till rymdvarelser från plejaderna och sedan från Atlantis, vilket han själv skriver här:The Ghost skrev:för det första ingen letar efter ufo i bosniska pyramider, när en man frågade osmangich på radio , om han tror att det är utomjordingar som byggde pyramider, sade osmanagich NEJ , utan människorHär har vi istället en stolle som letar UFO:n i Bosnien och får med sig många som vill sola sig i glansen av en uppmärksammad händelse, och dessutom massa bosnier som luras att tro att det finns en stolt historia väntande under berget...
Men visst, tror du inte på vad Osmanagic själv skriver...The Mayan hieroglyphics tell us that their ancestors came from the Pleiades… first arriving at Atlantis where they created an advanced civilization.
The building of temples in the shape of pyramids enabled the Maya to obtain more energy… from the interior of the Earth, because the pyramids were erected on energy potent points… and from the
cosmos, because the energy coming from outside the Earth was maintained longer and was more intense in the pyramids. For additional energy effect the Maya placed powerful quartz crystals at the top of the pyramids. Thus an additional energy field was created for those who needed energy to move through other spiritual dimensions or for healing purposes.
The Maya inherited knowledge from their ancestors at Atlantis and Lemuria (Mu). Cities were planned and built around the main square toward which the pyramids and temples were turned. They communicated with the movement of the Sun and the paths of other heavenly bodies.
The Maya explained that their cities were arranged “based on the pattern of the gods who began with the world.” (Van Auken and Little, “Lost Hall of Record”)
Many cultures around the world, from India, Sumeria, Egypt, Peru, the Indians of North and Central America, the Inca and the Maya, call themselves the “Children of the Sun” or the “children of light.” Their ancestors, the civilizations of Atlantis and Lemuria, erected the first temples on energy potent point of the Planet. Their most important function was to serve as a gateway to other worlds and dimensions.
The pyramids erected on these energy potent locations enabled the Maya to be closer to the heavens and to other levels of consciousness.
http://www.alternativnahistorija.com/WM.htm#9
Vi är alla medvetna om att området är fullt av historiska arkeologiska lämningar och artefakter. Vad du inte verkar förstå dock är att ingenting av detta tyder på pyramidbyggare från Atlantis, eller en pyramid.The Ghost skrev:ännu ett lögn, när du inte känner till det hela det är bättre att inte prata om detdessutom massa bosnier som luras att tro att det finns en stolt historia väntande under berget..
2005, bosniska och tyska arkeloger hittade i Visoko, där pyramider finns , 24000 artifakter, 7000 år gamla , de finns nu i Visoko Museum, väntar på att analyseras , så varför skulle de inte hitta något under berget ?????
En retorisk fråga där först antar jag... Att berget inte är enligt väderstrecken har flera medlemmar gått igenom ovan redan.The Ghost skrev:är jag blind eller är du det ??????????????????????????
konstigt, hur många gånger har du sett ett sådant berg, som är vänd mot nord-syd, öst-väst, som andra pyramider , vilket är karateristisk pyramider
Som sagt, att ett berg är pyramidformat från något håll är fullt naturligt. Och att berget innehåller riktigt berg har vi ju redan etablerat? Du har ju postat hundratals bilder vanlig sten. Eller tror du inte på vad du själv ser?The Ghost skrev:det är en pyramid utan tvekan, frågan är bara om det finns riktig sten pyramid under berget
men om det inte finns då betyder det att människorna har fromat berget, så att det ser ut som en pyramid
Mvh -Dan
*Edit
Bara för att ta ytterligare exempel på hur Osmanagic bygger upp sina "bevis":
Avslöjas ska väl då att jadefinns även i Centralamerika.Inside the pyramid of Kukulkan a system of hallways leads to previously built temples. In one of the rooms there is a statue of a jaguar. The body is made of red stone. The eyes are made of jade. The problem is: what is the source of this jade? Mexico does not have any place where jade can be found. The nearest place which does is… China!
Official history does not acknowledge the existence of contact between China and Mexico two thousand years ago. But in fact there was, undoubtedly, communication between these two lands even further back than that.
http://www.alternativnahistorija.com/WM.htm#19
Jag försöker få dig att inse att du tror på Osmanagic fantasier utan rimlig anledning att göra det. Osmanagic har dessutom konsekvent ljugit om att han har riktiga geologer och arkeologer på plats - använt namnen på folk som inte har med saken att göra ens en gång.
Durion , som jag sade tidigare , man ska inte skriva det man inte vet något om
det här har jag aldrig skrivit här, men nu ska jag säga saningen
amer smailbegovic sade , han som är med i bosniska fondation , när de kallade arkeloger och geologer , jag ska inte säga namn , ville de medverka i projektet, men när osmanagich sade att fondationen inte kan betala de eftersom de själva jobbar frivilligt som volontärer och de har inte pengar, backade de , hm
de ville ha betalt för att vara med i projektet
det är riktiga saningen, om Amer smailbegovic ljuger , han som jobbade för NASA tidigare och som gjorde några raporter om bosniska pyramiden, då ljuger jag också
osmangich själv tror inte på det , detta har missuppfattats , utan det han forskat i deras böcker, mayas böckerOsmanagic tror dock att dessa människor är ättlingar till rymdvarelser från plejaderna och sedan från Atlantis, vilket han själv skriver här:
här är osmangich svar på den frågan när National geographic frågar honom om det här
http://news.nationalgeographic.com/news ... a-1_2.htmlIn response, the executive editor of New York-based Archaeology magazine, Mark Rose, blasted Osmanagic as a quack and the press as gullible.
To emphasize his case, Rose quoted from online excerpts of a 2005 book by Osmanagic about the Maya.
Passages from the book suggest the Maya descended from the people of the mythical city of Atlantis, who themselves are aliens who came to Earth from the Pleiades star cluster.
Osmanagic counters that the material was misrepresented and was not his theory, but an interpretation of a Maya codex, or ancient book.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Osmanagic skrev det själv på sin hemsida, sin foundation.The Ghost skrev:Durion , som jag sade tidigare , man ska inte skriva det man inte vet något omJag försöker få dig att inse att du tror på Osmanagic fantasier utan rimlig anledning att göra det. Osmanagic har dessutom konsekvent ljugit om att han har riktiga geologer och arkeologer på plats - använt namnen på folk som inte har med saken att göra ens en gång.
det här har jag aldrig skrivit här
Arkeolog är ett yrke. Förväntar du dig att någon ska ta semester och gräva gratis? Vad ska de då leva på nere i Bosnien? Luft?The Ghost skrev:amer smailbegovic sade , han som är med i bosniska fondation , när de kallade arkeloger och geologer , jag ska inte säga namn , ville de medverka i projektet, men när osmanagich sade att fondationen inte kan betala de eftersom de själva jobbar frivilligt som volontärer och de har inte pengar, backade de , hmom man inte betalar de vill de inte vara med
de ville ha betalt för att vara med i projektet
Men säkerligen skulle Osmanagic haft problem att rekrytera arkeologerna i Sarajevo och andra delar av Bosnien (vilket vore rimligt att göra), eftersom han som sagt var Osmanagic, och ville hitta en pyramid - där de visste att det inte fanns någon pyramid (för de hade grävt där tidigare, och hela Osmanagic idé är galen).
I National Geographic ljuger Osmanagic. Vilket inte är så konstigt (han förstår ju att det minskar hans trovärdighet).osmangich själv tror inte på det , detta har missuppfattats , utan det han forskat i deras böcker, mayas böckerOsmanagic tror dock att dessa människor är ättlingar till rymdvarelser från plejaderna och sedan från Atlantis, vilket han själv skriver här:
För att den bortförklaringen skulle hålla, så skulle Osmanagic behövt skriva i sin bok att han tolkar och återger teorier från en annan text (Maya-text). Det gör han inte, så texten förklarar hans egna teorier.
Mvh -Dan
Räcker kanske med att läsa hans bok?The Ghost skrev:durio, det här är otroligt vad du sägerI National Geographic ljuger Osmanagic. Vilket inte är så konstigt (han förstår ju att det minskar hans trovärdighet)., har läst vad som finns i hans hjärna kanske ???????????
nej, det reäcker för mig , orkar inte mer , med dumheter
Enligt wikipedia så skriver Osmanagic i sin bok The World of the Maya:
"It is my theory that the Maya should be considered watchmakers of the cosmos whose mission it is to adjust the Earthly frequency and bring it into accordance with the vibrations of our Sun... Their ancestors, the civilizations of Atlantis and Lemuria, erected the first temples on energy potent points of the Planet. Their most important function was to serve as a gateway to other worlds and dimensions".
Om han själv skriver att det är hans teori, hur kan han då hävda att det inte är det?
Nog misstokar Osmanagic saker, det har vi ju sett även med pyramiden. Men jag tycker att det är rätt svårt att misstolka hans arbetssätt. För mig låter det som en dos av knäppgökeri. Hur du utan vidare kan acceptera allt han säger angående pyramiden i Bosnien framstår som märkligt, om det inte är baserat på rent önsketänkande.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 21 gånger.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
1. Naturligtvis kan även amatörer uppnå stor kunskap inom ett område och dessutom arbeta vetenskapligt på ett fullgott sätt. Men det är verkligen off topic, för sådant arbete sker ju inte i Bosnien just nu...Jens Yde skrev:Hvad kan tænkes at være værre for professorer og de andre akademikere end at deres værste fjende, kollegaen i "det internationale snobberi". skulle finde ud af noget sensationelt? Er det værste, at en amatør skulle overgå dem og finde ud af noget epokegørende? En mand, som aldrig har gået på universitet. Er det det værste? Ham amatøren, fantasten, er han fredløs, hvis han kan noget?
Mod amatøren gælder alle kneb. Om han har ret betyder intet.
2. Det ökar knappast trovärdigheten hos amatören du pratar om om han eller hon utger sig för att vara akademiker eller omger sig med personer som falskeligen kallar sig professorer. Om man nu anser att akademikerna har fel, varför låtsas vara en?
Mvh Petter