Panorama i Haag

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33809
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Panorama i Haag

Inlägg av Hans » 19 juni 2006, 12:15

För en gångs skull så fick jag möjligheten att göra något kulturellt på en av mina för många tjänsteresor. Organisatörerna för mötet lade in en timmes besök på Mesdag Panorama i Haag. Imponerade! Jag hade bara sett det i Waterloo tidigare. Så har ni vägarna förbi Haag så besök det!

Mesdag Panorama is a cylindrical painting, more than 14 meters high and 120 meters in circumference. The vista of the sea, the dunes and Scheveningen village was painted by one of the most famous painters of the Hague School, Hendrik Willem Mesdag. It is the oldest 19th century panorama in the world in its original site, and a unique cultural heritage.
Bild
Bild
http://www.panorama-mesdag.nl/#

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 juni 2006, 16:02

Har sett det i Sevastopol som visar belägringen/ slaget om staden. Man star som i en redutt vid fästningen och man har skapat korrekt miljö fran fästningsmuren och ut i bilden sa "verklighet" och bild flyter ihop. Mycket pampigt. Det lär finnas en i Moskva föreställande Borodino ocksa.

Är inte "Biologiska museet" i stockholm byggt pa samma tema?

Skriv svar