Pyramid hittad i Bosnien Hercegovina?

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 juni 2006, 23:00

Återigen tog jag bort bilder som som vanligt inte visar någoting som tyder på en pyramid, utan är vanliga stenar eller stenar som tyder på vanlig historisk bebyggelse i bästa fall (vilket inte i sig bevisar någon pyramid - det bevisar lika gärna att Camelot låg där).
The Ghost skrev:...egyptisk expert geolog aly barakat, serbisk arkeolog Ivana zdravkovic och italiensk arkelog Dario andretta kollar på geologiska karta
[...]
geolog nadja nukich
[...]
amer smailbegovic, geofysiker, som jobbade för NASA förut
[...]
här ser vi profesionella geologer och arkeloger som jobbar på platsen, och inte osmanagich
Vi har ju redan etablerat att dessa människor inte är några professionella arkeologer eller geologer. Nukich är ingen geolog, Andretta är sannerligen ingen arkeolog, och Barakat är heller ingen geolog. Smailbegovic har felaktigt påstått att hans satellitkarta visar på anomalier i berget. Så varför tycker du Ghost att dessa människor verkar trovärdiga?

Mvh -Dan

donvinnie
Ny medlem

Galningar med spade

Inlägg av donvinnie » 15 juni 2006, 02:22

En stilla förfrågan bara. Varför måste de gräva i varenda berg de tror är en pyramid? Vore det inte lättare att koncentrera sig på ett och samma berg istället för att riskera att förstöra alla gamla lämningar som finns där? Det här liknar bara en slags guldfeber iscensatt av amatörer och klåpare.

hetig
Ny medlem

Inlägg av hetig » 15 juni 2006, 11:14

hej

det tom mig 2 dagar att läsa allt eller nästan allt som skrevs här.

eftersom jag är ny här måste jag förklara att min svenska kan vara lite bristande pga jag inte är svensk och flyttade från sverige för ett antal år sedan. numera är jag bosatt i sarajevo och följer hela historien om pyramider.
jag har ingen akademisk bakgrund i arkeologi eller något liknande, dock har jag en svensk ublidning i elektronik.
det bästa som jag fick lära mig under tiden jag studerat är att vara kritiskt och objektivt, samt att hålla ett vetenskapligt ställning så gott det går.

I fallet "pyramider" kan jag inte dra några vetenskapliga slutsatser (pga min akademiska bakgrund).
Som en bosnier, en som älskar sitt land, kan jag bara säga att det är tråkigt att se hur vanliga människor är lätt påverkade av några skojare.

När jag för första gången fick höra om "pyramider" i Visoko ställde jag mig en logisk fråga:
Hur i hela världen kunde vi missat "pyramider" under tusentals år av vår existens på Balkan?
Har ingen sett "pyramiderna" tidigare?
Har ingen skrivit om det i sina rapport från området, sina böcker osv...?

Bosnien är ett av äldre länder på Balkan och dagens befolkning har en rik kulturhistoria. Vi har 10 olika skrifter (varav 2 används aktivt idag) under vår historia. Det kanske inte låter så imponerande men om man tar hänsyn till att vi är bara några få milioner som bor här, då kan det tyda på en civiliserad samhälle under en längre period.
Med andra ord, våra förfäder var inte outbildade, vi har ganska många dokument som är över 900 år gamla, och vi har en kontinuitet i det skriftliga arvet från kungariket, köpmännen, historiker, präster, osv.

Inget i skrifterna och den talande mytologi talar om "pyramider" eller om en äldre civilisation.

För att bygga en pyramid krävs det en hel del. Idag har vi ett litet problem i Bosnien: infrastrukturen. Vi har inte bra vägar osv. Om vi idag inte kan bygga riktiga vägar genom landet hur kunde våra förfäder bygga en pyramid?
Om vi idag samlar alla våra krafter tror jag inte vi kan bygga en så stor pyramid för kommande 100 år.

Å andra sidan, Osmanagic talar inte alls om att "pyramiderna" är byggda av bosnier eller våra förfäder. Jag har läst 2 av hans "böcker" och 90% av innehållet handlar om UFO och bortföringar, krig mellan olika arter på jorden och andra Arkiv X historier.

I hela historien om "pyramider" i Visoko spelar Osmanagic den centrala rollen. Därför undersäkte jag mycket noga hans bakgrund...och kom fram till intressant fakta.

Hans "forsking" om pyramider i Latin Amerika, Afrika, Asien..osv... är grundat på hans intresse för pyramider i allmänhet och hans turistiska resor till Mexico och andra ställen. Alltså, han förde inga utgrävningar eller liknande, utan vara bara på besök som en vanlig turist. Detta är ingen akademisk eller nån annan merit.

I hans böcker skriver han en massa dumheter om människans härkomst som inte har några fasta grunder.

Med lite mer förskning kom jag fram till att han tillhör, eller är inspirerad av en känd SEKT i USA:
http://www.scientology.org/

Han är djupt engagerat i ideer kring Scientology och något som kallas för "mentala projektioner".
Det går ut på att man kan nå ett tillstånd i sitt medvetande som möjliggör att nå en "flöd" av enad mänsklig tänkande... där man kan se vad som händer i världen, vad som hänt och vad som ska hända.
Man gör "utflykt" till vissa händelser och kommer tillbaks med minnet från framtiden eller från vilken tid eller plats som helst. I sina böcker skriver han om resor (mentala projektioner) till Mars yta och utomjordingar som bodde där, hur de levde och varför de flyttade....osv.

Han skriver inte att hans teori om "pyramider" i Visoko och Atlantida civilisation kommer från "mentala projektioner", men det är klart och tydligt att han sysslar med sådant. Det finns även referenser i hans böcker som tyder på att han tagit några "kurser" i mentala projektioner i USA. Jag besökte websidor som säljer "utbildningar" i mentala projektioner och om jag minns rätt kostar det ca 5 000 dollar att "utbildas" på alla nivåer.

Min slutsats är att hans teori om "pyramider" är tagen från hans egen FANTASI.

Det är min slutsats som jag kom fram till för ca 6 månader sedan.
Sedan dess har jag följt händelser kring "pyramider" och för varje bild som kommer fram är jag mer övertyggad att Visocica är bara en vanlig berg som liknar en pyramid.

Anledningen att jag ens skriver här är Old Code, eller vad han nu heter.
Jag vill bara säga TACK för dina synpunkter, jag har letat efter objektiva inlägg ganska länge.

Eftersom jag bor i närheten kommer jag nog att besöka platsen och ta några egna bilder från adnra synvinklar och dela med er. När... det kan jag inte lova er eftersom jag jobbar och har inte så mycket tid, plus att vädret här är lite för kallt och dåligt för att det ska kallas sommar :).
Jag vill vara där utan att samla en massa smuts på mig.

PS: min första text på svenska på 4 år

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juni 2006, 12:10

hetig skrev:Eftersom jag bor i närheten kommer jag nog att besöka platsen och ta några egna bilder från adnra synvinklar och dela med er.
Det vore jätteintressant att få lite bilder, och en berättelse av vad som händer där borta vid berget...

Välkommen till forumet, och svenskan var det inget fel på. :)

mvh -Dan

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 15 juni 2006, 13:02

durion skrev
Vi har ju redan etablerat att dessa människor inte är några professionella arkeologer eller geologer. Nukich är ingen geolog, Andretta är sannerligen ingen arkeolog, och Barakat är heller ingen geolog. Smailbegovic har felaktigt påstått att hans satellitkarta visar på anomalier i berget. Så varför tycker du Ghost att dessa människor verkar trovärdiga?

Mvh -Dan
absolut inte sant

Nukich är profesionel geolog, andretta är inte arkelog men han är geolog , Barakat är geolog, och forskar om material som användes i egyptiska pyramids, alltså han har forskat om det

Smailbegovic har felaktigt påstått att hans satellitkarta visar på anomalier i berget.
skämtar du med mig eller , vad i helsike skulle han ljuga för , jag har pratat med honom, ni anar inte hur smart mannen är inom geologi , så klart han är, han har ju jobbat för NASA

om jag ska vara ärlig , han själv vet inte om det är en pyramid eller inte , men han säger att det finns massor av anomalier i bergen som han studerade i första veckorna när han var där, och att geologer och arkeloger forskar med om det

här är senaste bilderna från utgrävningen

Bild

Bild

och när det gäller osmangichs teorier, om atlantis, ufo och sådana saker, tror jag inte på eftersom det är bara teorier utan riktiga bevis

hetig skrev
Min slutsats är att hans teori om "pyramider" är tagen från hans egen FANTASI.
ok, om det är fantasi men hur förklarar du att Barakat sade att det rör sig om en primitiv pyramid, och att stenblocken är människogjorda , och hur förklarar du de här stenblocken på månpyramiden ?????????????????????????????????

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 15 juni 2006, 13:31

Ja, på de senaste bilderna ser det onekligen ut att vara byggt av människor. Men bara för att man hittat några tunnlar och spår av bebyggelse behöver väl inte det betyda att hela berget är en gigantisk pyramid tillägnad någon sorts bosnisk Tut-ankh-Amun? Eller att den skulle vara byggd av minoer eller överlevande från Atlantis? Eller att den skulle vara ett jättelikt primitivt observatorium?

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 15 juni 2006, 13:47

Ja, på de senaste bilderna ser det onekligen ut att vara byggt av människor. Men bara för att man hittat några tunnlar och spår av bebyggelse behöver väl inte det betyda att hela berget är en gigantisk pyramid tillägnad någon sorts bosnisk Tut-ankh-Amun?

nej det behöver inte ,men de har gjort små sonder för att se om de hittar sten block på pyramid, och som jag vet så har de hittat stenblock överallt , och vi vet att de här två bergen ser ut som pyramider, och att det finns tunnlar

så vad kan det vara ????????????????????????????

en pyramid, ja definitivt

som jag har förståt från Barakat säger han att sol pyramiden och mån ptramiden, kommer fårn två olika tider, solpyramiden är äldre , eftersom de är lite primitvare medan månpyramiden är yngre pga att finns fina vita stenblock som ni kan se på bilderna ovan , lite modernare kan man säga

Eller att den skulle vara byggd av minoer eller överlevande från Atlantis?
nej abslot ut inte

Eller att den skulle vara ett jättelikt primitivt observatorium?
som ser ut som en pyramid :D

den här är ny tunel som de hittade för två tre dgar sedan

http://www.piramidasunca.ba/news/140606/tunel1.jpg

http://www.piramidasunca.ba/news/140606/tunel_3.jpg

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 juni 2006, 13:54

Är inte den rimligaste förklaningen hittills att det rör sig om ett pyramidformat berg där någon har grävt tunnlar? Samt där det finns en del historisk bebyggelse?
Vad finns det för datering av de olika fynden?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 15 juni 2006, 14:02

Är inte den rimligaste förklaningen hittills att det rör sig om ett pyramidformat berg där någon har grävt tunnlar? Samt där det finns en del historisk bebyggelse?
Den teorin har presenterats otaliga gånger i tråden av bl.a. mig själv, dock utan något vidare gehör från pyramidförespråkarna.
Det är det nog ingen som frågat än så länge, men det skulle vara väldigt intressant att få veta.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 juni 2006, 14:06

Andreas K skrev: Den teorin har presenterats otaliga gånger i tråden av bl.a. mig själv, dock utan något vidare gehör från pyramidförespråkarna.
Jo, jag har sett det, och jag har inte heller sett så mycket av kommentarer om detta från förespråkarna. Annat än "de (utgrävarna) säger att det är en pyramid", men det verkar ju mer vara så att utgrävarna vill att det ska vara en pyramid, och tolkar resultaten efter det.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 15 juni 2006, 14:07

Ja, där har du hela den här tråden i ett nötskal. Eller i en pyramid. :)

The Ghost
Medlem

Inlägg av The Ghost » 15 juni 2006, 14:10

Är inte den rimligaste förklaningen hittills att det rör sig om ett pyramidformat berg där någon har grävt tunnlar?
möjligt

Samt där det finns en del historisk bebyggelse?
möjligt

ingen vet

OldCode
Medlem

Inlägg av OldCode » 15 juni 2006, 14:20

Nu känner jag att jag är TVUNGEN att svara, även om det mer handlar om utbildning än vetenskap.
Nukich är profesionel geolog
Ms Nukich är INTE geolog, hon är geotekniker
andretta är inte arkelog men han är geolog

Och detta utan att redogöra för vilken examina han har, samt kallar sig professor för att han startat ett "nätuniversitet" som inte är erkänt eller ens har några seriösa kurser... bravo
Barakat är geolog, och forskar om material som användes i egyptiska pyramids, alltså han har forskat om det
Om man forskar om byggnationer är man INTE geolog, utan ARKEOLOG. Det redovisar heller inte vad han doktorerat i eller vad, eller var, eller när, eller hur...
Dessutom står han hänvisad på många mer eller mindre skumma hemsidor som EGYPTOLOG.

Jag kan inte hitta några som helst internationella publikationer från de ovanstående 3, trots att jag försökt. Bara det säger en hel del om vilka "doldisar" det är.
skämtar du med mig eller , vad i helsike skulle han ljuga för , jag har pratat med honom, ni anar inte hur smart mannen är inom geologi , så klart han är, han har ju jobbat för NASA
Att man jobbat för NASA är ingen garanti för någonting. En japansk utbytesstudent fick i uppdrag av NASA att kartera olika bergarter via satelitbilder på mars, enbart genom att kolla hur erosionen hade påverkat olika på olika altitud.
Ridå!!! - vad fanken har erosionen på olika höjd med olika bergarter att göra, bara för att saker eroderar olika innebär inte det med automatik olika bergarter...
(Och ja, jag har pratat med denna japanska utbytesstudent face to face - personen ifråga menade att den geologiska kunskapen på NASA var lika med noll.)

Dessutom är Smailbegovic INTE geolog, utan GEOFYSIKER! Och, hans slutsater är minst sagt underliga.
Skit samma om du tycker han är smart.

Dessutom som en personlig kommentar, är det lustigt, jag säger lustigt, att du har personlig kontakt och kan prata med huvudpersoner i utgrävningsteamet... utan att ha några som helst kontakter eller vara delaktig i utgrävningsteamet - det har du nämligen tidigare hävdat att du inte har/är.

Men, det som jag ÅTERIGEN vill visa, är att de INTE är geologer. Det börjar bli tjatigt.
Bara för att du och utgrävningsteamet säger att de är det - när deras examina visar någonting annat är jöjligt.

och när det gäller osmangichs teorier, om atlantis, ufo och sådana saker, tror jag inte på eftersom det är bara teorier utan riktiga bevis
Och ändå kom DU själv med Atlantisteorin förrut i tråden... du tror inte på den, men tror ändå på den...
ok, om det är fantasi men hur förklarar du att Barakat sade att det rör sig om en primitiv pyramid, och att stenblocken är människogjorda , och hur förklarar du de här stenblocken på månpyramiden ?????????????????????????????????
Jag kan hävda att det rör sig om en gammal alien-toalett, vad säger du om det????????????????????????
Dr Barakat har inte visat upp de oantastliga bevis som måste till för att bevisa att det rör sig om en pyramid. Punkt slut - utan dessa bevis kan det lika gärna vara just en alien-toalett.

Vilka bevis finns för att blocken är människogjorda, vilka bevis finns för att det är betong, att blocken är gjorda i formar som tidigare hävdats???? Vilka bevis finns överhuvudtaget????

Jag kan på bilderna inte se om det är jord eller mineraljord eller sten mellan de framskrapade lagren, vad är det emellan dem?

Hur förklarar du att "Månpyramidens" "byggstenar" är helt annorlunda än "solpyramidens"???

JAG SKRIKER UT DETTA BEROENDE PÅ HUR UPPRÖRD JAG BLIR ÖVER BRISTEN PÅ VETENSKAPLIG METODIK OCH BEVISFÖRING SAMT KÄLLKRITIK SOM SAKNAS HOS THE GHOST SAMT HOS UTGÄRVNINGSTEAMET! - VAR FASEN FINNS BEVISEN???

Men återingen blir jag bara trött - det verkar vara föga idé att diskutera med personer som inte vill ändra uppfattning trots att deras teorier hela tiden skjuts i sank - och för att sen prata om en organisation som släpper en rapport om att det är psykologisk rädsla som gör att man inte accepterar pyramididén.

RIDÅ!

Till hetig samt andra som visat uppskattning och intresse av riktig vetenskap (även om jag försökt hålla det hela på populärvetenskaplig nivå), jag tackar eder samtliga. Geologi är mycket intressant, och det finns mycket att lära om jordens utvecklig. Det som The Ghost och utgrävningsteamet presenterar som geologi är pseudogeologi, tillika pseudoarkeologi.
De presenterar inga bevis för sina teorier, och går till förlöjligande angrepp mot experter och andra som tillför andra teorier, oftast uppbyggda på mer vetenskapliga grunder dessutom.
Vetenskap FÅR INTE gå till på det sättet, för det ÄR INTE vetenskap. Det spelar ingen roll hur bra de än talar för sin sak - eller vilka (felaktiga) titlar de slänger omkring sig. En stallardräng kan kalla sig för kung, men är han en kung för det?

The Ghost blir upprörd över att vi påpekar felaktigheter som utgrävningsteamet samt han själv gör, utan att visa någon som helst vilja att förstå att det är de bakomliggande bristerna som gör att vi kritiserar.

Om man från utgrävningsteamets sida börjat med att sagt att det kan finnas intressanta fenomen i bergen kring staden Visiko, påbörjat en utgrävning som följt arkeologiska och geologiska riktlinjer och metodik - och när allting är utgrävt dragit slutsaterna kring vad det egentligen är - med riktig bevisföring. DÅ hade allt varit frid och fröjd. Då hade det följt den vedertagna arbetsmetodiken för en utgrävning.

Man har helt enkelt börjat i fel ände, sagt att det är en pyramid - och sen letar bevis för att det är en pyramid. Finns andra teorier som bättre förklarar vad man ser sopas de under mattan eller förlöjligas.

Det som är intressant är tunnlarna och skeletten som hittats. Men de är det tyst om... Det är de enda påtagliga bevis som finns för att människor varit involverade i bergen på något sätt. Men att det skulle vara en pyramid, bevisar de inget om.

Utgärvningsteamet och The Ghost har sagt mycket och har väldigt mycket att bevisa.
Det ligger i fatet för dem att de har gjort som de gjort, för det kommer förmodligen att krävas starkare bevis än annars för att den internationella geologiska och arkeologiska expertisen ska erkänna dessa strukturer som pyramider.

Det är inte den som skriker högst som har rätt, utan den som presenterar trovärdiga teorier och dessutom bevis.

Nu nog, det som utgärvningsteamet håller på med är inte vetenskap, inte vedertagen arkeologi och inte geologi.
Det de gör passar deras egna syften och inget annat.

MVH

/OldCode

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 15 juni 2006, 14:30

The Ghost skrev:
ingen vet
Låter med andra ord som om en datering av de olika lagren/materialen borde vara en rätt högprioriterad fråga. Om man t ex nu verkligen har hittatt skelett så borde det vara möjligt att göra en rätt snabb analys.
Fast om man nu bara har grävt på utan att ta prov och dokumentera så är det väl tveksamt om det går att datera lagren...
Vi får väl se...

hetig
Ny medlem

Inlägg av hetig » 15 juni 2006, 14:33

för det första har han inte hävdat att det rör sig om en pyramid utan han tycker det kan vara en sådan...och ifall det är en pyramid så är den primitiv -- -

om stenblocken är människogjorda vet jag inte, och det är ingen som vet det än. vi har inte sett några bevis på det. Bilderna är inga bevis, det har vi redan sagt. Prover, tester, analys, rapport, återigen prover.. kritisk granskning etc., ska göras innan nån seriös kan uttala sig om stenblocken är människogjorda.

stenblocken på månpyramiden - enligt bilderna ser man klart och tydligt att dem finns i botten av berget i en privat trädgård. Det är mycket möjligt och troligt att människor bott där ganska länge och att en lokal herre hade sitt hus eller nåt liknande där. Låt experterna undersöka grejen, och låt entusiaster gräva lite mer så får vi se, men så länge är det ganska löjligt att hävda att det är en del av "pyramiden".

Skriv svar