Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?
hej igen
kommande 3 dagar är jag bortrest och kommer nog inte att bevaka händelser. under tiden låter jag är läsa den officiella rapporten från Universitet i Tuzla, undertecknat av ett antal geologer och andra relevanta profesorer.
Rapporten är på bosniska och jag orkar inte översätta allt (jag tror inte jag skulle lyckas med det heller, pga fackord som finns i överflöd).
PS: tydligen går det inte att bifoga en PDF fil.
jag lägger upp filen på ett annat ställe:
http://www.3dkserver.com/Output[1].pdf
och jag hoppas nån annan kan översätta lite... snart ska jag skriva sammanfattningen och några exempel från rapporten
kommande 3 dagar är jag bortrest och kommer nog inte att bevaka händelser. under tiden låter jag är läsa den officiella rapporten från Universitet i Tuzla, undertecknat av ett antal geologer och andra relevanta profesorer.
Rapporten är på bosniska och jag orkar inte översätta allt (jag tror inte jag skulle lyckas med det heller, pga fackord som finns i överflöd).
PS: tydligen går det inte att bifoga en PDF fil.
jag lägger upp filen på ett annat ställe:
http://www.3dkserver.com/Output[1].pdf
och jag hoppas nån annan kan översätta lite... snart ska jag skriva sammanfattningen och några exempel från rapporten
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Det finns ingen anledning för dig att fortsätta ljuga om detta.The Ghost skrev:absolut inte santVi har ju redan etablerat att dessa människor inte är några professionella arkeologer eller geologer. Nukich är ingen geolog, Andretta är sannerligen ingen arkeolog, och Barakat är heller ingen geolog. Smailbegovic har felaktigt påstått att hans satellitkarta visar på anomalier i berget. Så varför tycker du Ghost att dessa människor verkar trovärdiga?
Nukich är profesionel geolog, andretta är inte arkelog men han är geolog , Barakat är geolog, och forskar om material som användes i egyptiska pyramids, alltså han har forskat om det
skämtar du med mig eller , vad i helsike skulle han ljuga för , jag har pratat med honom, ni anar inte hur smart mannen är inom geologi , så klart han är, han har ju jobbat för NASASmailbegovic har felaktigt påstått att hans satellitkarta visar på anomalier i berget.
Nukich är inte geolog, det har hon erkänt genom att hon inte kan geologi.
Andretta är ingen arkeolog. Han beskrivs som geolog och sedimentolog.
Smailbegovic är ingen geolog, han skriver själv att han är geofysiker - och hans rapport visar att han drar felaktiga slutsatser, det går ju själv att se i rapporten!
Men du tror på Osmanagic andra teorier som saknar bevis även de?The Ghost skrev:och när det gäller osmangichs teorier, om atlantis, ufo och sådana saker, tror jag inte på eftersom det är bara teorier utan riktiga bevis
Mvh -Dan
1. Foundation (Osmanagic & co) frågar om Universitetet i Tuzla kan göra en rapport om Visocica
2. Universitetet utser prof. dr. Sejfudin Vrabac som projektledare for geologiska undersökningar av berget Visocica.
3. Prof. Vrabac samlar egen grupp av profesorer och forskare, den 13 Mars 2006, bestående av:
Prof. dr. Hazim Hrvatovic, Prof. dr. Senaid Salihovic, Prof. dr. Amir Barakovic, Prof. dr. Zijad Ferhatbegovic, Prof. dr. Zehra Salkic, ass. Izudin Dulovic, ass. Elvir Babajic.
4. Gruppen analyserar existerande dokument som:
- rapporten från Nadzija Nukic och Radmila Kovacevic, daterad från semptember 2005 (omtalade rapporten)
- appendix till rapporten ovan, gjort av Nadzija Nukic, daterad oktober 2005
- Osmanagics bok "Otkrice prve evropske piramide", 2005 (Osmanagics bok om pyramider i Europa)
- egna geologiska prover (tester)
5. Gruppen informerar att (slutsatsen från rapporten):
berget Visocica är bara ett vanligt berg (kort sagt; den som orkar översätta alla fackord kan göra det... alla blir tacksamma för det)
6. Alla releventa personer från Universitetet i Tuzla undertecknar rapporten den 5 Maj 2006.
Punkt slut.
PS:
Exempel från redovisningen (från rapporten) följer....
2. Universitetet utser prof. dr. Sejfudin Vrabac som projektledare for geologiska undersökningar av berget Visocica.
3. Prof. Vrabac samlar egen grupp av profesorer och forskare, den 13 Mars 2006, bestående av:
Prof. dr. Hazim Hrvatovic, Prof. dr. Senaid Salihovic, Prof. dr. Amir Barakovic, Prof. dr. Zijad Ferhatbegovic, Prof. dr. Zehra Salkic, ass. Izudin Dulovic, ass. Elvir Babajic.
4. Gruppen analyserar existerande dokument som:
- rapporten från Nadzija Nukic och Radmila Kovacevic, daterad från semptember 2005 (omtalade rapporten)
- appendix till rapporten ovan, gjort av Nadzija Nukic, daterad oktober 2005
- Osmanagics bok "Otkrice prve evropske piramide", 2005 (Osmanagics bok om pyramider i Europa)
- egna geologiska prover (tester)
5. Gruppen informerar att (slutsatsen från rapporten):
berget Visocica är bara ett vanligt berg (kort sagt; den som orkar översätta alla fackord kan göra det... alla blir tacksamma för det)
6. Alla releventa personer från Universitetet i Tuzla undertecknar rapporten den 5 Maj 2006.
Punkt slut.
PS:
Exempel från redovisningen (från rapporten) följer....
Från redovisningen (rapport från Universitetet i Tuzla)
- Nadzija Nukic gjore geologiska prover i berget och geologiska analysen är gjort av Radmila Kovacevic.
- i slutsatsen av Nukic-rapporten säger hon:
"Antagandet är att (berg)materialet är format av vatten eller männinskan. Med gjorda prover är det omöjligt att avgöra vilket. ..." (fritt översatt) (med andra ord, Nukic har aldrig hävdat att berget är en pyramid)
- personen som gjort analysen, Radmila Kovacevic, betonar att:
det kan inte uteslutas att materialet från proverna är gjort av människan men från det de fick göra på platsen kan man inte hävda det ena eller andra.
- På frågan om en del av sten från prover (de borrade nog marken), om sten legat horisontellt (skulle tyda på trappan eller nåt liknande) svara Nukic så här:
"... kunde vi inte komma fram till en bra bild och svaret på frågan...."
Mrs. Nukic svarar i samma anda på en del andra frågor som ställs, dvs... man kunde inte konstatera varken det ena eller andra.
Hela Nukic-rapporten är förmodligen neutral och antagligen vill hon ha mer plats för försking. Men Osmanagic går ut och säger till alla att rapporten har visat pyramidens existens.
Lite senare publicerar han sin bok om pyramider och man kan undra hur han kunde hinna skriva den så fort
... eller kanske den var redan skriven för många månader eller år tidigare. Han bara la till utvalda paragrafer och valde bra tidpunkt att publicera den (och sälja bra förstås).
I Universitets rapporten, redovisningsfasen står det bland annat om hur Osmanagic i sin bok motstrider fakta i Nukic-rapporten...bland annat:
- sida 150 i Osmanagic bok får vi veta att från proverna från 4,7m (B-1) djup finns en brun sten, en gåta..bla bla..
medan i Nukic-rapporten finns det inget konstig med detta. Med andra ord, bara en påhitt av Osmanagic som inte ens har en grund i Nukic-rapporten (men han hänvisar till rapporten)
- sida 154, I Osmanagic bok, han skriver att på 9,9 - 10,2 (B-1) djupet har man hittat brunt sten som inte liknar en naturlig sten.
I Nukic-rapporten står det inget om detta (bara jord nämns). Igen, en konstruktion av Osmanagic.
- sida 156, i Osmanagic bok, om prover från B-2, andra sidan av berget, djupet 2,4 m; han hävdar att man hittat återigen brunt sten, vilket är onaturligt ... och dra en slutsats att andra sidan av berget är gjort av människan eller att något har gjorts där.
I Nukic-rapporten finns det inte ett enda ord om det.
- sida 157 i Osmanagic bok, B-3, tredje sida av berget, djupet 2,1 m; han skriver att man hittat betong (dåligt betong)
I Nukic-rapporten står det att man hittat "konglomerat" (kan inte det svenska ordet, men det liknar nog)... från 0,1 till 6 meters djup. Samtidigt Radmila Kovacevic gjorde analys och bekräftade detta för 2,1m djup.
- osv... i redovisningen påpekas 9 stora motsägelser mellan Osmanagic slutsatser och Nukic-rapporten.
Egna provtagningar från gruppen från Universitetet är också gjorda och jag tänker inte översätta denna del men slutsatsen är kring materialet (vad det är för typ av sten) och att det handlar om ett vanligt berg och ingen pyramid.
huh
- Nadzija Nukic gjore geologiska prover i berget och geologiska analysen är gjort av Radmila Kovacevic.
- i slutsatsen av Nukic-rapporten säger hon:
"Antagandet är att (berg)materialet är format av vatten eller männinskan. Med gjorda prover är det omöjligt att avgöra vilket. ..." (fritt översatt) (med andra ord, Nukic har aldrig hävdat att berget är en pyramid)
- personen som gjort analysen, Radmila Kovacevic, betonar att:
det kan inte uteslutas att materialet från proverna är gjort av människan men från det de fick göra på platsen kan man inte hävda det ena eller andra.
- På frågan om en del av sten från prover (de borrade nog marken), om sten legat horisontellt (skulle tyda på trappan eller nåt liknande) svara Nukic så här:
"... kunde vi inte komma fram till en bra bild och svaret på frågan...."
Mrs. Nukic svarar i samma anda på en del andra frågor som ställs, dvs... man kunde inte konstatera varken det ena eller andra.
Hela Nukic-rapporten är förmodligen neutral och antagligen vill hon ha mer plats för försking. Men Osmanagic går ut och säger till alla att rapporten har visat pyramidens existens.
Lite senare publicerar han sin bok om pyramider och man kan undra hur han kunde hinna skriva den så fort
I Universitets rapporten, redovisningsfasen står det bland annat om hur Osmanagic i sin bok motstrider fakta i Nukic-rapporten...bland annat:
- sida 150 i Osmanagic bok får vi veta att från proverna från 4,7m (B-1) djup finns en brun sten, en gåta..bla bla..
medan i Nukic-rapporten finns det inget konstig med detta. Med andra ord, bara en påhitt av Osmanagic som inte ens har en grund i Nukic-rapporten (men han hänvisar till rapporten)
- sida 154, I Osmanagic bok, han skriver att på 9,9 - 10,2 (B-1) djupet har man hittat brunt sten som inte liknar en naturlig sten.
I Nukic-rapporten står det inget om detta (bara jord nämns). Igen, en konstruktion av Osmanagic.
- sida 156, i Osmanagic bok, om prover från B-2, andra sidan av berget, djupet 2,4 m; han hävdar att man hittat återigen brunt sten, vilket är onaturligt ... och dra en slutsats att andra sidan av berget är gjort av människan eller att något har gjorts där.
I Nukic-rapporten finns det inte ett enda ord om det.
- sida 157 i Osmanagic bok, B-3, tredje sida av berget, djupet 2,1 m; han skriver att man hittat betong (dåligt betong)
I Nukic-rapporten står det att man hittat "konglomerat" (kan inte det svenska ordet, men det liknar nog)... från 0,1 till 6 meters djup. Samtidigt Radmila Kovacevic gjorde analys och bekräftade detta för 2,1m djup.
- osv... i redovisningen påpekas 9 stora motsägelser mellan Osmanagic slutsatser och Nukic-rapporten.
Egna provtagningar från gruppen från Universitetet är också gjorda och jag tänker inte översätta denna del men slutsatsen är kring materialet (vad det är för typ av sten) och att det handlar om ett vanligt berg och ingen pyramid.
huh
Hetig: TACK!
Jag förstår inte Bosniska, och har därför varit hänvisad till de bristande engelska rapporterna som framkommit, samt de mycket vinklade pressreleaserna.
Kunde du ordna en riktig översättning av Ms Nukics bosniska geologirapport är jag än mer tacksam.
Det vore mycket intressant att få analysera vad som där står.
EDIT
/SLUT EDIT
MVH
/OldCode
Jag förstår inte Bosniska, och har därför varit hänvisad till de bristande engelska rapporterna som framkommit, samt de mycket vinklade pressreleaserna.
Kunde du ordna en riktig översättning av Ms Nukics bosniska geologirapport är jag än mer tacksam.
Det vore mycket intressant att få analysera vad som där står.
EDIT
Där kommer alltså den betong fram, som The Ghost menar att Osm. blivit "felciterad" i media om - det står alltså betong i hans bok.- sida 157 i Osmanagic bok, B-3, tredje sida av berget, djupet 2,1 m; han skriver att man hittat betong (dåligt betong)
/SLUT EDIT
MVH
/OldCode
tack både hetig och Old Code - fakta och inga fantasier!
hetig, råkar du veta hur det egentligen är ställt med Osmanagics doktorsgrad? På hans personliga hemsida såg jag att han har lagt ut något som presenteras som potentiell avhandling som (oklart vilket) har lagts fram eller som han vill ska antas vid Dept of Political Sciences, Uni of Sarajevo. Avh ser ut som ett skämt, men folk från institutionen har tydligen varit på besök på utgrävningsplatsen så jag började misstänka att korruptionen fanns med i spelet.
hetig, råkar du veta hur det egentligen är ställt med Osmanagics doktorsgrad? På hans personliga hemsida såg jag att han har lagt ut något som presenteras som potentiell avhandling som (oklart vilket) har lagts fram eller som han vill ska antas vid Dept of Political Sciences, Uni of Sarajevo. Avh ser ut som ett skämt, men folk från institutionen har tydligen varit på besök på utgrävningsplatsen så jag började misstänka att korruptionen fanns med i spelet.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Kul att det kommer fram mer fakta om pyramidfabulerandet nere i Bosnien, och kul att det är nya medlemmar som bidrar!
Intressant att se också hur vetenskapen nere i Bosnien gör sitt bästa för att reda ut hela spektaklet.
Däremot tycker jag det är tråkigt att Osmanagic fantasier faktiskt fått sådana allvarliga konsekvenser. Arkeologiska lämningar potentiellt skadade. Och dessutom en massa människor som verkar ha bundit sig vid det här projektet och kommer att ha svårt att bli tagna på allvar i framtiden - en mänsklig kostnad alltså. Vissa verkar dessutom ha drabbats av att Osmanagic lägger orden i munnen på dem.
Mvh -Dan
Däremot tycker jag det är tråkigt att Osmanagic fantasier faktiskt fått sådana allvarliga konsekvenser. Arkeologiska lämningar potentiellt skadade. Och dessutom en massa människor som verkar ha bundit sig vid det här projektet och kommer att ha svårt att bli tagna på allvar i framtiden - en mänsklig kostnad alltså. Vissa verkar dessutom ha drabbats av att Osmanagic lägger orden i munnen på dem.
Mvh -Dan
Däremot tycker jag det är tråkigt att Osmanagic fantasier faktiskt fått sådana allvarliga konsekvenser. Arkeologiska lämningar potentiellt skadade.
riktiga saningen är den att innan osmangich, så förtördes arkelogiska lämningar utan att ingen brydde sig, inte ens bosniska arkeloger som lever på stats budgeten och inte gör ett skit
just nu om det inte finns en pyramid så kanske de hittar något annat och det är osmangich som bad regeringen att försvara visocica och gamla staden, att ingen ska bygga något där, herregud det här är arkelogernas jobb men de gör ingeting, men osmanagich gjorde deras jobb
- Dûrion Annûndil
- Medlem
För det första har du inga bevis för att bosniska arkeologer inte gör någonting vettigt för sin budget, och för det andra så har du postat massa bilder på utgrävningarna av berget där alla kan se klart och tydligt att saker och ting legat under marken tills Osmanagic och hans kollegor började gräva där - alltså var lämningarna säkrare innan dess när de fick vara ifred. Om ingen grävt, så har ingenting förstörts.The Ghost skrev:riktiga saningen är den att innan osmangich, så förtördes arkelogiska lämningar utan att ingen brydde sig, inte ens bosniska arkeloger som lever på stats budgeten och inte gör ett skit
Och det här är ju störande:
Grace Fegan skrev:Mr Osmanagich used my name in connection with his project when he had no right to do so. He also seems to have made every attempt to make me into something that I am not.
http://hnn.us/blogs/entries/25850.htmlRoyce Richards skrev:Its all a big load of b******s. The “Bosnian Pyramid” is just a shonky attempt by a shonky person to make a name for themselves, its not something I want to be involved with. Its quite annoying as I now get random emails from all kinds of kooks expecting me to be an authority on Bosnian pyramids!! The damage this will do to my professional reputation is yet to be seen..........!
I never gave Mr Osmanagich permission to give my name to any media organisation and I never gave any media
Mvh -Dan